צבי סופר | יום א' אלול ה׳תשפ״ב 28.08.2022

"המצלמה הראשונה איתה צילמתי את הרבי" | רגעי השבוע

רגעים של השבוע - פרשת ראה - ר"ח אלול, מאת השליח הרב שייע דייטש ממוסקבה | האמא שפעלה למעלה לחיי בנה למטה | תפילת חנה במשכן שילה | תמונה אחת שווה אלף מילים: מצלמות ושידורים של הפצת המעיינות
ר' מוליק ריבקין

 

 רגעים של השבוע - פרשת ראה - ר"ח אלול

 

א. חיים של מסירות לאם

בעקבות מה שסיפרתי כאן בשבוע הקודם, על סבתי מרת פערל לישנר ע"ה, קיבלתי לפני מספר ימים סיפור נפעם של מסירות בן לאם ואם לבנה:

כאשר מצב בריאותה היה קשה מאוד, ניגש בנה ר' הירש-מיילך (צבי אלימלך) למיטתה, ואמר בכוונה וברצינות: "מאמע, אני נותן לך מחיי חמש-עשרה שנה"!

עוברות וחולפות השנים, ובחלוף 15 שנה, שבקה האם חיים לכל חי, אחר שרוותה נחת מדור נפלא שזכתה להקים, גם לאחר הקשיים וההתמודדויות הבלתי רגילות שעברה, החל מבריחתם מפולין בתחילת המלחמה, החיים בסיביר, רצח בעלה הצעיר בסמרקנד, פטירת כמה מילדיה, ועד העלייה לארץ הקודש.

ר' הירש-מיילך בנה, עמד בהלווייתה ובקול נרגש התחנן על נפשו, ביודעו כי חייו לכאורה התקצרו באותן שנים שאימו האריכה ימים בזכותו.

בפועל, חי הדוד עוד שנים רבות, ונפטר כשהיה מעל לגיל 90!

מסיים דודי את הסיפור ואומר לי: "מלתת חיים לשני לא מפסידים כלום, וללא ספק דאגה האם המסורה גם מהשמים למען חיי בנה, שהיה כל-כך מסור אליה, ופעלה בעבורו אריכות ימים ושנים טובות".

 

ב. ותתפלל חנה ותאמר: עלץ לבי בה'

בבוקר יום ראשון, אני לומד את החומש היומי בתחילת פרשתנו - פרשת ראה, ורואה את דברי רש"י המזכיר פעמיים את השם 'שילה', המקום בו שכן המשכן קרוב לארבע-מאות שנה, החל מאז שעם ישראל נכנס לארץ ישראל, טרם בנה שלמה המלך את בית המקדש בירושלים.

'נוסעים לשילה' אני אומר לילדיי, ששמחים כמוני לנצל את השהות בארץ הקודש בנסיעות למקומות קדושים והיסטוריים.

המנהלת המסורה גברת ליליאן זימטן, קיבלה את פנינו במאור פנים - הכרות קודמת כבר יש לנו מלפני מספר שנים, עת ערכתי במקום אירוע עבור הקהילה ממוסקבה.

המקום הומה אדם, והכל מתנהל בסדר מופתי בידי צוות מסור ומקצועי; על קו הטלפון ידידי ראש המועצה האזורית מטה בנימין הרב ישראל גנץ, שגם מתחם היסטורי זה הוא תחת אחריותו והוא מתמסר אליו מאוד. אני מודה לו על קבלת הפנים הנפלאה, ואנו ממהרים לצאת לכיוון המשוער בו עמד המשכן.

והנה אנו מגלים קבוצה חסידית גדולה, העושה גם היא את דרכה אל המקום. מתברר כי אלו נמנים על חסידיו ומעריציו של האדמו"ר מקוסוב שגר בארה"ב, ומדי שנה הוא מגיע לשני חודשי הקיץ לארצנו הקדושה, במהלכם הוא מגיע לביקור אחד בשילה, לשאת תפילה למען חשוכי ילדים.

לאחר שהמקהלה החסידית שוררה ניגונים מעוררי נפש, בהם לא מעט ניגוני חב"ד מוכרים, החל האדמו"ר בדיבורי התעוררות על גודל המעמד והשעה, ובין השאר הזכיר את דברי השל"ה הקדוש האומר "הוקדם משכן שילה בחלק יוסף לבית עולמים, ואף שנחרב - מכל מקום פתח יוסף צינור הקדושה, ואחר-כך נשארה הקדושה בבית עולמים, כי יוסף הוא הצינור... שכל מיני שפע הולכים דרך צינור זה".

גם אני וגם אשתי צאצאים לשל"ה הקדוש, ויחד הצטרפנו אל התפילה המרגשת - 'תפילת חנה'.

כאן עמדה חנה העקרה ונשאה את תפילתה המפורסמת - וממנה למדו חז"ל דינים רבים כיצד מתפללים. כאן התקבלה תפילתה הנרגשת והמיוחדת, והיא זכתה ונולד בנה שצמח וגדל להיות שמואל הנביא המפורסם.

