שלום לאופר | יום ד' אלול ה׳תשפ״ב 31.08.2022

"הפכנו להיות שטחיים": הרב אליהו וילהלם 'בנימה אישית'

הרב אליהו וילהלם הוא כיום מנהל קרית החינוך "אהלי תמימים - עתיד" בכפר חב"ד. בעבר יוזם ומנהל של שורה של פרוייקטים משמעותיים • על אביו, על חותנו, ג' תמוז תשנ"ד, על הוצאה לאור שהקים בעשר אצבעות, על העבר ועל העתיד • 'בנימה אישית' עם ריאיון נוקב ומרתק
הרב אליהו וילהלם.

הרב מנחם בן-ציון וילהלם

אבי מורי ורבי ז"ל, כיהן כר"מ בישיבת תורת אמת בירושלים. חסיד אמת בלי בליטות, אדם טוב לב כפשוטו, עם יראת שמים אמיתית. היה מקושר בכל נפשו לרבי, קירב רבים לחסידות ולרבי, לימד זכות על כל אחד ואחד רוח הבריות נוחה הימנו ורוח המקום נוחה הימנו.

הרב טוביה בלוי

מורי וחמי שליט"א, מנהל מוסדות חינוך חב"ד בירושלים ורב קהילת חב"ד בנווה יעקב. כישרונותיו הברוכים ידועים לרבים, מראשוני הפועלים בהפצת המעיינות בירושלים, רק בשנים האחרונות חיבר קרוב לעשרים ספרים, עם חידושי תורה וזיכרונות מ"ירושלים של מעלה", כחתנו אני תמיד מתפעל מרגישותו הגדולה כלפי הזולת, בזמן שכתוצאה משנינותו בכתיבתו מורגשת יותר תכונתו כבעל מוחין.

ישיבת תומכי תמימים נחלת הר חב"ד

כיום מדובר בישיבה קטנה ייחודית ומיוחדת ללא פנימייה, אבל כשנפתחה הישיבה לפני כ35 שנים למדו בישיבה התמימים בוגרי תות"ל לוד שנה אחת, בסיום השנה המשיכו את לימודם בתומכי תמימים כפר חב"ד. משך כארבע שנים כיהנתי שם כמשגיח הרוחני של הישיבה, הייתה זו עבודה מאתגרת במיוחד, שפתחה בפניי צוהר לעבודה המאומצת הנדרשת בחינוך התלמידים התמימים.

ספריית החסידות

מוסד שהקמתי בבני ברק בתשמ"ט לאחר קבלת הסכמה וברכה מהרבי, בתיאום עם רב העיר בני ברק הרב משה יהודה לייב לנדא ז"ל, באותם ימים הציבור החרדי היה במרכז הפעילות של חב"ד, במיוחד בבני ברק שם גם היה מקור ההתנגדות. עשרות רבות של חסידים ומתנגדים ביקרו בכל יום בספרייה, שהייתה תוססת במיוחד באותם ימים, עם שיעורי חסידות, הקרנות "קטעים" ו"פנינים" מהרבי. בספרייה גם ייסדנו את "קול החסידות" הפעלת שיעורי תורה וחסידות בטלפון, עם מאות רבות של מאזינים מדי יום. הספרייה הייתה מקום של השראה בבני ברק ש"יד החסידים על העליונה". כיום המקום מתנהל ע"י הרב שמואל אנגלסמן בשם "היכל מנחם" בהצלחה גדולה.

ג' תמוז תשנ"ד

היום שבו הוכח לכולנו הנאמר באגרת הקודש כ"ז ש"צדיק דאתפטר אשתכח בכולהו עלמין יתיר מבחיוהי גם בעולם הזה המעשה" כל אחד מאתנו רואה את זה בדרכו ובהבנתו, אבל העובדות בשטח מראות את זה בכל התחומים בגשמיות וברוחניות.

"אור אבנר"

בתשנ"ו פנה אלי ר' לוי שיחי' לבייב להקים ולנהל בארץ מסגרות של הפצת היהדות והחסידות בקרב העולים החדשים מהקהילה הבוכרית שהגיעו אז בהמוניהם, לקחנו קבוצה של אברכים מהקהילה הבוכרית וסידרנו אותם כרבנים בכל הריכוזים של הקהילה עם פעילות מאוד אינטנסיבית וברוכה, כתוצאה מהפעילות הזו פתחנו בערים שונות בתי ספר יסודיים לבנים ובנות, בתי ספר תיכוניים לבנות, ישיבה תיכונית, ובגולת הכותרת ישיבה חסידית לקהילה הבוכרית, שהוקמה בתחילה ברמלה ובהמשך רכשנו את כפר סיטרין לטובת הישיבה ומוסדות נוספים. הפעילות הקהילתית גם הייתה התשתית להקמת "קונגרס יהודי בוכרה" מדובר בפעילות עם עשרות אלפי עולים שחיזקה אותם בכל התחומים, כיום מנהל את המסגרת הזו בהצלחה רבה ר' יהודה שיחי' בלוי.

