שלום לאופר | יום כ"ד אלול ה׳תשפ״ב 20.09.2022

"אנחנו קו החזית": הרב לוי מנדלזון בריאיון מרתק

הרב לוי מנדלזון הוא מנהל פעילות חב"ד בבתי הרפואה בארץ, בריאיון מקיף הוא מספר ל-COL על הפעילות העצומה של 27 השלוחים, על האתגרים ועל ההצלחות • על ילדותו בשליחות בעיר ערד, על החשש מפני נטילת התפקיד, על השליחות הפרטית בוולפסון • ימי השותפות שהסתיימו אמש בהצלחה מרובה ופרוייקט ההכוונה הרפואית העצום שייטיב עם אנ"ש • וגם: סיפור מצמרר שסיפר אחד השלוחים בבתי הרפואה • שליח עם חזון

הרב לוי מנדלזון הוא שליח במרכז הרפואי וולפסון בחולון, מנהל "לב חב"ד" - שלוחי הרבי למרכזים הרפואיים. אמש הסתיימו בהצלחה ימי השותפות והיום קיימנו איתו ריאיון. קראו:

תוכל לספר על פעילות השלוחים בבתי הרפואה במסגרת "לב חב"ד"?

בעיניי השלוחים בבתי הרפואה זו בעצם החזית הקדמית של חב"ד בארץ הקודש.

"לב חב"ד" היא למעשה מחלקה בצעירי אגודת חב"ד, צא"ח מופקדים על השלוחים ובתי חב"ד בארץ הקודש ו"לב חב"ד" מתכללת את פעילות השלוחים בבתי הרפואה ונותנת להם כוח של קבוצה בבחינת 'השלם גדול מסך חלקיו'.

למעשה, עד כמה שפעילות חב"ד בארץ היא עצומה – ישנם למעלה מ-1000 שלוחים – עדיין יש כמות עצומה של יהודים כאן בארץ ב"ה, ולא כולם נמצאים בקשר עם בתי חב"ד במקומות מגוריהם. ישנה תופעה נפוצה שמגיע יהודי ואומר לנו: "אני מכיר את חב"ד בחוץ לארץ, הייתי בתאילנד, השתתפתי בליל הסדר" או "נסעתי לטיול אחרי צבא בדרום אמריקה", ודווקא בארץ קיימת פחות היכרות של האנשים עם בתי חב"ד, ואת הדבר הזה השלוחים בבתי הרפואה משנים. כל האנשים עוברים בבתי הרפואה – אם זה בלידות או ההיפך בסיום החיים ל"ע, ולכל מטופל יש סביבה של משפחה וידידים שמלווים אותו. לעיתים הם נהנים רק מהצד הגשמי של הבית חב"ד מהאוכל וכדומה – כמו בחוץ לארץ, ואחר כך זה מתפתח גם לקשר רוחני. אחרי המפגש איתנו הקשר נמשך עם בתי חב"ד במקום המגורים.

למעשה אנחנו קו החזית – השלוחים בבתי הרפואה הם המעגל הראשון והמקיף ביותר של חב"ד בארץ מבחינת קשר עם האוכלוסייה.

לאנשים המאושפזים יש זמן פנוי בעת שהותם במקום וכן הם פתוחים לקשר עם השלוחים, דבר שכאמור נמשך גם לאחר סיום הטיפול.



אשמח לשמוע על הפעילות הפרטית שלך בבית הרפואה ע"ש וולפסון, כיצד התחלת ומה קורה שם היום?

באופן אישי כאשר הוצע לי לעבוד במרכז צעירי חב"ד הייתה לי איזושהי התנגדות פנימית משום שהיה לי חלום ילדות להיות שליח – ההורים שלי שלוחים, סבא שלי היה שליח במשך עשרות שנים ורב העיר ערד, והיה לי רצון להיות לא רק שליח במטה הארצי של צעירי חב"ד אלא גם בשליחות בשטח, לפגוש אנשים, לפעול ולקרב אותם, ללמד אותם חסידות, להזמין אותם לקיים מצוות. הפצת היהדות והפצת החסידות מה שנקרא 'בידיים', או לעזור לשלוחים שעושים זאת בעצמם. לא שהשליחות במשרד פחות חשובה, אבל הייתה לי נטיית לב כזו. ולכן ביקשתי להיות שליח בבית הרפואה ע"ש וולפסון בחולון תחת השלוחים הראשיים הרב ירחמיאל גורליק והרב דוד גוראריה.

עם השנים הפעילות התרחבה, רק לשבר את האוזן כשאנחנו התחלנו היה חמישה שלוחים בבתי הרפואה, היום יש עשרים ושבעה ועוד היד נטויה... אחרי חודש תשרי עתידים להצטרף כמה שלוחים חדשים למערך. באופן טבעי הדבר גרם לכך שלא יהיה לי זמן גם לניהול המערך וגם לשליחות הפרטית בוולפסון, בהתחלה היה אצלי אברך שעבד בשכר וניהל את הפעילות אך אני הייתי השליח.

