שניאור דייטש | יום י' אלול ה׳תשפ״ב 06.09.2022

הרבי: "ההתפוררות בין החרדים - ליקוי מכאיב ביותר"

לרגל מערכת הבחירות הקרובה והמשך ההתכתשות בין המפלגות החרדיות, מערכת COL מגישה ליקוט מדבריו של הרבי על הצורך בהקמת חזית דתית טכנית ולכל הפחות חזית חרדית, שתתפצל רגע לאחר הבחירות • מה כתב ה'פני מנחם' זצ"ל מגור לרבי מהסכנה שיש מאנשי בני ברק המאיימים ברשימה נפרדת? • אקטואלי מתמיד
הרבי:
ה"פני מנחם" זצוק"ל אצל הרבי (ארכיון COL). בעיגול: מנהיג אגו”י הרב יצחק מאיר לוין (ארכיון ערוץ הכנסת)

 

לרגל מערכת הבחירות הקרובה והמשך ההתכתשות בין המפלגות החרדיות, מערכת COL מגישה כתבה מרתקת על דעתו של הרבי על הצורך בהקמת חזית דתית טכנית ולכל הפחות חזית חרדית.

עד כמה כאב לרבי המצב הנורא הגורם לבעיות חמורות בנושא הדת והיהדות. גם כאן רואים עד כמה עיניו הצופיות של הרבי נשיא הדור חזו את המצב כבר לפני שבעים שנה, אם חלילה לא תהיה חזית דתית טכנית.

מה כתב ה'פני מנחם' זצ"ל מגור לרבי מהסכנה שיש מאנשי בני ברק המאיימים ברשימה נפרדת?

מתוך הספר הפופולארי 'אקטואליה בזוית חב"דית'

מאת שבתי ויינטראוב

מתי הביע הרבי קורת רוח שהוקמה חזית חרדית ומתי הרבי רצה שיסע שליח מיוחד מארה"ב לפעול בעד הקמת חזית דתית? מדוע הרבי דוגל בחזית דתית טכנית?

מעניין: באחת ממערכות הבחירות הרבי הורה להצביע רק למפלגה שתכניס במצעה את נושא החזית הדתית. כיצד הגיב הרבי על ביטול השותפות של אגודת ישראל עם פא"י?

בבחירות הראשונות לכנסת הוקמה חזית דתית מאוחדת בין כל המפלגות. זו לא הייתה חזית טכנית בלבד, אלא איחוד מלא בין כל המפלגות הדתיות. המאבקים השונים בקרב היהדות הדתית, עוררו את הרב הראשי לישראל הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג לדחוף להקמת חזית דתית, שתפעל ברשימה אחת לקראת הבחירות לאסיפה המכוננת בתחילת שנת תש”ט.

ביוזמת הרב הרצוג הושגה אחדות בין ‘המזרחי’, ‘הפועל המזרחי’, ‘אגודת ישראל’ ו’פועלי אגודת ישראל’.

לקראת מערכת הבחירות בשנת תשי”ב, כאשר הרבי עלה על כס נשיאות חב"ד, נושא החזית הדתית ירד מהפרק בגלל ההתנגדות להסכם דווקא מחוגי ‘המזרחי’ ולאחר מכן גם מתוך היהדות החרדית.

מספר חודשים לאחר קבלת הנשיאות, הרבי נשיא דורנו התחיל לפעול על מנת שהחזית הדתית שהייתה בכנסת הראשונה תישמר. בניגוד לחזית הדתית הראשונה שהייתה באופן של איחוד מלא, הרבי הציע וקבע כי עדיף שתהיה חזית דתית טכנית, שפירושה איחוד לפני הבחירות וריצה משותפת, אך לא כמפלגה אחת, אלא ככוחות המעוניינים לרוץ יחד כדי לנצל את מירב הכחות והקולות, ואילו לאחר הבחירות כל סיעה ומפלגה תתפצל ותלך לדרכה. הרווח של החזית הטכנית היה כפול: גם לא ייפגעו העקרונות החשובים של המפלגות השונות, ומאידך הפיצול לא יסייע למפלגות המעוניינות לעקור את הדת.

