COL | יום י"ז אב ה׳תשפ״ב 14.08.2022

נמצא תיק הבקשה של הרבי והרבנית לקבלת אזרחות צרפתית

בסמיכות ליום הילולת אביו של הרבי, הגאון המקובל הרלוי"צ שניאורסון זצ"ל: מתפרסמת תשורה מיוחדת ובה מסמכים ותמונות הקשורים לחיי הרבי והרבנית במדינת צרפת המתפרסמים לראשונה ושופכים אור על תקופה זו • בתשורה המיוחדת: תיק הבקשה המלא לאזרחות הרבי והרבנית בצרפת נמצא, ומכיל פרטים מעניינים רבים על חיי הרבי והרבנית באותם ימים • מסמכים מתקופת המלחמה וכן מסמכים אודות קבלת ויזה לארה״ב, רובם מתפרסמים כאן לראשונה • תיעוד היסטורי מרתק, 168 עמודים, מאת הרב יוסף יצחק מלול
נמצא תיק הבקשה של הרבי והרבנית לקבלת אזרחות צרפתית

השבוע יצאה לאור תשורה מיוחדת ובה מסמכים ותמונות הקשורים לחיי הרבי והרבנית במדינת צרפת המתפרסמים לראשונה ושופכים אור על תקופה זו.

בתשורה זו באה סקירה כללית מחיי הרבי והרבנית בצרפת ובה הרבה פרטים חדשים שנלקחו מתוך המסמכים המתפרסמים בה.

הרבי והרבנית בקשו לקבל אזרחות צרפתית, למרות שבסופו של דבר זה לא יצא לפועל. בתשורה המיוחדת: תיק הבקשה נמצא, ומכיל הרבה פרטים מעניינים על חיי הרבי והרבנית באותם ימים.

כמו כן ישנם עוד מסמכים מתקופת המלחמה וכן מסמכים אודות קבלת ויזה לארה״ב, רובם מתפרסמים כאן לראשונה.


להורדת התשורה המלאה, 168 עמ' - לחצו כאן>>>


פתח דבר

מאת המלקט והעורך הרב יוסף יצחק מלול

 

בשבח והודאה להשם יתברך הנני מתכבד בזה להגיש בפניכם תשורה לכבוד האפשערניש של בננו היקר שלום דובער שיחי׳ מלול ובה מסמכים ותעודות השופכים אור על חיי הרבי והרבנית בצרפת - חלקם בפרסום ראשון.

כיליד צרפת תמיד התעניינתי בכל הקשור לתולדות בית הרב במדינת צרפת בכלל ולחיי הרבי והרבנית בצרפת בפרט.

חלק מהממצאים והתעודות הגיעו במהלך מסע החיפושים שערכתי אחר חומר תיעודי אודות הרמ''מ בן הרבי המהר''ש חלק כבר י''ל תחת השם "תדפיס מתולדות הרמ"מ'', ובעז״ה בקרוב הולך לצאת דבר שלם בעז״ה שחי חלק ניכר מחייו בצרפת וגם חלק את אותו שם עם הרבי, כך שלפעמים במסע ההתחקות אחרי הרמ''מ יצאתי נשכר וזכיתי למצוא גם תעודות הקשורות לחיי הרבי והרבנית בצרפת.

למרות המתגלה במסמכים אלו הנה רב הנסתר על הגלוי, ידוע שהרבי למד לימודים אקדמאים בפאריז אך כשמעיינים במסמכים נראה עד כמה היה זה בדרך אגב, במיוחד כשרואים את כמות החיסורים עד כדי חיסור שנה שלימה!, ברור שהיה זה רק כקרדום לחפור בו, ויותר מכך, שידע ״להשתמש בהן לעבודת ה׳ או לתורתו״ (תניא סוף פרק ח וכל הזמן היה עסוק בתורה ועבודה.)

הרבי בצעירותו


 

ואף אחרי שסיים את לימודיו באוניברסיטה והיתה אפשרות שייסע לארה״ב מיאן הרבי לנסוע והעדיף להישאר בפאריז וללמוד תורה מתוך מנוחה וכפי שכתב מזכיר כ״ק אדמו״ר הריי״צ, הרב יחזקאל פייגין לרב ישראל דזייקבסאהן שיש לכתוב לרבי ולשכנע אותו לבוא לארה״ב: ״ותדגיש כי בעזה״י יוכל להיות גם פה במנוחה ולעסוק בתורה, כי כעת כבר גמר החול (=היינו שסיים את לימודי החול שלמד בצרפת במשך תקופה מסויימת) ועוסק רק בקודש״.

ידועים גם דברי הרבנית מרת חי' מושקא נ"ע לאחת מהשלוחות דמדינת צרפת:

"מיר האבן געאקערט און געזייט, און איר דארפט שניידן" (="אנו חרשנו וזרענו ואתם צריכים לקצור")

וכך פעלו הרבי והרבנית בתור שלוחים ״אשר חיו שם כמה שנים, ועבדו עבודתם בלימוד נגלה דתורה ופנימיות התורה . . ובכללות - פעלו שם בירור וזיכוך בדרך התלבשות על-ידי "הלך בנימוסי'" ודווקא מתוך יראת שמים והידור, כדי לפעול את הבירור באופן פנימי, מיני' ובי', דבר אשר פרץ את הדרך ונותן את הכח לשבור ולהפך את תוקף הקליפה של מדינת צרפת". (משיחות ש"פ וישב, כ"ג כסלו, מבה"ח טבת ה'תשנ"ב.)

