COL | יום י"ג אב ה׳תשפ״ב 10.08.2022

המגנט שלא מפחיד את השלוחים החדשים לאי ברמודה

איפה שיש קוקה קולה ולא היה עדיין בית חב"ד: מעולם לא פעל באי ברמודה שליח רשמי, ודווקא הזוג הצעיר שהגיע מביתר – מביט לאתגר בצורה מפוכחת • הרב חיים שלום ורעייתו מנוחה רחל בירנהאק, מתחילים שליחות באי שיוחסו לו תכונות מיסתוריות ונחשב ליקר ביותר בעולם • את המגנטיות המיסתורית שלו הם מכוונים דווקא לכיוון חיובי. הרב חיים בירנהק: "לקחנו על עצמינו להיות המגנט של ברמודה ברוחניות"
המגנט שלא מפחיד את השלוחים החדשים לאי ברמודה
בית חב"ד חדש. הרב חיים בירנהאק על רקע האי ברמודה

משה כהנא, COL

 

מה מביא זוג צעיר חב"די שהחל את דרכו בביתר עילית, המשיך בשליחות מאתגרת בהונג קונג עד פרוץ הקורונה, לשליחות ב'סוף העולם שמאלה' לאי ברמודה?

הרב חיים שלום ורעייתו מנוחה רחל בירנהאק, עם שני ילדיהם הקטנים, מתחילים שליחות באי, שאגדות מסתוריות לרוב נקראו על שמו ומהמקומות הבודדים בעולם שבהם יש כבר קוקה קולה אבל בית חב"ד מסודר – עוד לא. עד שבאו השלוחים הצעירים.

הכל כבר נקשר לאי הקטן והקסום הזה: ממקבץ של ספינות טרופות מתחת לחופיו, מטוסים שמחוגי השעונים שלהם משתוללים כשהם חולפים מעל האי ועד לאגדות על להקה שלמה של מפציצים אמריקנים במלחמת העולם השניה, שנעלמה על מטוסיה וטייסיה לבלתי שוב עד עצם היום הזה.

ואם זה לא מספיק, יש לציין כי לצד היותה של ברמודה 'מקלט מס' לעודד השקעות מהעולם, רמת המחיה באי נחשבת לגבוהה בעולם: דירה רגילה מקומית להשכרה תעלה לא פחות מ-15,000 דולר לחודש.

בראיון מרתק ל-COL, מספר השליח הרב חיים ברינהאק, מה הביא אותו, רעייתו ושני ילדיהם הקטנים, לאי ברמודה:

מה מביא אתכם, זוג צעיר עם שני ילדים קטנים בתחילת חייו לאי ברמודה?

הרב בירנהאק: "יצאנו לשליחות לאחר שנולד לנו הילד הראשון, מביתר להונג קונג. היו לנו הרבה מאוד תוכניות, זה היה לפני הקורונה. עשינו המון תוכניות מעניינות לכל הגילאים. בפורים למשל, שכרנו מסעדה חדשה - 'סושי פלייס' בקומה 23 בבניין רב קומות, כמה מאות יהודים הגיעו, זה היה 'טירוף', הצלחה בלתי רגילה.

"אבל אז בדיוק פרצה הקורונה והכל השתנה. באסיה הכל נסגר ונחתם והונג קונג הלכה לישון לכמה שנים... הכל פתאום נעצר וכל הסיפור השתנה. כולם ניסו לשרוד אבל בשלב מסויים הבנו שחבל על הזמן, נמשיך הלאה. הלכנו לחפש הזדמנות במקומות שאולי דווקא בשל הקורונה יפתחו לנו הזדמנות חדשה.

