מערכת COL | יום כ' אלול ה׳תשפ״ב 16.09.2022

בית הספר שלנו התפרק. קירות נשברו והדחפורים קדחו בקרקע

הרב שמעון אייזנבך, רבה של שכונת השחמון באילת, בטור נוסף של זיכרונות וסיפורים מכלי ראשון - מיוחד למגזין שישי של COL • השבוע: בית הספר החב"די באילת, על שלל אתגריו, שכעת משנה את פניו
בית הספר שלנו התפרק. קירות נשברו והדחפורים קדחו בקרקע
בעיגול: כותב השורות

אחר אין ספור דחיות של כמה שנים הגיעו הדחפורים לבית ספר חב"ד באילת המתנהל ע"י רעייתי הרבנית לאה אייזנבך שתחי', ותוך יום שברו קירות ומעברים ופירקו כל חלון ודלת ואף הוסיפו לחפור במעמקי האדמה בקרבת יסודות הבנין.

אל תבהלו. לא מדובר להרס לשם הרס אלא לשם בנין מחודש של בית הספר. עיריית אילת ומשרד החינוך משפצים את בית הספר שלנו בעלות של 9 מליון שקל! סכום ענק לכל הדעות. במשך שנים רבות אנו ממתינים בכליון עיניים לבואו של היום הזה בו יבצעו את שיפוץ בית הספר ואכן בסייעתא דשמיא הגיע היום שבו מתקיים דירה נאה מרחבת דעתו של תלמיד.

המונח 'שיפוצים' אינו עונה על מה שמתרחש במבנה בית הספר. אין כאן שיפוצים במשמעות הפשוטה כי אם חידוש יסודי של כל שורת מבני בית הספר מהמסד ועד הטפחות. מבני בתי הספר הציבוריים שנבנו לפני יותר משישים שנה חייבים לעבור תכנית 'חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה'. התכנית כוללת יציקת יסודות חדשים לבנין וקירות תמך מבטון לחיזוק עמידות המבנה.

בהזדמנות זו כאשר קירות השלד מפורקים מחליטים במשרד החינוך ובעיריית אילת להתקין מחדש את כל מערכת החשמל, המים, הניקוז וכמובן החלפת חלונות ודלתות חדשים המשוים לבית הספר מראה חדש ומרענן. הכיתות כולן מרוצפות מחדש והאריחים הבוהקים מחליפים את הריצוף הישן העתיק משנות החמישים.

למרות העבודות המואצות בחודשי יולי אוגוסט למנינם עדיין לא הסתיימה המלאכה וחנוכת הבנין החדש נדחתה לאחר החגים לכשתסתיים המלאכה הגדולה. בינתיים לומדים מאות התלמידים במבנה חילופי שהקצתה העיריה עד לסיום הבנין ולמרות הקושי בשהיה במקום הלא טבעי, התלמידים שמחים ויודעים שבקרוב יזכו לבית ספר חדש ומשוכלל.

מליוני השקלים המושקעים בבית הספר ומחדשים אותו, זורמים היישר מקופת משרד החינוך ועיריית אילת, דבר שאינו מובן מאליו והוא היה יכול להתעכב עוד שנים רבות בגלל בירוקרטיה וסיבות אחרות. כמו תמיד ברכותיו של הרבי למוסד הקדוש מתממשים ומתגשמים וכך אנו זוכים להסרת כל החסמים בדרך לעדנה והתחדשות בעלות גבוהה מאוד כאשר מוסדות אחרים בבעלות פרטית מגייסים את הסכומים בצ'רידים למיניהם ובערבי גיוס מאומצים ואילו כאן בבית ספרנו מתקיים בנו 'צדיקים מלאכתם נעשית על ידי אחרים'.

מאז ומעודי נוכחתי לראות בעליל את ברכותיו של הרבי בכל הנוגע לעבודת השליחות. כך היה בימי הבחרות כשעסקנו בהפעלות פרוייקטים למיניהם וכך גם לאחר שיצאתי לשליחות. תמיד ראינו בעליל התנהלות שמיימית כאשר נדרשנו לדלג מעל משוכות ומהמורות לא צפויות.

אך הכל מתגמד מול ההשגחה הפרטית היחודית והנפלאות להן זוכה בית הספר לאורך השנים כי כנראה חינוכן של תינוקות של בית רבן מושגח טפי מלעילא. הפריחה והשגשוג של המוסד מעוררים השתאות כל שנה מחדש.