כמו״כ ידוע מה שכתוב ב׳היום יום׳ י״ד טבת: ״תנועת צדיק, ומכל שכן ראיה אושמיעת קול, צריך לפעול שלא ישכח לעד״ ואין ספק שהוא הדין כאן.

בחלק הראשון בא כעין תקציר מחיי הרבי והרבנית במדינת צרפת תוך ניסיון ללקט את כל התאריכים והמקומות בהם שהו בהתבסס על מסמכים אלו.

כמו״כ הוספתי כמה הערות וסיפורים הנוגעים לאישים או המאורעות הרלוונטיים. חלק ניכר מהסיפורים סופרו ע״י הרה״ח ר׳ משה ניסן שי׳ אזימאוו ותודתי נתונה לו על כך.

בשרטוט התאריכים נעזרתי רבות בציטוטים מאגרות קודש כ״ק אדמו״ר הריי״צ חלק ט''ו ועל כך תודתי נתונה להוצאת קה''ת.

כמו״כ בפרק אודות תקופת השואה ופרשת ההצלה של הרבי והרבנית מצרפת הכבושה התבססתי בעיקר על ''קובץ כח סיון שמונים שנה'' בהוצאת וועד תלמידי התמימים העולמי ותודתי נתונה להם.

להלן המסמכים ותעודות המתפרסמים כאן:

                 תיק המסמכים של הרבי והרבנית במשרד הOFPRA ה״משרד להגנת פליטים רוסיים״, המשרד הנ''ל השתדל לעזור לפליטים בכמה מישורים וגם הרבי והרבנית נעזרו בו מספר פעמים. תיק זה מתפרסם כאן לראשונה.

             תיק בקשת אזרחות צרפת. כידוע ביקשו הרבי והרבנית לקבל אזרחות צרפת אך בסוף לא יצא הדבר לפועל. חלקים מתיק זה התפרסמו זעיר פה זעיר שם וכאן הוא מתפרסם לראשונה בשלמותו.

             תיק בקשת היתר שהייה בניס, בתקופת המלחמה שהו הרבי והרבנית בניס וכל כמה זמן היו צריכים להאריך את היתר השהייה בעיר. חלק מתיק זה פרסמתי לראשונה בתשורה בחשון תשס״ח, ולכבוד שמונים שנה לכ"ח סיון פורסםהתיק בשלימותו בקובץ ׳ניצא׳ ע״י בית חבד ניס וכאן הוא מתפרסם שוב עם אי אלו תיקונים.

             תיק בקשת קבלת ויזה לארה״ב תיק הכולל את המסמכים הנוגעים לבקשת הרבי והרבנית לקבל ויזה אמריקאית. חלקים מתיק זה פרסמתי בתשורה הנ״ל משנת תשס״ח וכאן הוא מתפרסם לראשונה בשלימותו.

הרבה שותפים היו לי לדרך, מי בייעוץ, מי בחיפוש, מי במציאת חומר, מי בתרגום, מי בעריכה ומי בהערות או בעידוד לאורך כל התקופה הזו - חובה נעימה היא לי להודות לכולם!

בראש ובראשונה ברצוני להודות לידידי ר׳ דוד שיחי׳ לובעצקי על אלפי שעות נבירה בארכיונים השונים.

כמו״כ ברצוני להודות לכל אלה שעזרו לי בתחקיר זה:

הרב לוי יצחק שיחי׳ גרייזמאן, ברוקלין, נ.י.

הרב לוי יצחק שיחי׳ הולצמן, שליח הרבי במוסקבה, רוסיה.

הרב שרגא שיחי׳ המניק, ברוקלין נ.י.

הרב יוסף שיחי׳ ויינברגר, ברוקלין, נ.י.

הרב מיכאל אהרן שיחי׳ זעליגסאהן, ברוקלין, נ.י.

הרב שלמה שיחי׳ הכהן כהן, מרסיי, צרפת.

הרב מנחם שיחי׳ הלוי לוי, שליח הרבי בניס, צרפת.

אחי הרב מנחם מענדל שיחי׳ מלול, שליח הרבי במונטריאול, קנדה.

הרב לוי״צ שיחי׳ פרקש, מגדל העמק.

הרב אהרן לייב שיחי׳ רסקין, חבר מערכת אוצר החסידים ברוקלין נ.י.

הרב פסח צבי שיחי׳ שמערלינג, שליח הרבי בפארקווי, נ.י.

 

לסיום, אודה לרעייתי מרת סוניא גולדא שתחי׳ על העזרה הרבה והעידוד לאורך כל הדרך.

כאן המקום לבקש, שכל מי שיש לו הערות והארות שיואילו נא לשלחם אלי כדי שאוכל בעז״ה להמשיך בחיפוש ומציאת עוד חומר על תקופה זו.

יוסף יצחק מלול

מאה ועשרים שנה להולדת כ״ק אדמו״ר

ברוקלין נ.י.

בהשגחה פרטית התעכבה ההו״ל עד עכשיו בסמיכות לכ״ף מנחם אב יום ההילולא של רבי לוי יצחק, אשר חלק גדול מההתכתבות התורנית העניפה בין בעל ההילולא ובנו הגדול הרבי (והרבנית), התקיימה בשנים בהן שהו הרבי והרבנית בצרפת.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.