 

ההתפוררות בין החרדים הוא ליקוי מכאיב ביותר

ובמכתב מערב ראש חודש סיוון תשי”א, כותב הרבי להרב יצחק מאיר לוין  חתנו של בעל ה"אמרי אמת" מגור ומנהיג אגודת ישראל ושר הסעד: "מאד עגמה עלי נפשי מהמצב השורר בארץ הקודש ת”ו, אשר בכל יום מביא משם ידיעות מעציבות ביותר, ונוסף על זה ההתפוררות שבין החרדים גופא הוא לקוי מכאיב ביותר. ובכל זאת תקוותי אשר סוף סוף תתארגן חזית דתית מאוחדת”. (אג"ק ד' שט')

 

החזית במפלגות החרדיות הכרח גמור

במכתב שכתב הרבי למנהיג אגו”י הרב יצחק מאיר לוין בערב ל”ג בעומר תשט”ו דרש הרבי שיעשו לכל הפחות חזית בתוך המפלגות החרדיות    "ואבוא מיד לענייני דיומא, הוא עניין החזית הדתית ובפרט חזית מאוחדת בין אגודה ופועלי אגודת ישראל שלדעתי הוא הכרח גמור, ותקוותי, אשר על ידי זה תגדל האפשרות גם לחזית דתית מאוחדת, ואחרי שבקרני מר בנימין מינץ נתחזקה אצלי עמדתי זו”. בהמשך המכתב מציין הרבי שוב כי החזית צריכה להיות “רק בנוגע לבחירות בלבד, ואין לערב בזה עניינים אחרים”. (אג"ק יא' קו')

 

הרבי מגיב בשמחה על החזית של אגודת ישראל  ופא"י

לקראת מערכת הבחירות לכנסת הרביעית, התאחדו המפלגות החרדיות אגודת ישראל ופועלי אגודת ישראל. הרבי הזדרז להגיב על כך: “זה עתה נתקבל המכתב (והמברק) על דבר החזית עם אגודת ישראל, ותשואות חן על שילוחו, ויהי רצון שתהיה להצלחת ולהרמת קרן ישראל סבא”.

 

ה"פני מנחם" מגור לרבי: יש סכנה שנפסיד עוד מנדט מחמת ההסתה ורשימה נפרדת מאנשי בני ברק

לקראת הבחירות שנערכו בארץ הקודש בשנת תשל”ז, שלח הרבי מכתב בהול לכ"ק האדמו"ר מגור ה"פני מנחם" זצ"ל וכן להגאון הרב קלמן כהנא, על ההחלטה לבטל את השותפות של אגודת ישראל עם פועלי אגודת ישראל (פא"י) בבחירות לכנסת בבחירות. 

במכתבו של ה"פני מנחם" לרבי מתאריך כ"ז שבט תשל"ז, בו הוא מסביר  לרבי את המניעים לבטל את הריצה המשותפת של אגודת ישראל עם  פועלי אגודת ישראל: "אחרי שיקולים רציניים ודיונים ממושכים, מסתבר שהמסקנא תהיה, כי הפעם נלך אנו ופא"י בנפרד. בהליכתנו המשותפת בבחירות לכנסת האחרונה הפסדנו מנדט ויש סכנה שעכשיו נפסיד עוד מנדט מחמת ההסתה ורשימה נפרדת מאנשי בני ברק" (היה זה בעקבות איום הליטאיים להתפלג מאגודת ישראל במקרה שילכו עם פא"י).

להלן מכתבו תשובתו של הרבי כפי שנשלח כמעט בנוסח זהה הן ל"פני מנחם" והן לרב קלמן כהנא:

י”ג אדר תשל”ז

".. בצער גדול ובתמהון גדול קראתי במכתבו על דבר הסברא, וכנראה - יותר מסברא בעלמא לפרק ולבטל ההליכה ביחד ברשימה אחת להבחירות בכנסת - של אגודת ישראל ופועלי אגודת ישראל

"ובודאי לדכוותייהו אין צריך כלל בביאור המשמעות בפירוק הנ”ל ופירושו על ידי כמה וכמה מאחינו בני ישראל וכו’ (אג"ק לב' קמז')

 

מרמים אנשים שהפילוג זה בגלל יראת שמים – הסטרא אחרא מרקדת בהיכלו של מלך

בהמשך המכתב הנוקב לרב זוין   כותב הרבי: "וכה גדול כח ההעלם וההסתר וחשך כפול ומכופל של גלותנו זה, ובפרט ההסתר הבא מהדרגא דסטרא אחרא שניתן לה רשות לרקד בהיכלו של מלך, בארץ אשר עיני ה' אלקיך בה מראשית שנה עד אחרית שנה, אשר לא לבד שהם בעצמם אינם מרגישים מה שעושים, וכנראה שאפילו אינם מבינים את זה - אלא שעולה בידם לרמות אנשים יראי ה' ולפתותם אשר רק יראת שמים טהורה בענין זה, ואין כאן כל ענין של פניה פרטית, ואפילו לא פניה מפלגתית וכו' וכו'!. (אג"ק יא' רח')