מזווית עיניי ראיתי לא מעט משתתפים שהזילו דמעות כמים, בהתחננם להיוושע גם הם בפרי בטן או בשידוכים אצלם או אצל צאצאיהם, וגם אני הזכרתי שמות של ידידים ובני משפחה הזקוקים לזיווגים נכונים ולזרע של קיימא, מתוך אמונה כי בזכות תפילת רבים נשמע ונתבשר בשורות טובות ומשמחות אצל כל אחד ואחת.

 

ג. ספר וסיפור

ריח משכר יש לספר חדש, שזה עתה הגיע מהכריכייה והדפוס, וכשהוא ספר שעמלת עליו בס"ד רבות - הריח גם משמח במיוחד.

בשבח והודיה להקב"ה החזקתי את הספר בידי, מחליק על כריכתו היפה עליה מופיע שם הספר 'תמונה ללא מסגרת', וכותרת המשנה: 'מראות ומילים בעדשות ועטו של שליח בבירת רוסיה'.

כהמשך לספרי הקודם 'גוט שבת מוסקבה', שצבר ב"ה ציבור קוראים נאמן ורב בלשה"ק וברוסית, גם כאן שולבו בלוגים שבועיים שזכו לפופולאריות רבה ברשתות השונות, ברוסיה וגם הרבה מעבר אליה, ורבים הושפעו ממנה לטובה; שזו למעשה מטרת הכתיבה השבועית ופרסום ספר זה.

'תמונה ללא מסגרת', היא מבט שבועי על נקודות זמן שונות, החל מעיצומה של תקופת הקורונה, ממשיך בסיפורי אורחים, מסעות, דרמות, התמודדויות ועד היסטוריה חביבה ומעוררת. כל אלו יחד בשילוב תמונה שבועית שצלמתי על פי רוב בהיסח הדעת, ונשזרו יחד במארג מרתק בן 66 פרקים.

בינתיים הודפסה רק המהדורה בלשה"ק, כשבימים אלו מסיימים בע"ה את ההכנה לדפוס של המהדורה ברוסית.

 

ולתמונת השבוע שלי: האיש והאגדה

'המצלמה הזו, היא הראשונה בה צילמתי את הרבי' הוא מסביר לי, עת אני מצביע על מצלמת פילים ישנה, הניצבת מעל מכשיר הקלטה ישן, שמתברר שגם הוא שימש תקופה ארוכה בפעילות ההיסטורית של האיש והאגדה.

'אשמח לביקור שלך אצלי' כתב לי ידידי הוותיק, ואני ניצלתי את ההזדמנות עת הגעתי לאזור, ונכנסתי לבקרו בממלכה הגדולה שהקים בעשר אצבעות בביתו שבכפר חב"ד. כבלים, מסכים, מערכות מיחשוב מתקדמות וצוות עובדים יעיל וזריז הפועל במקום ללא לאות - קידם את פניי.

זהו ר' שמואל ריבקין, המוכר יותר בכינוי 'מוליק', שחסידות חב"ד חייבת לו חוב היסטורי, מהתיעודים הרבים שהנציח במשך שנים רבות של חסידים ואירועים שונים, ובעיקר ה'שידורים' המפורסמים, מהתוועדויות הרבי שהוא הצליח להעביר מלפני למעלה מיובל שנים - פריצת דרך משמעותית בהפצת המעיינות ובקשר של החסידים עם הרבי, שישבו בארץ הקודש ושמעו בשידור ישיר את דברי הרבי בבית הכנסת ב770.

ר' מוליק ריבקין במשרדו, בכפר חב"ד


 

אני עוד זוכר את עצמי כילד קטן, מתלווה לאבי מורי שיחי' לישיבת 'תורת אמת' בירושלים, ומקשיב לשידור חי מהרבי - חידוש טכנולוגי מדהים באותם ימים.

מוליק מכניס אותי אל משרדו, הכולל מייצג מוזיאוני קטן ומרתק, מערכות מעקב של פעילות החברה הגדולה שלו, כשהוא עצמו מתקן ומסדר בידיו המוכשרות והמנוסות את כל מה שצריכים לתפעול ציוד החברה.

הוא פותח את הארכיב הענק והמסודר במחשבו, הכולל מאות אלפי תמונות שהוא צילם, הוא מוצא גם תמונות שונות שהוא צילם במוסקבה לפני 18 שנה, אנו מתרפקים על זכרונות הביקור שלו אז, ובעיקר אני צמא ושמח לשמוע על אותם שידורים שהעביר במסירות מיוחדת ועל היחס המיוחד שזכה לקבל מהרבי.

אנו נפרדים בלחיצת יד חמה, ובברכה שבקרוב ישדר את הגאולה השלמה, מתוך בריאות ושמחה.

חודש טוב!

שייע

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.