שלום לאופר | יום כ' אב ה׳תשפ״ב 17.08.2022

"הייתי בטוח שכבר לא אשיר": שמחה פרידמן מדבר ב'נימה אישית'

המקהלה שהקים בילדות, התזמורת שייסד בבחרות, הישיבות ומקומות מגוריו, דמויות מהקהילה בלוד, הדרך הארוכה בקריירה, החלומות וגם כמה סודות שלא ידענו • הזמר שמחה פרידמן מתארח במדור "בנימה אישית"
מלהיב המונים. שמחה פרידמן

לרגל צאתו לאור של הלהיט החדש "בוא לפה" אנחנו מארחים במדור 'בנימה אישית' את הזמר שמחה פרידמן.

שמחה הוא זמר ויוצר חב"די בן 38. אב לשבעה ומתגורר בלוד. מאז ילדותו הוא בתחום המוזיקה וכפי שיספר כאן בריאיון. קריאה מהנה!

צפת

נוף ילדותי. המקום בו גדלתי. המקום לשם נשלחו הוריי בשנת תשל"ו מהקבוצות הראשונות, ומאז ועד היום הם שם בשליחות הרבי.

גדלתי בצילו של רבה הבלתי נשכח של העיר צפת הרב לוי ביסטריצקי שהשבוע ציינו עשרים שנה לפטירתו בדמי ימיו.

שם נזרעו הנבטים הראשונים של אהבתי למוזיקה.

מקהלה

כשהייתי בן 11 נפתחה מקהלת צבאות ה' בכפר חב"ד. היינו בסיום הרמב"ם וראיתי את המקהלה, כולם היו בני גילי ואמרתי: "אני חייב להיות גם במקהלה". ביקשתי מהוריי לעבור לגור בכפר חב"ד כדי להיות חלק מהמקהלה... עד שהבנו שזה לא ריאלי.

עלה רעיון שאהיה חלק מ'פרחי צפת' אבל הכינוי שלהם היה 'פרחחי צפת'... אז החלטתי לפתוח מקהלה בעצמי. ביקשתי את רשות המנהל של התלמוד תורה הרב לבקיבקר ופתחתי מקהלה עם בני כיתתי. חלק מהשירים שביצענו היו שירים שלי שהלחנתי אז, ובטח הצפתים שהיו שם זוכרים את "קדוש קדוש". התקדמנו מכיתה ו' לז'-ח' ואז הייתי המנצח של המקהלה.

אלה היו הצעדים הראשונים שלי על הבמה וההופעות הראשונות שלי. אני חושב שעד היום ל'נשי חב"ד' יש חוב של 10 ₪ שלא שולם לי (:

הישיבה בלוד

בישיבה קטנה למדתי בלוד. מעבר לשעות הלימודים הייתי אחראי על מכירת קלטות של ניגונים מטעם "קול מבשר" של הרב ברנשטוק. יש לציין את ה'סדר ניגונים' עם הניגונים המורכבים והמיוחדים של הרב בוטמן שזה באמת משהו מיוחד, עילאי, יוצא דופן!

זכורני שגם ארגנתי סדר ניגונים עם הרב בוטמן גם ביום חול, בהפסקה בין 2 ל-4, שיבוא וילמד אותנו ניגונים חדשים וגם היינו מקליטים את זה.

בשיעור ב' הלחנתי את השיר 'נשמה' שהמתין 20 שנה עד ליציאתו לאור. שלחתי אותו בזמנו לדוד שלי אברהם פריד, הוא אמר: "זה שיר טוב, אולי אני אקליט אותו"... אך בסוף איכשהו זה לא יצא לפועל.

בלוד הכרתי את יואל בייטש (כיום שליח הרבי בראשון לציון, ואחד מהמרצים הדגולים בחב"ד כיום), הוא היה חבר חדר שלי בישיבה, וחבר טוב עד היום, ואף אחראי על חלק מהתסריטים לקליפים שלי.