"מכון תורה שלמה"

מסגרת שארגנתי וניהלתי מטעם "כולל חב"ד" ביוזמת השליח הרב יצחק שיחי' משען, ברעיון מהפכני לבסס את השלוחים במקומות השונים בארץ כרבנים עם הסמכה כרב שכונה מטעם הרבנות הראשית, הקמנו כך 7 כוללים בערים שונות בארץ, בכל כולל למדו עשרה אברכים שהתבססו בשכונות שונות בעיר ומסרו שיעורי תורה בבתי הכנסת השונים, כאשר תוך כדי פעילותם הם למדו בכולל 3 שנים לרבנות ונבחנו בהצלחה ברבנות הראשית, ב"ה מעל 80% מהאברכים התבססו במקום שליחותם ומכהנים כשלוחים ורבנים במקומם, בהמשך נפתחו כוללים נוספים על ידי ר' חיים אלימלך שמנהל את הפרויקט בהצלחה לאחר שסיימתי.

"חזק הוצאה לאור"

חברה בע"מ שהקמתי יחד עם גיסי ר' פרץ שיחי' בלוי, במטרה להנגיש את היהדות והחסידות בהתאמה לסגנון תקופתנו, כך זכינו להוציא לאור ספרים וחוברות רבים לטובת אנ"ש ומקורבי בתי חב"ד, כמו משנה תורה השלם - בכרך אחד מנוקד ומסודר עם לוח רב שנתי, מחזורים לראש השנה ויום כיפור - למתפללים בבתי חב"ד עם הנגשה נוחה במיוחד למקורבים, חומש רש"י - ללומדי חת"ת, אסיף מנהגי חב"ד - מיום הלידה עד יום השנה, ועוד ספרים וחוברות שונים ומיוחדים.

חבדניצע שול

בית כנסת ייחודי ומיוחד שפתחנו, קבוצת אברכים באווירה צעירה, תפילה בחיות, התוועדויות כמעט בכל שבת וביומי דפגרא, נסיעות משותפות לקברי צדיקים משולבות בהתוועדויות. בית הכנסת שלנו הפך להיות סמל ודוגמה לבתי כנסת רבים ודומים שנפתחו בערים שונות בקהילות חב"ד.

ישיבת "אהלי תמימים"

לפני מספר שנים נעניתי לבקשתו של מקים המוסד ר' שמואל שיחי' רייניץ והצטרפתי אליו בניהול המוסד המיוחד המהווה המשך לבית ספר למלאכה, ומופעל כיום תחת רשת חינוך עתיד באמעות משרד הכלכלה, המוסד משלב לימודי קודש עם לימודי מקצוע, ב"ה המוסד מתפתח משנה לשנה, התחלנו את שנת הלימודים תשפ"ג עם 50 תלמידים חדשים, המוסד מונה כיום 120 תלמידים, הסיבה העיקרית שאנחנו במספר הזה, כי אין לנו מקום לתלמידים נוספים בפנימייה, ראש הישיבה הרב משה שיחי' הלל, מנהל הישיבה ר' דוד שיחי' קוללי ומנהל הפנימייה ר' משה וישצקי, מנהלים את הישיבה ביד רמה, הקפדה חסידית מלאה בהנהגת התלמידים, יחד עם הכלה ורגישות לצורכי התלמידים השונים, האווירה היא מאוד ידידותית בין התלמידים והצוות, והחינוך במקום הוא חסידי רציני ויסודי, לימודי הקודש ולימודי המקצוע נלמדים ברמה גבוהה ובמסירות רבה.

אתגר הדור

דורנו מתאפיין בעודף אינפורמציה שמגיעה אלינו עם ההתפתחות הטכנולוגית, אינני מתמקד כאן באינפורמציה השלילית שזו סוגיה לעצמה, אני מתכוון דווקא לאינפורמציה החיובית, שגורמת לכך שאין צורך להתרכז ולהתאמץ לרדת לעומקם של דברים, אם לדוגמא בדור הקודם כתבו שו"ת, בדורנו התחילו עם ספרי ליקוטים בכל תחום, ובשנים האחרונות עם ספרי ביאורים וכדומה, המצב הזה מאתגר אותנו בשני מישורים, האחד, כיון שאנשים הפכו להיות שטחיים ועצלנים, צריכים להנגיש הכל "עם כפית לפה", המישור השני בכל זאת לגרום לכך שהמסוגלים אכן יתעמקו וינצלו את הקלות שניתן להגיע לכל מידע, בכדי לרדת עוד יותר לעומקם של דברים.

תורה ומלאכה

בתורת החסידות אנו לומדים שעבודת ה' היא לא רק בלימוד התורה וקיום המצוות אלא ש"בכל דרכיך דעהו", ישנה שליחות לכל אחד ואחד על פי אופיו ותכונותיו, אם הוא יושב אוהל או בעל מלאכה, יחד עם זאת ידוע שהרבי מדגיש שהתמימים צריכים בזמן בניית האישיות שלהם להיות מונחים רק בלימוד התורה ללא מחשבות טורדות בענייני פרנסה לעתיד, כי החשוב ביותר הוא בתקופה זו של החיים, להתאמץ ולהתעסק רק בעניינים של קדושה. אבל הרבי כתב גם להנהלת תומכי תמימים שתלמידים שזקוקים מסיבות שונות ללמוד גם אומנות או מלאכה, וקשה למשוך אותם ללימודי קודש כל היום כולו, עדיף שילמדו גם מלאכה כלשהי כמה שעות במשך היום, ובתנאי שנמצאים בסביבה חינוכית חסידית, ובמוסד שמקדיש גם  כמה שעות ביום ללימוד נגלה וחסידות ומקפיד על הנהגה חסידית.

חלום נסתר

ישנם כמה חלומות נסתרים ועוד חזון למועד עדיין לא הגיע הזמן לגלות את החלומות הנסתרים :)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.