"הרב מנדי קוטלרסקי מנהל 'מרכז 302' הציע כמה אופציות ואחת מהן היתה האי ברמודה. אמת, ההצעה הזאת בהתחלה נשמעה לנו מוזרה למדי. החלטנו שפשוט נלך לבדוק ולהתרשם. זה היה לפני כשנה וחצי, לפני פורים, עדיין עם הקורונה. שאלנו אנשים מקומיים האם לדעתם זה נראה להם מתאים? אמרו שלא... נחתנו, היינו צריכים לשכור מקום לשהות בו בבידוד כמה ימים, לערוך בדיקות וכל הקשיים. יצרנו קשר עם הקהילה המקומית, קראנו מגילה, הכשרנו תנור, אשתי הכינה אוזני המן והיה ממש נפלא. רק לא הצלחנו להבין דבר אחד: איך יכול להיות שאין שליח במקום כזה?...

איך לא היה פה שליח עד היום? עם חברים בקהילה היהודית


 

שמענו שקודם לכן הייתם שלוחים במשך תקופה בהונג קונג. איך היה אצלכם המעבר החד מהונג קונג לברמודה?

"דווקא הקורונה חיזקה לנו את הקשר עם היהודים המקומיים בברמודה, דווקא בזמן שהמקום היה שקט וכמעט ללא תיירים. היה לנו את הזמן ןהפניות לחזק את הקשר עם הקהילה היהודית המקומית. אפשר לומר שדווקא הקורונה עזרה לנו להכיר יותר את המקום.

"יש דברים דומים ומכנה משותף בין האי ברמודה להונג קונג: בשניהם מדובר במרכזי סחר עולמיים עם תנועת מבקרים מתמדת מידי שנה, יהודים מקומיים לצד מבקרים רבים. יש דמיון בפעילות בין שתי המקומות, למרות שכמובן אלו שני עולמות שונים.

"עוד דבר חשוב שיש להבהיר: זה לא ה'חפצא', זה ה'גברא'. הרבי רוצה אותנו שנלך להפוך את העולם ונגיע לכל יהודי. לא כל כך משנה אם זה בהונג קונג, אי ברמודה או ביתר.

אי באמצע הים. ברמודה


 

ההקשר הראשון שעולה לכולם בראש שמדברים על ברמודה, אלו האגדות המסתוריות על המקום. זה לא מפחיד אתכם?

הרב בירנהאק מחייך: "בדקתי וגיליתי שלכולם יש אינטרס לשמר את הכותרת. ככל הנראה השילוב של המיקום, רוחות טרונדו אופייניות ושוניות סלעים מתחת למים הביאו כר פורה לאגדות. בהקשר זה לקחנו על עצמינו להיות 'המגנט' של המקום ברוחניות. שכל יהודי שגר פה או מבקר ירגיש שיש לו בית רוחני, שהוא שייך, שהנשמה שלו יש לה גם מה לומר. בשליחות הרבי ובהשראת 'המגנט' של ברמודה...


לצפיה בסרטון על הפעילות הראשונה של השלוחים בברמודה - לחצו כאן>>>


אם הכל כל כך בשל ורק מחכים שתבואו, איך זה לא קרה עד היום?

"הסיבה היחידה שזה לא קרה עד היום, כי ברמודה נחשב למקום הכי יקר בעולם. חברות גדולות לא משלמות דבר על ההכנסות שלהם, פה יש מקלט מס. איך המדינה מתקיימת? פה הם מתמקדים בקרקעות ומיסוי בדרכים אחרות וכך זה הופך להיות הרבה יותר יקר, פי ארבע ממקומות אחרים. לשכור בית רגיל ופשוט יעלה לנו לחודש לא פחות מ- 15 אלף דולר. טירוף. כך אני מסביר את זה שעד היום לא נפתח פה בית חב"ד מסודר, למרות המקום המדהים והקרבה היחסית בטיסה לאוהל הק'.

מה מצב הקהילה היהודית כיום?

"מנהיגת הקהילה, נמצאת במקום מזה כמה עשורים. בעלה עו"ד גדול, והם די שמרו את הגחלת היהודית במשך השנים. מתגוררים כאן כמה מאות יהודים. מצד אחד של האי לצד שני זה סך הכל שעתיים נסיעה מצד לצד.