 

גדול הצער וכדאי הביזיון שלא נתקיימה החזית

ביום כ”ב תמוז תשי”א, כתב הרבי לשר הפנים מר משה שפירא מראשי ‘המזרחי’, ולרב בנימין מינץ ממנהיגי פא”י: “גדול הצער וכדאי הביזיון שלא נתקיימה החזית בשעה מלאת אחריות זו, ויהי רצון אשר על כל פנים עתה יראו מנהלי המפלגות בעצמם די כח לבכר את האינטרסים של כללות היהדות החרדית על הרווחים המדומים המפלגתיים, אשר על ידי זה תהיה תועלת להמפלגה בתור מפלגה להקים חזית על כל פנים לאחרי הבחירות”. (אג"ק ד' שצב')

 

עשיתי מה שביכולתי  להקמת החזית בדרכי נועם

מכתב נדיר של הרבי מבטא את הצער העצום שנגרם לו בשל פירוק החזית הדתית   "למותר להאריך בגודל הצער וההיזק היוצא לאור על ידי פירוקה זה ובצדק כתב אשר היה בגודל רצוני ושאיפתי להקימה, וכמדומה שעשיתי בזה מה שהיה ביכולתי לעשות בזה בדרכי נועם - כי מכמה טעמים לא רציתי לעשות בדרכים אחרים...”. (אג”ק יא, רפט)

 

הנימוקים של הרבי להקמת חזית דתית

במכתב ארוך ומנומק  מסביר הרבי הרבי את הסיבות  להקמת חזית דתית.

 

קירוב לבבות לענייני דת - תעמולת הבחירות רישומה ניכר משך זמן גם אחרי הבחירות, ובאם התעמולה תהיה מופנית כלפי חוגים שונים שעדיין אינם דתיים מאיזו סיבות שהן, הרי לא רק שיש לקוות לרכישת קולות חדשים, כאמור, אלא יהיה בזה רווח גם בנוגע לקירוב מספר מסויים של אחינו בני ישראל לענייני דת”.

 

"מניעת השמצה הדדית. -“באם לא תהיה חס ושלום חזית דתית, הרי תעמולת המפלגות הדתיות תהיה מופנית בעיקרה נגד מפלגות דתיות האחרות, וכנהוג בזה, וכדרך תעמולות של בחירות, אין מסתפקים בהדגשת מעלות המפלגה שלהם כי אם מדגישים “לא פחות” את החסרונות של מפלגות האחרות”...

 

נשק בידי מתנגדי הדת עובדה זו עצמה שאין מתדברים ביניהם להקים חזית דתית לבחירות, בה בשעה שכמה מפלגות שאינן דתיות נתדברו ביניהן לילך יחד לבחירות, בוודאי תשמש נשק בידי המפלגות הנלחמות במפלגות הדתיות, ובפרט שיוכלו לצטט מתעמולת המפלגות הדתיות עצמן חסרונות מפלגות דתיות הפוסלות זו את זו וכו’”. (ליקוטי שיחות כרך כ"א עמ’ 419)

 

לוותר על רווח מדומה כדי לא להזיק המצב הדתי

במכתב נוסף מאותה תקופה, כותב הרבי כי נוצר סיכוי שתיווצר חזית דתית לאחר ש"בא הדוחק והכפיה מבחוץ, היינו מהשמאליים, יש מקום יותר ויותר שיוותרו על רווח המדומה של מנהיג מפלגה פלוני ופלוני בכדי שלא להזיק המצב הדתי בארץ הקודש ת”ו". (אג"ק חלק י' ס"ה)

 

היה מהראוי שיסע שליח מכאן  להשפיע שיקום חזית דתית

במכתב משנת תשי"א להגאון הרב אליעזר קרסיק מרבני חב"ד בארץ הקודש ומהנהלת אגו"ח:  “ידיעות מפורטות מהו המצב על אתר בכלל ומהנעשה בהחזית המאוחדת בפרט, כי השמועות כאן סותרות אחת לחברתה, ואולי היה מהראוי להשתדל שיסע מכאן שליח מיוחד ואולי יוכל להשפיע שם על אלו שבהם תלוי הדבר, אבל זה עתה הגיעה הידיעה שהגשת הרשימות יום האחרון הוא יום א’ העבר, וגם בזה אי אפשר לברר על בוריו”.