הקושי לשלוחי הרבי להתגורר באילת הוא ידוע ומפורסם. גם בגלל המרחק הגיאוגרפי וגם בגלל מזג האויר הלוהט בימי הקיץ ומשום כך אילת עומדת במקום הראשון בהגירת תושבים חוצה לה. רבים מבני קהילת חב"ד באילת היגרו אף הם למרכז הארץ ובשל כך מאות התלמידים המאכלסים את בית הספר אינם נמנים ברובם על חסידי חב"ד אלא על משפחות מסורתיות ושומרי מצוות המעוניינים להעניק לילדיהם חינוך חסידי חב"די.

גיוס תלמידים וצוות הוראה למוסדות החינוך אינו דבר המובן מאליו. ניתן למלאות דפים רבים וכרכים עבים על ההשגחה המופלאה והשמיימית שהובילה את בית הספר לאורך שלושים שנות קיומו כשהוא מפלס את דרכו במעלה ההצלחה, אך מרוב שהתרגלנו אל 'ניסך שבכל יום עמנו ערב ובוקר וצהריים', איננו מתרגשים דיו.

כאשר שרה ילדה את יצחק בגיל התשעים שלה היה זה מאורע חדשותי שהסעיר את העולם ואברהם אבינו עשה משתה גדול לגדולי האומה בהגמל את יצחק. נשאלת השאלה מדוע כאשר יוכבד ילדה את בניה משה ואהרון בגיל מאה ושלושים! לא רעדו אמות הסיפים?

והתשובה היא שבתקופת שעבוד מצרים כל חייהם של בני ישראל היו על טבעיים לגמרי כדברי המדרשים המספרים כיצד נולדו הילדים והצליחו באופן ניסי להסתתר מעין רואים, שוטריו של פרעה שרצו לקיים גזירת אדונם להשליך זכרי ישראל את היאור ר"ל. כיון שכל חייהם היו ניסיים ומעל הטבע, כבר לא התרגשו כל כך מלידת יוכבד בגיל כה מבוגר. לעומת זאת בימי אברהם ושרה שהתנהלות העולם היתה טבעית בלט ביותר הנס של לידת יצחק בגיל התשעים לאמו.

יש ימים שנדמה שאנו ברכבת הרים. בתחילה היא שוקעת לעמקים ומיד מתרוממת אל על אל ראשי ההרים וחוזר חלילה, בדקות מסויימות נראה כי עננים שחורים מתקרבים להחשיך עלינו ולהערים עלינו קשיים ובאופן פלאי לפתע השמים מתבהרים והשמש זורחת במלוא עוזה. במבט לאחור ניתן לומר בודאות גמורה שהרבי נוהג בתלמידי בית הספר "ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל" והוא מאציל עליהם מברכותיו הקדושות.

השבוע התלויתי לתלמידנו שנסעו בסמיכות לח"י אלול לירושלים עיר הקודש לסיור סליחות בשכונות העתיקות שלה ולהשתתפות במחזה אמירת סליחות בכותל המערבי בחצות הלילה.  מספר לא מבוטל מתוך הילדים היה זה להם הביקור הראשון בחייהם בשריד בית מקדשנו.בטרם הגענו לכותל המערבי ישבו התלמידים בעיר העתיקה לשירת ניגונים חסידיים ובין היתר ניגנו יחדיו את שירת "א-לי אתה ואודך" לצידם של אבני חומות ירושלים. 

בשעת חצות, כאשר בזמן זה אנו קוראים בדרך כלל את קריאת שמע של המיטה צף אל מול עיניי הפסוק "היטיבה ברצונך את ציון, תבנה את חומות ירושלים" ואל מול התלמידים שעלו הלילה לירושלים אני רואה את הציווי הרעיוני "מאך דא ירושלים" [=תיצור כאן את ירושלים] כאן באילת בחינוך ילדי ישראל ברוח ישראל סבא ביראה שלימה.

בשלושים שנות קיומו של בית הספר הוא העמיד תלמידים רבים שרכשו בנפשם את הרוח החב"דית הנושבת בין כתלי הבית וחלקם שולח כיום את ילדיו שלו להתחנך בחינוך שבו התחנכו הם כי כל רואיהם יכירום כי זרע ברך ה' המה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.