שלום לאופר | יום ח' אלול ה׳תשפ״ב 04.09.2022

הרבי התעניין בהנהגותיו והחסיד שהדפיס את ספרו: 'הבן איש חי'

הרבי מתעניין בהנהגותיו של בעל ה'בן איש חי' מבגדד • הרב עובדיה יוסף זצ"ל סיפר לרב יהושע מונדשייין על כך שה'בן איש חי' פרסם את רבינו הזקן בין גדולי פוסקי יהדות ספרד • חסיד חב"ד שהדפיס ופרסם את ספר ה'בן איש חי' • פרטים לא ידועים
הרבי התעניין בהנהגותיו והחסיד שהדפיס את ספרו: 'הבן איש חי'
ה'בן איש חי' לצד ספרו שהדפיס הרב נאה

בעל ה'בן איש חי', הרבי וחב"ד

השבוע בי"ג אלול ימלאו 113 שנים לפטירתו של רבי יוסף חיים ב"ר אליהו מחשובי חכמי בבל שמפורסם בתואר בעל ה'בן איש חי'.

בהזדמנות נכנס יהודי לרבי ל'יחידות' במהלכה סח כי סבו שימש כשוחט אצל ה'בן איש חי'. הרבי חקר אותו על פרטים ומנהגים [בבגדד בכלל ובמיוחד] אצל ה'בן איש חי' והייתה ניכרת התעניינות מיוחדת – פרט זה נחשף בעבודת חקר שהתפרסמה ב'התקשרות' (גליון ש"פ ויחי תשפ"א, א'שפ עמודים 9-14 במדור 'ניצוצי רבי').

בשיחה עמנו מבקש הרה"ג ר' מרדכי מנשה לאופר שליח הרבי ורב רובע י"א באשדוד להוסיף פרט מדהים:

בשעתו, בשנת תשד"מ, לקראת הדפסת הספר 'תורת חב"ד – ביבליוגרפיה – שולחן ערוך אדמו"ר הזקן' שהרבי יזם את הוצאתו-לאור דרבן והמריץ שוחח העורך ידידי – אבלחט"א – איש הספר הרב יהושע מונדשיין ז"ל עם הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל שאמר לו כי ה'בן איש חי' הוא שפרסם את שולחן עורך רבינו הזקן בין הפוסקים גדולי ספרד. הדברים הופיעו במבוא לספר שהרבי נהנה מאד כשקרא אותו כידוע! (הדברים התגלו ב'יחידות' של שנת תשד"מ).

 

והנה ראו זה פלא, כמדומני שיש כאן השגחה פרטית מיוחדת:

מי שהדפיס את ה'בן איש חי' מהדורה שלישית הוא לא אחר מאשר בן המשפחה החב"דית מחברון רבי יצחק נאה אחיו של רבי אברהם חיים נאה בעל 'קצות השולחן' שכל חייו עמל לפרסום תורתו ופסקיו של רבינו הזקן!

למרות שנכדו של ה'בן איש חי'  הרב דוד סירב כעשרים שנה לאפשר את הדפסת הספר (שחלקו השני נדפס בשנת תער"ב, מהדורה שניה של הכרך הראשון נדפסה בתרס"ד).

הסירוב היה "מפני טעמים כמוסים", הרי כאשר פנה אליו הרב יצחק נאה נעתר לבקשתו כפי שהוא כותב בעצמו "וביקש רשות ממני . . להדפיס את הספר על הוצאותיו הוא, (ו) נעתרתי לבקשתו . . ומקרב לבבי אברך את הרה"ג הרב יצחק נאה הנ"ל שחפץ ה' בידו יצלח, להוציא מחשבתו הטובה הזו לפועל וזכות מרן מורי זקני הגאון המחבר תגן עליו לראות פרי טוב בעמלו".

הדבר צויין גם בעמוד השער של הספר: "הספר הקדוש הזה נדפס כבר פעמיים ובמשך זמן קצר כלה מן השוק ואינו בנמצא והנו נדרש לרבים על-כן נתעוררתי להדפיסו פעם שלישית להמציאו לעם סגולה המו"ל יצחק בהרב הגאון מוהר"ר מנחם מענדל נאה שליט"א (עמוד השער והנתונים מופיעים בספר 'נודע בשיעורים' שהוציאה משפחת נאה בעריכת החוקר החסידי ר' שניאור ברגר הי"ו, עמודים 364-365).

השער ועליו שמו של הרב נאה

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.