 

דעתי ברורה שמוכרח חזית דתית טכנית

במכתב נוסף ששלח הרבי בח"י שבט תשכ"ט, להנהלת “ישראל הצעיר”, כותב הרבי: "מובן שאיני מתיאש חס ושלום שהרי זהו היפך גישת היהדות לכל דבר טוב שנתקל בקושיים, ובפרט בדבר כה רציני כהקמת חזית דתית טכנית [ואני מדגיש “טכנית”, היינו אך ורק לשם הבחירות, כי דעתי ברורה שכמו שהוא מוכרח בעד הבחירות כן מוכרח הוא שלא יהיה איחוד המפלגות לאחר הבחירות, ומכמה וכמה טעמים. ובלי נדר - מצדי אשתדל לעשות כל האפשר למען הקמת חזית דתית טכנית האמורה, ובודאי גם “ישראל הצעיר” ינצלו כל השפעתם להגשמת הרעיון כאמור במכתבם. אבל הזמן ללחוץ -הוא סמוך להבחירות. (אג"ק כו' פח')

 

להצביע למפלגות שיכתבו במצע המפלגה בעד חזית דתית טכנית

במכתב ארוך שנכתב "למחרת יום הכפורים, ה'תשכ"ו" כותב הרבי:  "במענה לשאלת רבים - בהמשך למכתבי הראשון בזה - אודות העמדה שצריכה להיות עתה בקשר עם הבחירות לכנסת, אחרי עבור המועד להגשת הרשימות, שכל אחת מהמפלגות הדתיות הולכת לבחירות ברשימה בפני עצמה, ושואלים חוות דעתי ותגובתי בזה

"על פי האמור, התקוה חזקה שתתקבל הצעה האמורה על דבר פירסום עמדת כל מפלגה בשאלה הכי חיונית של הקמת חזית דתית טכנית בעתיד, ולאחרי שהמפלגות הדתיות תפרסמנה עמדתן מפורטת וטעמיה ונימוקיה כאמור, וכיון שעל פי שכל הישר ועוד ועיקר - על פי דין תורתנו הק' תורת חיים, הטבת המצב הדתי של השכבות הכי רחבות של אחינו בני ישראל בארץ הקודש ת"ו, היא הקובעת, יצביע הבוחר בעד הרשימה אשר נציגיה יקבלו עליהם בהחלטיות וללא הסתייגות הנהגה בהתאם להוראת תורתנו האמורה. (אג"ק כד' ה')

 

מוכרים הרווחים בשביל הדת עבור נזיד עדשים

במכתב להגאון רבי יוסף שלמה זוין  מב' תמוז, תשט"ו כותב הרבי על הצער שלא הוקמה החזית דתית: "מובן עד כמה מצער מה שלא בא לפועל הענין דחזית דתית המאוחדת, ומתמיה עוד יותר, שלאחרי שרואים בעיני בשר במוחש, ענין המפלגתיות, שאפילו מנהיגי המפלגה שבחייהם הפרטים הם דתיים באמת, הנה בעניני המפלגה הרי בלא שום פקפוק מוכרים הרוחים לדת הודאים שבקיום חזית דתית - בשביל נזיד עדשים מפוקפק דעניני המפלגה.

 

דעתי בעד הקמת החזית יותר מבעבר

במכתב  מח"י שבט תשכ"ט להגאון הרב קלמן כהנא זצ"ל שעמד בראש תנועת פא"י מדגיש הרבי שדעתו בעד חזית דתית טכנית לא השתנתה והיא יותר מבעבר. "..קבלת מכתבו מיום ט' בשבט, בו נוגע בשאלת הקמת חזית דתית מאוחדת. והנה השקפתי בענין חזית דתית טכנית היא כמו שהייתה מאז ועוד יותר אם אפשר יותר. ומצורף בזה העתק מכתב שכתבתי בנידון זה, שאולי יבהיר עמדתי קצת. ותשואות חן מראש אם יודיעני על דבר התפתחות הענינים בשטח זה ובכלל. (אג"ק כו' פט')

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.