שלום לאופר | יום ג' אלול ה׳תשפ״ב 30.08.2022

"אורות בצפון": מופע האורות המרהיב ביותר על פני הכדור

תופעה מופלאה מתרחשת בקטבים: מופע האורות המרהיב ביותר על פני כדור הארץ המכונה "הזוהר הצפוני" או "אורות בצפון" • סרטונים מדהימים המתעדים את ההתרחשות • מדוע ולמה זה קורה? • ואיך קשור החסיד ר' רפאל נחמן הכהן?
צילום מסך מתוך הסרטונים.

 

הזוהר הצפוני בואו לחזות בפלא

 

מדי שנה, אלפי ישראלים מצפינים בתקווה לחזות בפלא האורורה: מופע האורות המרשים בכדור הארץ אולם חשוב להבין שתופעה זהה בדיוק מתרחשת גם בקוטב השני של העולם. כאשר שמי הקוטב הצפוני (החוג הארקטי) של כדור הארץ מתמלאים באורות צבעוניים, תופעה זו מכונה אורורה בוראליס, "זוהר צפוני" או "אורות הצפון" – וכאשר שמי הקוטב הדרומי (מעל יבשת אנטארקטיקה) מתמלאים בזוהר ירקרק, אדמדם או כחלחל, תופעה זו נקראת אורורה אוסטרליס, "זוהר דרומי" או "אורות הדרום". 

בשני המקרים, האורורה נגרמת על ידי התנגשות בין חלקיקים טעונים מהשמש לגזים שונים באטמוספרה של כדור הארץ. ברוב המקרים, אורורה שמופיעה בקוטב אחד של כדור הארץ מופיעה כתמונת-מראה לאורורה בקוטב השני, בצורות ובצבעים דומים. תכף נבין מדוע זה קורה, אבל ראשית – מהו זוהר הקוטב?

 

 

'זוהר הקוטב' הוא אורות, לרוב ירוקים ולפעמים גם אדומים, צהובים, ירוקים, כחולים וסגולים, המופעים בשמי הקוטב הצפוני או הדרומי. האורורות יכולות להופיע במגוון צורות וגדלים, מרצועות צרות של אור לקשתות, אדוות או וילונות כבדים שמכסים את השמים בזוהר מסנוור. את הזוהר ניתן לראות בכל מקום שאין בו זיהום אור, כלומר רחוק מאורות העיר הגדולה.

למרות שהזוהר מופיע בדרך כלל מעל הקטבים של כדור הארץ, במקרים חריגים הוא יכול להתפשט גם לאזור קו המשווה. ב-1 ו-2 בספטמבר 1859, באירוע שנקרא אירוע קרינגטון ותכף נספר עליו, זוהר הקוטב האיר מדינות משווניות כמו קובה, מקסיקו, סין ואפילו ישראל.

 אז מה גורם לשמים שלנו לזהור פתאום? התשובה נמצאת בפעילות השמש, ובאופן ספציפי, באופן שבו כדור הארץ הודף את החלקיקים הטעונים המגיעים מהשמש. את כדור הארץ מקיפות שתי חגורות של חלקיקים טעונים חשמלית הנקראות חגורות ואן אלן. מקורם של החלקיקים הטעונים בחגורות ואן אלן הוא בקרינה הקוסמית המגיעה מהחלל ובזרם המתמיד של החלקיקים הטעונים שפולטת השמש, זרם שנקרא רוח סולארית או רוח השמש. החגורות נצמדות לכדור הארץ מגובה רב – אחת פנימית בגובה של כמה אלפי קילומטרים מעל הקרקע, ואחת חיצונית בגובה עשרות אלפי קילומטרים – וזאת הודות לשדה המגנטי שהוא מייצר בזמן סיבובו על צירו, בדומה לדינמו.

(מתוך אתר סוכנות החלל הישראלית)

 

 

החסיד ר' רפאל נחמן הכהן מתעודד בזכות "הזוהר הצפוני"

החסיד ר' רפאל נחמן הכהן כהן (המכונה "פולע כהן"), שנשפט לשנים רבות בסיביר 'בעוון' שמירת הגחלת, תיאר בספרו כיצד פגש סטודנט שערך מסע מפרך להגיע לסיביר, רק כדי לראות את 'אורות הצפון'.

ר' פולע ראה בכך עידוד משמיים, שיש אנשים שמוכנים לסבול צער וייסורים קשים רק כדי לחזות במראה המרהיב, בעוד שהוא יכול לצפות במחזה הזה באופן תדיר יחסית.

 

המדור נערך בעזרתה של אשת החינוך הרבנית רחל הבר מנחלת הר חב"ד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.