"כמה מאות יהודים במקום כזה קטן ורובם גרים ליד העיר המילטון, מרכז העסקים, אז יש פוטנציאל ויש כמליון אנשים ואלפי יהודים שמגיעים לאי בענייני עסקים כמה פעמים בשנה. יש המון תיירות, זה יותר קרוב מלטוס מניו יורק לפלורידה. מאות יהודים שגרים פה, ואלפי תיירים יהודים מידי שנה ואין בנמצא אוכל כשר מבושל, מקום להתארח בשבת, להניח תפילין, שום דבר.

אין שם אוכל כשר, כנראה גם לא מקווה. איך תסתדרו בהתחלה? ספרו קצת על התוכניות שלכם.

"אוכל כשר נרכוש מקנדה וארה"ב, נכין פריזרים גדולים ואיכשהוא נשתלט על זה. נלמד מה ניתן לרכוש במקום ומה להביא מחו"ל. רוצים כבר לארח קידושים בשבת. הכשרנו תנור והבאנו איתנו בשר קפוא. איך מסתדרים בלי מקווה? זו שאלה טובה. בטח בשנים הראשונות לפני שיש קרקע מסודרת לבנייה, נצטרך לטבול בים. יש המון סלעים יפים בחופי ברמודה. אחד חברי הקהילה הראה לנו מקבץ סלעים נסתר יחסית, ממש כמו בריכה פרטית בתוך הים. בהתחלה - זה יהיה המקווה.

לפעמים יכול להיות גשום וקר בחורף, רוחות חזקות. אבל מה לא עושים להביא את הרבי למקום חדש?

סיפור יפה לסיכום?

"הגענו השנה בערב פסח עם כמה חבילות מצות. תייר לא יכול לנסוע ברכב פרטי אז שכרתי משהו כמו באגי, העמסתי עליו מצות והלכתי לדפוק בדלתות של יהודים. פגשתי שם אשה מבוגרת היא ממש היתה עם דמעות בעיניים.

מדלת לדלת: הרב חיים בירנהאק עם כלי הרכב איתו חילק מצות בערב פסח


 

"הבאתי לה מצות והיא התרגשה מאוד. היא תכננה לעשות עם הנכדים שלה ליל סדר על פיתות עגולות... ה' ישמור, חמץ גמור. היא נמצאת על אי! זה מבטא את הייחודיות של השליחות. זה להביא אידישקייט גם לאי באמצע הים. יש שם הרבה מאוד יהודים וצריך ליצור יש מאין. בזכות העזרה והתמיכה יזרעו באי הזה שתילים שיצמחו לפירות יפהפיים שהרבה מאוד יהודים יהנו מהם הרבה מאוד שנים.

הרב בירנהאק מסכם: "בדיוק בגלל הסיבות הללו, פתחנו את האופציה לאפשר לעוד יהודים לקחת חלק, ואם יהיו לנו שותפים שיעשו את זה יחד איתנו נהפוך יחד את המקום הזה, נעורר עוד הרבה נשמות יהודיות. לכן פתחנו בקמפיין לשתף עוד אנשים בפרוייקט ולעשות את זה יחד איתנו."

רוצים להשתתף עם משפחת בירנהאק בשליחות על האי ברמודה? לחצו כאן>>>

 

עם הגעתם של השלוחים משפחת בירנהאק, ברמודה תהפוך למקום ה-13 בקבוצת איים של בתי חב"ד הפועלים בצפון האוקיינוס האטלנטי, שטופחו על ידי הרב מנדל ורוחי זרחי, הקימו את בית חב"ד הקבוע הראשון, מרכז חב"ד-ליובאוויטש באיים הקאריביים, בפורטו ריקו, בשנת 1999.

תודות משפחת ברינהאק לרב משה קוטלרסקי סיו"ר המל"ח, הרב מנדי קוטלרסקי מנהל 'מרכז 302', הרב בנצי ליפסקר, והרב חי עמאר מגולדן ביץ'.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.