הישיבה בקרית-גת

בישיבה גדולה למדתי בקרית גת. גם כאן,  החוויה המיוחדת הזכורה לי היא ה'סדר ניגונים' עם הרב זושא אלפרוביץ', עם הניגונים הפנימיים והעמוקים.

השורשים של התזמורת שהקמתי מאוחר יותר התחילו בישיבה בקרית גת. התאגדנו כמה בחורים והקמנו תזמורת, הופענו בפני הבחורים בישיבה, והיינו מופיעים בחודש אדר בזאל.

מידי פעם היינו אפילו יוצאים להופעות באישור ההנהלה בבתי חב"ד שרצו להקה חב"דית. יחד איתי היו שמוליק דובוב ומאיר הרוש – אותם בחורים שאחרי החתונה הקימו איתי את התזמורת.



"תזמורת עם שמחה"

אחרי החתונה בכלל חשבתי שאעבוד בעריכה, הגהה וניקוד. בגיל 16 התחלף לי הקול, ולא תיארתי לעצמי שאוכל לשיר יותר, אז חשבתי אולי לנגן, להלחין וכדומה. ואז אחרי החתונה פתאום הגיע הרעיון שאולי נמסד את התזמורת שלנו מהישיבה…

חיפשנו זמר. מי יהיה הזמר שלנו? היינו עובדים עם הרבה זמרים מתחלפים, אך זמר שזכור לי לטובה במקצועיות שלו הוא נמואל הרוש שלמדתי ממנו הרבה. היה כיף לעבוד איתו! קראו לתזמורת בהתחלה "תזמורת שמ"ש" (ראשי תיבות של שמוליק, מאיר, שמחה) ולאחר מכן - "תזמורת עם שמחה".

הייחודיות שלה הייתה בכך שניגנו ניגוני חב"ד ברמה גבוהה וביצענו עיבודים מיוחדים לניגוני חב"ד. ככה ניגנו כמה שנים עד שהחלטתי שאני פונה לקריירה של שירה ואז סגרנו את התזמורת בצורה רשמית.

"פרידמן שרים 60"

לכבוד יום ההולדת 60 של אבא שלי החלטנו לעשות פרויקט עם כל השירים שאבא שלי היה שר איתנו בשולחן השבת אצלנו בבית, בצפת.

הגענו כל האחים והאחיינים לאולפן כדי להקליט את האלבום המיוחד הזה.  – אחיי: הרב יוסי – שליח ברובע הסיטי באשדוד. מיכאל – שליח באור יהודה, אני ואחי יהודה, וגם כל האחיינים.

הקלטנו 13 שירים יחד עם בן דוד של אבי ר' אברום הולנדר ז"ל שנפטר לפני שלוש שנים, שהיה חזן מפורסם. האלבום הזה משמש אותנו כיום כאמצעי להנחיל לילדים שלנו את אותם שירים שעליהם גדלנו.

שיכון חב"ד בלוד

הבית שלי קרוב ל-15 שנה, מאז שהתחתנתי. קהילה חמה, שלאחרונה התפתחה לממדים עצומים. יש פה קרוב לאלף וחמש מאות משפחות, מוסדות חינוך מגיל ינקות עד גיל החתונה, והכל קרוב לבית. תענוג!

השווער שלי הרב ברוך גולדשטיין היה מלמד דרדקי במשך עשרות שנים כאן בחיידר, וכיום הוא אחראי על אמירת הדא"ח וה'סדר ניגונים' בשבת בבית הכנסת.

יש לנו כמובן את מוטי ליפסקר מהמכולת המפורסמת, ואני אוהב להגיע אליו מידי פעם כדי לדבר על מוזיקה ועל ניגונים חסידיים. הוא מאד אוהב את הניגון של ר' הלל מפאריטש. אתה רואה מולך איש עמל ויזע, איש עבודה, אבל בפועל מה שמדבר אליו זה ניגונים!