היום ב"ה כבר יותר משנה וחצי שהרב שמחה לנדאו וזוגתו שיחיו באו להפעיל את בית חב"ד במרכז הרפואי וולפסון בחולון, הם מנהלים את הבית חב"ד. משפחתי ואני המשכנו לגור בסמיכות למקום ובעיקר בשבתות וחגים אנחנו מקיימים פעילות. חשוב לציין שהפעילות של השלוחים בשבתות היא מאד אינטנסיבית, כי השליח הוא גם מארח וגם דורש, גם קורא בתורה וגם גבאי. אנחנו בכל שבת מארחים כ-50 אנשים בסעודת שבת בלילה וביום. זו עבודה מאד סיזיפית. אך עיקר השליחות היום היא במטה הארצי לנהל את פעילות השלוחים, אני קם ויוצא כל בוקר למשרד ועובד רבות.



אתמול הסתיימו ימי השותפות של "לב חב"ד". תוכל לשתף אותנו בפרטים?

ב"ה אנחנו רואים צמיחה גדולה, גם בסכום הכולל של התרומות שהגיע למספר יפה מאד של 3.7 מיליון ש"ח. גם כמות התורמים עלתה משמעותית – 5241 תורמים נכון לשעה שאנחנו מדברים. אגב אם אנשים עדיין רוצים לתרום, הם יכולים להיכנס לאתר של חברת צ'רידי.

מזה כשנתיים מלבד הקמפיין שאנחנו עושים לקראת החגים אנחנו מקיימים הגרלה לאנשים שתורמים באמצע השנה באזור פסח, כל שנה יש פרס נוצץ ושווה במיוחד שאנחנו מגרילים. אנשים נוטים לחשוב ששלוחים מסתדרים מהתרומות בצ'רידי, אך זה לא נכון: לשליח יש צורך בכסף רב למימון הפעילות השוטפת, אם לשליח רגיל יש כמה מאות אנשים שהוא פועל איתם לשליח בבית רפואה יש עשרות אלפי אנשים ביום! הוא צריך כל חג לדאוג לכולם. לדוגמה: לפני פסח אם שליח רגיל מחלק כמה עשרות או מאות סטים של מצות אצל שליח בבית רפואה זה כמו לדאוג לעיר שלימה. המספרים הם מאד גדולים וגיוס הכספים נדרש בהתאם. ב"ה רואים את הכוחות של הרבי פועלים בשבילנו.  



שמענו שאתם משיקים פרויקט חדש של ייעוץ רפואי לאנ"ש. תוכל לספר לנו על כך?

אחד הדברים שקורים זה ששלוחים מקבלים פניות במגוון מטורף: מכל הסוגים, מכל המינים, ללא יוצא מן הכלל. אחד הדברים שאנשים מבקשים זה עזרה בהכוונה רפואית וייעוץ; "קיבלתי עצה כזאת וכזאת, האם זו עצה טובה?" הם שואלים את השליח. או: "אני מחפש רופא מומחה לתחום פלוני אלמוני, אני רוצה שתמצא לי את הרופא המתאים".

ב"ה לשלוחים יש כבר את ההיכרות והקשרים עם הרופאים. אנחנו החלטנו לקחת את זה צעד קדימה זה שירות שהוא קיים יחסית במגזר החרדי ברמה כזאת או אחרת, שירות של ייעוץ והכוונה רפואיים. זה לא נוחות – מדובר פה בהצלת חיים כפשוטו! בדרך כלל בכל העולם באוכלוסייה שמצב החיים שלה משופר יחסית – תוחלת החיים שלה גדלה. והפוך מזה – בציבור החרדי כאן בארץ תוחלת החיים במגזר החרדי גדולה יותר מהציבור הכללי למרות המצב הכלכלי הגרוע. אחת הסיבות היא נגישות לידע רפואי והכוונה של מומחים. עד היום היו כמה חסידי חב"ד שפעלו בתחום אך לא בצורה ממוסדת ומאורגנת על ידי המוסדות הרשמיים, ובטח שלא בפריסה כזאת גבוהה שיש כ"כ הרבה שלוחים שהם בקשר ישיר בבתי הרפואה, לצד זאת רופאים ורופאות מקרב אנ"ש הצטרפו יחד לקבוצה שנותנת לנו עזרה וסיוע. הרב אליעזר כץ הוא זה שעומד בראש המוקד ואנשים שנמצאים בסיטואציות רפואיות מכל מיני סוגים פונים אלינו ואנחנו ב"ה מוצאים להם את ההכוונה והסיוע ותוך כדי אנחנו רוכשים יותר ידע וניסיון. המטרה לטווח הרחוק היא להתרחב ולתת את השירות גם מחוץ לאנ"ש – אך הבסיס הוא שיהיה גם מישהו שידאג לאנ"ש.  

לסיום: סיפור שריגש אותך מהעשייה שלכם בבתי הרפואה.

שליח אחד בבתי הרפואה סיפר לי סיפור מזעזע:  הגיעו זוג הורים לבית הכנסת ביום כיפור בבית הרפואה. השליח מנהל את התפילות בבית הכנסת. הם מגיעים מעט לפני התפילה ומבקשים מהשליח לדבר בצד. האב אומר לשליח: "אנחנו מבקשים שתתפלל על הילד שהוא יפסיק לסבול". כלומר: הוא התייאש כבר מהסיכוי שהילד יתרפא אך הוא רק מבקש שהסבל ייפסק. האישה אומרת: "מה פתאום?! אנחנו מבקשים שהילד ימשיך לחיות ושיקרה לו נס"... ככה הם מתווכחים. השליח אומר לי: "אני רוצה להתפלל על הילד אבל אני לא יודע אם להקשיב לאבא או לאמא". עד כדי כך הסיטואציה מורכבת.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.