שלום לאופר | יום י"ז אב ה׳תשפ״ב 14.08.2022

הקולוסיאום: האמפיתיאטרון שבנה טיטוס מאוצרות המקדש

כל מה שלא ידעתם על המבנה האדיר שבנו קיסרי רומא לאחר הניצחון על יהודה: כמה מקומות היו בו? מי בנה אותו? מה עשו בו? • הקולוסיאום שעד היום ניצב על תלו והוא אחד משבעת פלאי תבל
הקולוסיאום: האמפיתיאטרון שבנה טיטוס מאוצרות המקדש
קרדיט תמונות: שאטרסטוק

הנה העובדות המעניינות:

  1. הקולוסיאום הוא אמפיתיאטרון עגול, הבנוי מבטון ומאבן שנמצא במרכז רומא שבאיטליה. הקולוסיאום הוא האמפיתיאטרון הגדול ביותר שנבנה אי פעם. ונחשב בימיו וגם כיום לאחת מהיצירות הגדולות של ההנדסה והאדריכלות הרומית וסמל מובהק של האימפריה הרומית.
  2. את בניית הקולוסיאום החל הקיסר אספסיאנוס וסיים בנו טיטוס.
  3. מספר הצופים בקולוסיאום עמד על בין 40,000 ל-70,000 והוא שימש לתחרויות גלדיאטורים (לוחמים הנאבקים זה בזה עד מוות), מסעות ציד והוצאות להורג.
  4. במשך השנים חלק מהמקום נחרב בשל רעידות אדמה ואסונות טבע שפקדו את המקום, אף על פי כן המקום מהווה עד היום כסמל לעוצמת האימפריה הרומית.
  5. בנייתו של הקולוסיאום החלה מיד לאחר דיכוי המרד הגדול ביהודה, והיא מומנה מהאוצרות שנשדדו מבית המקדש. בוני הקולוסאים היו 60,000 שבויים יהודיים מארץ ישראל שנאלצו לעשות זאת כאקט של השפלה מצד השובים הרומיים.
  6. ההיסטוריון הרומי קסיוס דיו מצהיר כי בשנה שלאחר השלמת הבנין נטבחו למעלה מ9,000 חיות טרף במהלך 100 ימי קרבות מפוארים במסגרת משחקי החניכה של האמפיתיאטרון.
  7. בכתובת שנמצאה בקולוסיאום ושוחזרה נכתב כך:

האימפרטור (טיטוס) קיסר אספסיאנוס אוגוסטוס, הורה להקים את האמפיתיאטרון החדש משלל המלחמה

  1. בבסיס המופעים של הקולוסיאום עמדה גישת ה"לחם ושעשועים" של האצולה הרומאית. לפי גישה זו על השלטון לספק לתושבים כמות בסיסית של לחם כדי שלא ירעבו ושעשועים בחינם. לכל אזרחי רומא היה כרטיס כניסה חינם למופעים. מקום הישיבה של האזרחים היה בהתאם למעמדם: במושבים התחתונים ישבו הסנאטורים, מעליהם ישבו הלוחמים, מעליהם המורים ולבסוף האזרחים הרגילים. את הנשים הושיבו במושבי העץ שהיו ממוקמים במעלה המבנה, מעל כל מושבי השיש של הגברים. לקיסר היה מעבר מיוחד וכיסא מיוחד ביציע הנמוך ביותר.
  2. כשגלדיאטור הפסיד בקרב יכול היה לבקש את רחמי הקהל. אם הקהל הניף את מטפחותיו כלפי מעלה הוא בעצם אומר למנצח תרים את הנשק ותרצח אותו הרי שהגלדיאטור המובס הפסיד את חייו, אולם אם הקהל סימן באגודלו כלפי מטה, היה על הגלדיאטור המנצח להוריד את הנשק ולא לפגוע ביריבו.
     
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
ממש COL צעיר
י"ח אב ה׳תשפ״ב
תוכן שכל אחד רוצה שילדיו יקראו
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.