שלום לאופר | יום כ"ג אלול ה׳תשפ״ב 19.09.2022

מטוס ללא טייס: כלי הנשק שמנצח מלחמות בעולם

ההיסטוריה של הכלי שמשנה את ההיסטוריה הצבאית • תחילת השימוש בו בידי צה"ל וההוכחה לעולם כי הוא יכול לשנות את פני המערכה • ממלחמת לבנון הראשונה לאינתיפאדה השנייה והסיכולים הממוקדים • המל"טים מתוצרת איראן שנלחמים בכל העולם וגם באוקראינה • המל"טים הישראלים שמנצחים את המלחמה באזרבייג'ן • סדרת כתבות חדשה
מטוס ללא טייס: כלי הנשק שמנצח מלחמות בעולם
מל"ט. צילום: דובר צה"ל

 

מטוסים לא מאוישים

הוא הומצא ככלי חובבני – מין צעצוע לאנשים חובבי טיסנים. צבאות לא האמינו בו ככלי שיכול להילחם בשדה הקרב. המעצמות התמקדו אז בייצור כלים כבדים כמו מטוסים וטילים.

אבל הייתה מדינה אחת קטנה שנתנה לו צ'אנס, השם שניתן לכלי היה – מזל"ט. המדינה הייתה – ישראל.

הכל התחיל כאשר מהנדס אמריקאי עלה לישראל בשנים שלאחר הקמת המדינה והחל יחד עם גיוס מהנדס חבר לבנות כמעט לבדו את המטוס הבלתי מאוייש הראשון. לאחר מספר חודשים ושני טייסים שסייעו – בוצעה בהצלחה טיסת הניסוי בכלי הטייס הלא מאוייש הראשון באחד מבסיסי חיל האוויר.

זכויות הייצור נמכרו לחברה ישראלית, אך צה"ל לא היה מעוניין לרכוש את הכלי שהיה מסוגל בקושי לצלם וידאו באיכות נמוכה. היתרון בכלי היה שלראשונה הוא יכול היה לשדר וידאו בזמן אמת לקרון על הקרקע, אך הוא טס לטווחים קצרים.

מדינה אחרת דווקא כן הייתה מעוניינת בכלי והיא רכשה אותו מהחברה הישראלית. לאחר שהצליחה לבצע בו שימוש מבצעי – צה"ל התעניין ורכש מספר חתיכות מהכלי.

במלחמת לבנון הראשונה, כאשר צה"ל נלחמו במחבלי אש"ף בלבנון, צה"ל השתמש לראשונה במזל"טים כדי לצלם את עמדות האויב ולהעביר נתונים לכוחות בזמן אמת. התוצאות היו פנטסטיות. וכל העולם שזלזל שנים ביכולת של המזל"ט עמד נדהם לנוכח ההצלחה הישראלית למנוע הרג חיילים ולהכות באויב באמצעות הכלי.

כך החל העולם להתעניין בטכנולוגיה החדשנית. ואילו ישראל – היא התקדמה המלוא המרץ, עם הזמן ליכולות הצילום נוספו יכולות חימוש ולאחר מכן חיסול ופגיעה. הטווחים הלכו והתארכו, העלויות פחתו, והכלי הפך למפלצת. כזו שיכולה לשנות את שדה הקרב.

בזמן האינתיפאדה השנייה ישראל חיסלה מחבלים באמצעות המזל"טים ששינו את שמם למל"טים, לאחר מכן לכטבמי"ם (כלי טייס בלתי מאויש) וכיום הם נקראים כטממי"ם (כלי טייס מאויש מרחוק) – שם שביטא היטב את העובדה לפיה לכל כלי כזה יש טייס על הקרקע שמכוון אותו ממש כמו במטוס רגיל.

מנהיג חיזבאללה עבאס מוסוואיי חוסל באמצעות מל"ט. כן חוסלו עימאד מורנייה בכיר חיזבאללה, ובמבצע עמוד ענן רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי.

בחודש האחרון ישראל התירה לראשונה לפרסום את השימוש שעושה צה"ל במערך המל"טים ואת העובדה המדהימה כי 80% מטיסות צה"ל (!) מבוצעות בכלים בלתי מאויישים.

ישראל במקביל הפכה ליצואנית המל"טים הגדולה בעולם, בהיקף של מיליארדים בשנה. ומוכרת על פי פרסומים זרים למדינות זרות רבות את הכלים המתקדמים.

לפני 5 שנים אישר ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו למכור לרוסים מאות כטב"מים בהיקף של מיליארדים וכן אישר להעביר להם מידע שיאפשר להם לייצר בעצמם נשק שכזה.



 

איראן הופכת למעצמת מל"טים

לפני אחת עשרה שנים איראן הצליחה ליירט מל"ט אמריקני מתקדם שנקרא "בומרנג" וטס מעל שטחה, הוא היה המל"ט המתקדם ביותר מתוצרת אמריקאית, והאיראנים הצליחו לפרוץ למערכות שלו ולהנחית אותו בבטחה בבסיס איראני. האיראנים הציגו בגאווה לעולם את ה'שבוי' האמריקאי. אך לא הסתפקו בזה.

