שלום לאופר | יום כ"ה תשרי ה׳תשפ״ג 20.10.2022

מיוחד: מפתח העיר הובא לרבי לראשונה • אלבום תמונות

הצטרפו אלינו למסע היסטורי מצולם בעקבות סיפור הענקת "מפתח העיר" בפעם הראשונה לרבי. אנחנו מדברים על העיר קרית גת והחסיד שעמד מאחורי המבצע הוא הרב יעקב פלס ע"ה • נאום ראש העיר קרית גת בטקס הענקת המפתח מתפרסם כאן לראשונה, ועוד תצלומים ומסמכים נדירים • מסמך נדיר
מיוחד: מפתח העיר הובא לרבי לראשונה • אלבום תמונות
צילומים מתוך הכתבה

הרה"ח יעקב פלס

(תרפ"ג - תשס"ג), כונה בפי כל ר' יענק'ל. חסיד מסור של הרבי הריי"צ. בשנת תשי"ט החל להקים את ישיבת חב"ד בקרית גת. כאשר ביקר הרב פלס בפעם הראשונה אצל הרבי בשנת תשכ"ב, כיבד אותו הרבי באופן נדיר ביותר לדבר בפני הציבור. הרב פלס עלה על הבמה ואמר מילים קצרות: "הרבי הצליח לשבור את כל המחיצות בין יהודי ליהודי". קהל החסידים ראה בחוש כיצד הדברים גרמו נחת רוח עצום לרבי.



מפתח העיר קרית גת

הרב פלס היה הראשון בהיסטוריה שפעל להביא לרבי מפתח של עיר בישראל - מנהג שהפך במשך השנים לנפוץ. כיון שעסק רבות בענייני הישיבה בקריית גת, רקם מערכת קשרים הדוקה עם ראש העיר דאז מר גדעון נאור, ור' יעקב שכנעו להעניק את מפתח העיר לרבי. בטקס רב רושם שהתקיים בח"י אלול תשכ"ב, העניק ראש העיר את המפתח לידי הרב פלס, שזמן קצר לאחר מכן נסע לרבי.

בטקס נשא ראש העיר קרית גת נאום מרגש על הרבי וחב"ד, והוא מתפרסם כעת לראשונה: 



הרבי מקבל את המפתח

בהגיעו לבית חיינו נכנס אל הרב חודקוב בשאלה האם למסור את המפתח אליו או ישירות אל הרבי ביחידות. הרב חודקוב השיב לו-בהוראה מגבוה- כי ימסור אותו בעיצומה של התוועדות עם הרבי, קבל עם ועולם. לצורך כך אף הוזמן צלם מיוחד שתיעד את האירוע המיוחד והנדיר שברבות השנים הפך לתדיר. הרבי קיבל את המפתח בקורת רוח מרובה.

הרבי קיבל את המפתח ואמר (תורת מנחם חל"ד עמ' 322):

"בנוגע לענינו של מפתח – ובנדו"ד: מפתח של עיר בישראל, שהביאו על מנת למסרו כאן – ישנם כמה אופנים שע"י המפתח נקנה כל הענין הקשור עם המפתח, והיינו, שכאשר מוסרים את המפתח, הנה עי"ז מוסרים את כל הענינים הקשורים עמו. אלא, שענין זה תלוי במנהג הסוחרים או במנהג המקום, כדאיתא בפוסקים79;

אבל ענינו של מפתח לכל הדעות הוא – שפותח וסוגר, והיינו, שכאשר ישנו ענין פתוח, הנה ע"י המפתח יכולים לסגור ולנעול אותו, וכן בקצה השני, שכאשר ישנו ענין סגור, כך, שבלית ברירה "אין יוצא ואין בא"80, הנה ע"י המפתח יכולים לפתוח אותו.

ומעלה מיוחדת בנוגע למפתח של עיר בארץ ישראל – כפי שמצינו בגמרא81 גודל ההפלאה של בנין עיר בישראל, שאפילו מי שנאמרו עליו תוארים היותר גרועים, "זכה למלכות מפני שהוסיף כרך אחד בארץ ישראל", ועאכו"כ כאשר מדובר אודות כאלו שהם למעלה שלא בערך לגבי הדרגא הנ"ל".


הרבי מקבל את המפתח מידי הרב פלס


הרבי צועד עם המפתח

תמונה: הרבי צועד עם מפתח העיר קרית גת לאחר שקיבל אותו בהתוועדות.



"העיר החב"דית החדשה"

הרב פלס לא הפסיק לעמול על הקמת הקהילה החב"דית בקרית גת ולצורך כך עסק בגיוס כספים נרחב. בין היתר הפיץ את הפרסום הבא:



התפתחות הקהילה

הקהילה החב"דית בעיר הלכה והתפתחה במהירות. במוסדות החינוך לילדים למדו כ-1000 תלמידים. הנה צילומים אחדים מתלמידי המוסדות:




דיווחים בעיתונות

בעיתונים שונים פורסמו דיווחים על הקהילה החב"דית המתפתחת בעיר קרית גת ועל הענקת מפתח העיר לרבי. לפנינו צילומים מדיווחים בעיתונים חב"דיים:




 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.