שלום לאופר | יום י"ד תשרי ה׳תשפ״ג 09.10.2022

נדיר: הידיעה על דבר הסתלקות המהר"ש בעיתון היהודי

הדיווח הנדיר בעיתון היהודי-משכילי "המליץ" על הסתלקות המהר"ש כשבועיים לאחר ההסתלקות • נוסח הידיעה בתוספת תצלום מקורי והגליון המלא להורדה בתוספת דברי רקע • לרגל י"ג בתשרי יום ההסתלקות של אדמו"ר מוהר"ש • "ועתה - הה! מי ישיב להם תמורת צדיק זה!"
נדיר: הידיעה על דבר הסתלקות המהר
מתוך העיתון המדובר

|המליץ

בגליון היהודי-משכילי "המליץ" שיצא לאור בפטרבורג בתאריך כ"ז תשרי ה'תרמ"ג, ודיווח לכל היהודים באירופה מהנעשה בעולם היהודי פורסמה הודעת אבל עצובה על הסתלקות אדמו"ר מוהר"ש כשבועיים (!) לאחר ההסתלקות.

ביום י"ג תשרי תרמ"ג הסתלק אדמו"ר המהר"ש, הרביעי בשושלת נשיאי חב"ד, וממשיכו של אביו אדמו"ר הצמח צדק והותיר את חסידיו אבלים והלומים.


שער הגליון שבישר לקוראיו על הסתלקות אדמו"ר מוהר"ש


|הידיעה

בידיעה, שאותה הביא לידיעתנו הקורא ד. זקלס (ועל כך נתונה לו תודתנו; זו ההזדמנות לקרוא לאלה שיש ברשותם חומרים מעניינים הראויים לפרסום במדור זה לשולחם אלינו;) נכתב הנוסח הבא:

בליל ב' י"ב תשרי גוע ויאסף אל עמיו בעיר ליובאוויטש, הרב הצדיק אדמו"ר שמואל שניאורסאהן, בן הצדיק הנודע ר' מנחם מענדל מליובאוויטש, בעה"מ ספר "צמח צדק" על שו"ת.

כבר בימי ראש השנה, הרגיש הרב כאב בגרון ולא יצא לתקוע בשופר כדרכו תמיד, והחסידים אשר באו לשחר פני רבם בחג הזה - שבו לביתם במפח נפש, מבלי ראות את פניו. וכה עלה על המיטה אשר לא ירד ממנה! - אבדה גדולה אבדו חסידי רוסיא במות הצדיק הזה, כי בו אבדו צדיקם האחרון מבני הרמ"מ נבג"מ. - עוד לפני שלש שנים מת אחיו הצדיק ר' שניאור זלמן מלאדי, ואז מצאו החסידים את שאותה נפשם בהצדיק הזה. ועתה - הה! מי ישיב להם תמורתו! - 

מלבד אלפי החסידים, עתה יתאבלו  עליו אנשי עירו הקטנה, אשר עיר הומיה מהמון אדם רב היתה, כל ימי שבתו לכסא שם, כמה עגלונים, בעלי-מלון, אורחים, טבחים, חנונים ועוד רבים התפרנסו בזכותו  זאת ברוח, ועתה יבכו על אוכל כי נכרת מפיהם.

ש-ן

עד כאן.


צילום הידיעה מתוך העיתון


 

|הטעות

ד. זקלס מוסיף ומעיר כי קיימת טעות בידיעה העיתונאית הנ"ל, משום שהמהר"ש אינו אחרון בניו של הצמח צדק שנסתלק, כי אם בנו ר' ישראל נח המהרי"ן מניעזי'ן נפטר לאחריו בי"ז ניסן באותה שנה.  

עיתון המליץ היה עיתון יהודי אשר נטה לתנועת ההשכלה ויצא לאור בפטרבורג משך כ-56 שנה. גדולי הסופרים והכותבים היהודיים והציוניים כתבו בו, נכתב בעברית וביידיש. ידיעה זו מובאת כאמור בסיום גליון כ"ז תשרי תרמ"ג.


» להורדת ולהדפסת הגליון המלא המקורי הקליקו «


* לשליחת חומרים מעניינים ורעיונות - [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.