וכמובן, ר' דוד הורביץ – החברותא הבלתי פורמלית שלי מדי בוקר/צהריים. הוא אוצר בלום של ניגונים, איש מוכשר ביותר, וגם בעל כישרון בשירה. אני אוהב לבלות איתו את הזמן, לשיר ביחד וללמוד ניגונים חדשים. ר' דוד אומר לי לפעמים כשהוא אוסף צדקה לנזקקים לכבוד שבת יום טוב – "או שאתה מהנותנים או שאתה מהמקבלים" . מאד אהבתי את זה. אולי נכתוב על זה שיר, מה אתה אומר?

סטטוס

הקשר הבלתי אמצעי עם הקהל. זה משהו פרטי שאנשים מאד נהנים ממנו. ישנם אלפי צופים, ואני נהנה להעלות חיוך על פני האנשים, לשתף אותם בדברים שמתרחשים מאחורי הקלעים, לראות ולשמוע מה קורה בשמחות של אנ"ש וכו' וכו'. לפעמים אני לוקח פסק זמן לכמה ימים, ואז מקבל מבול של תגובות: "מה קורה? מה קורה?" - אנשים רוצים ליהנות ולשמוח. זו הסיבה שאני מעלה ומשתף.



יתגדל

למדתי בבית ספר דתי למוזיקה שנקרא "מזמור" במשך 3 שנים. ביקשתי ממנהל בית הספר שהוא אמן ג'אז שיכתוב לי שיר פופ, הוא כתב שיר על הקדיש, ושם דגש על המילים "בקרוב ממ"ש" כשהוא מתכוון לראשי התיבות של הרבי. השיר הזה הפך אותי בין לילה מזמר יחסית אנונימי (לאחרי שני סינגלים בלבד: מחרוזת השלוחים ו'הקהל') לזמר בין לאומי. זה היה להיט. כיון, גם לשיר "בקרוב - יתגדל" וגם ל"לא לפחד" יש מיליוני צפיות ברשת. ברוך השם!

בוא לפה

"בוא לפה" זהו ה'להיט התורן'... השיר מדבר על אדם שיש לו קשיים והוא צריך להתעודד ולצאת מהמקום הזה. השיר אומר לו: "בא לפה, תן לי יד, אתה לא לבד! בא אלי, בא לכאן".

חשבנו מה ילווה את הקליפ, כי מצד אחד 'בוא לפה' נשמע מאיים כזה ומצד שני השיר הוא כיפי וקצבי. פתאום הבריק הרעיון לרב יואל בייטש התסריטאי – שכאשר שוטר עוצר אותך זה לא נעים, אבל כשאותו שוטר מחייך אליך ונותן לך פתק חיובי ומעודד זהו "יתרון האור מן החושך" – האיום הופך לשיר, והפחד לשמחה.

עוד משהו מעניין ששמתי לב רק אחרי שהשיר יצא, שלפעמים אנחנו אומרים לילדים בתקיפות "בוא לפה", ועכשיו זה פתאום מרכך את התקיפות… הילדים נזכרים בשיר, והקריאה בוא לפה הופכת לשיר…הרבה אנשים מספרים לי שזה קורה אצלם בבית…

» לצפייה בלהיט "בוא לפה" «

חלום

יש לי חלום להוציא אלבום של ניגוני חב"ד מעניינים, שפחות מוכרים. בעיבודים מחודשים.

יש לי עוד חלום לעשות אלבום לילדים, אולי פרויקט ואולי סרט לילדים.

וכמובן להמשיך לייצר עוד להיטים חזקים ולגעת בלבבות של כמה שיותר אנשים ולכבוש את הבמות הגדולות ביותר של המוזיקה החסידית.

משהו שלא ידענו עליך?

אני גם שחקן ולא רק זמר… יש לי הצגה בהפקה של מנחם שרון שנקראת "שיר מהלב" בה אני שחקן ראשי והיא מחזמר עם שירים שלי. ההצגה רצה בכל הארץ כבר שנתיים, והיא מבוססת על סיפור של נער מגמגם שהשירה משנה לו את החיים ובשילוב סיפור על הבעש"ט והשריקה של הנער הכפרי בבית הכנסת.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.