ואם הוא איננו כאן, איך תרקוד התורה? • זווית אישית
הלל הזקן, נשיא הסנהדרין ומגדולי חכמי ישראל בכל הזמנים, היה רוקד בבית המקדש בשמחת בית השואבה (חי כ100 שנים לפני חורבן בית המקדש השני).
כתוב במסכת סוכה (נ"ג,א): ״אמרו עליו על הלל הזקן, כשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר כן: אם אני כאן, הכל כאן! ואם איני כאן, מי כאן?״.
כלומר, אם אני בא לבית המקדש לשמוח, הרי הקדושה והשכינה כאן. ואם איני כאן, הרי שכביכול אין במקדש שום דבר. כי מה שווה בית המקדש ללא היהודי?
בעלי התוספות מבארים, שהלל התכוון בדבריו לא על עצמו בלבד, אלא על כלל ישראל. כשהם כאן, הכל כאן. כלומר, הם אלו שיוצקים תוכן ומשמעות לבית המקדש בבואם אליו.
•
כמו בית המקדש, כך גם בית הכנסת. בית הכנסת ללא היהודי, מה יש בו? כי אם אני כאן, הכל כאן! ואם איני כאן, מי כאן?
בסגנון דומה התבטא האדמו"ר הריי"ץ על ההקפות של שמחת תורה:
התורה רוצה לסבב סביב הבימה, אך מאחר שאין לה רגלים, נעשה היהודי רגלים לספר התורה. ואם הוא איננו כאן, איך תרקוד התורה?
חברים, בימים הקרובים נחגוג את שמחת תורה.
בואו לבית כנסת לרקוד ולשמוח, הקב״ה מחכה לנו, התורה סומכת עלינו, בית הכנסת צריך אותנו, כי אם אינני כאן, מי כאן?
חג שמח,
הרב זלמן וישצקי