מנהיגי איראן באים לצפות במל"ט השבוי


הם ביצעו בכלי את הדבר שהם מומחים בו: הנדסה לאחור. הם פירקו את הכלי לגורמים וכך למדו כיצד הוא מייצר ופיענחו את כל סודותיו. כך החלו שנים מספר לאחר מכן להציג לעולם מל"טים מתקדמים מתוצרת איראן. עם הזמן שיפרו את יכולותיהם והפכו למעצמה צבאית בתחום הכתב"ם. לפני שנתיים הם הוציאו לפועל מתקפה כמותה העולם טרם ראה – מל"טים מתאבדים שלה תקפו את מתקן הנפט הגדול בעולם שנמצא בסעודיה וגרמו לנזק של מיליארדים. העולם הוכה בתדהמה מהדיוק והעוצמה של המתקפה שהצליחה לפגוע במתקן קטן על המפה במרחק אלפי קילומטרים מתחומה. אך העולם לא הגיב.

במקביל מל"טים מתוצרת איראן הופעלו כנגד מדינת ישראל, ונמצאים בשימוש החות'ים בתימן (שלוחה של איראן).

בימים האחרונים אותר באוקראינה שרידי מל"ט איראני וחשף לעולם סוד גדול: רוסיה רכשה מאיראן אלפי מל"טים מתאבדים מתוצרתה והחלה לעשות בהם שימוש נרחב בלחימתה כנגד אוקראינה. נוכח מתקפת הנגד המוצלחת של הכוחות האוקראינים כנגד רוסיה – המענה היחיד של רוסיה הוא בדמות המל"טים המתאבדים האיראניים שמסבים נזקים כבדים לשריון אוקראינה אותו השמישה במאמצים רבים.


המל"ט השבוי מוצג לעולם בגאווה


 

מל"טים מנצחים מלחמה באזרבייג'ן

מדינה הגובלת באיראן ומקיימת יחסים ידידותיים עם ישראל היא אזרבייג'ן, אשר קיים בה אף מערך שליחות חב"די פורח, וראש הממשלה לשעבר נתניהו אף ביקר בה עם רעייתו לפני מספר שנים.

ישראל מוכרת לאזרים מל"טים מתאבדים מתוצרתה – והכלים האלה שינו את פני המלחמה הניטשת זה שנים רבות בין אזרבייג'ן לשכנתה ארמניה.

הסכסוך ארוך השנים והעקוב מדם בין המדינות נסוב סביב האזור המכונה "נגורנו קראבך", הארמנים כבשו אותו מידי האזרים שכבשו אותו מידיהם בחזרה, כך האזור מחליף ידיים וכולם טוענים לבעלות עליו.


המל"ט מתוצרת איראן שהופל באוקראינה


 

לפני כשנה חודשה המתקפה האזרית על האזור, עד כה האזרים היו נחותים מהארמנים ביכולות הלוחמים שלהם. הלוחמים הארמנים היו נחושים יותר ולדעתם האזרים "לא יודעים להילחם". אך המל"טים המתאבדים שרכשו מישראל שינו את כללי המשחק, ועל אף שהאזרים אולי לא יודעים להילחם, את כלי הנשק הישראלי הם יודעים להפעיל. וכך, מטרה אחר מטרה, בנין אחר בנין, טנק אחר טנק, התאבדו המל"טים האזרים על הכוחות הארמנים ושינו לחלוטין את תוצאת המלחמה שהסתיימה בניצחון מוחץ לאזרבייג'ן שלא שכחה להודות לידידיה היהודיים שמסתירים את עזרתם למלחמה.

מבצע "עלות השחר"

במבצע "עלות השחר" צה"ל הפעיל באופן נרחב את מערך הכטמ"מים. הם פעלו במשך יותר מ-2000 שעות טיסה. מסביב לשעון.

הם איפשרו לצה"ל לזהות ולפגוע משגרים של רקטות לפני השיגור ולהשמידן ולחסל מחבלים מבלי לפגוע בסביבתם.

בכל פעילות מבצעית של צה"ל מלווה את הכוחות כלי טייס לא מאויש, והמערך נמצא בחוד החנית של צה"ל ומאפשר לשנות את התמונה המבצעית.

לפני שבועות בודדים מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה איים על ישראל כי יפגע באסדת הגז כריש וזאת לטענתו כי האסדה, שנמצאת במים הטריטוריאליים של ישראל – שייכת ללבנון. אמר ועשה: יום אחד שוגרו שלושה מל"טים מתוצרת איראן לעבר האסדה ויורטו על ידי טיל "ברק" של חיל הים בהצלחה.

כיום, הזמינות של הכלים הללו, שאפשר להזמין את הרכיבים שלהם באתרי אינטנרט ולהרכיב עצמאית, גורמת לכך שארגוני הטרור, כולל בעזה, מבצעים בהם שימוש הולך וגובר. אך בחסדי השם, צה"ל מקדים את אויביו ושומר על יתרון טכנולוגי ומבצעי ומוצא מענה הולם לאיום, בין היתר באמצעות מערכת "כיפת ברזל" – עליה נרחיב בהזדמנות.

עלינו לזכור, ש"אם השם לא ישמור עיר שווא שקד שומר" – למרות האמצעים המיוחדים והיכולות שנמצאות בידי עם ישראל, חיינו תלויים בשומר ומשגיח מלמעלה על בניו בהשגחה פרטית.

פעמים רבות דיבר הרבי על כך ש"וכתתו חרבותם לאיתים וחניתותיהם למזמרות" – משיח אוטוטו מגיע והכלים הללו יהפכו לצעצוע ולאמצעי שמביא הנאה ומשמש לשלום עבור עבדי ה'.

ניפגש בכתבות ההמשך בסדרה על כלי נשק. תעקבו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.