שלום לאופר | יום י"ב אב ה׳תשפ״ב 09.08.2022

כלי מחזה ובתי עיניים: כל מה שלא ידעתם על המשקפיים

מתי הומצאו המשקפיים? מדוע צריכים משקפי ראייה ומדוע משקפי קריאה? אלו סוגים שונים יש למשקפיים? מהם משקפי מגן ומהם משקפי תלת ממד? • הכל על משקפיים
כלי מחזה ובתי עיניים: כל מה שלא ידעתם על המשקפיים

המשקפיים הם התקן המורכב על העיניים, הוא עשוי משני עדשות זכוכית הממוקמות מול העיניים, גשר המחבר ביניהם, וידיות מצידיהם התולות אותם על אחורי האוזניים.
המשקפיים מיועדות לסייע לאנשים אשר סובלים מלקויות שונות בראייה ומחפות עליהן.

 

קיימים סוגים שונים של משקפיים, הסוג הנפוץ ביותר הוא משקפיי הראייה, והחובשים אותם הם רוב האנשים, אשר סובלים מקוצר ראייה, כלומר, ככל שהעצם שהם מסתכלים עליו רחוק מהם כך קשה להבחין בו בבהירות ובחדות.

 

בילדות, בוחנים את כל הילדים בתלמוד תורה, מבקשים מהם לזהות מספר אחר מספר המופיעים על קיר הרחוק מהם במעט, ובכל סיפרה שמתקדמים היא נעשית קטנה יותר וקשה יותר לזיהוי, כך מגלים מי סובל מקשיים בראייה ובאיזו רמה.

 

 

לרוב, אם קושי הראייה ידורג בחצי סיפרה – לא תזדקקו למשקפיים, אך אם המספר גבוה יותר קרוב לודאי שימליצו לכם לקנות משקפיים. מי שראייתו מושלמת בשתי העיניים מדורגת ראייתו כ-6:6. ומכאן הביטוי "רואה שש שש!".

 

לא יודעים מי המציא את המשקפיים. לכל הדעות הם הומצאו לפני כשבע מאות שנה לערך, בפירנצה שבאיטליה. המשקפיים המקוריות עברו התפתחויות שונות עד שהפכו למה שאנו מכירים כיום.

 

גם שם ה'משקפיים' הוא לא השם המקורי, בתחילה כינו אותן בעברית בשמות שונים: כלי מחזהכלי ראותכלי ראי ובתי עיניים, עד שבלשן בשם חיים לייב חזן המציא את המילה "משקפיים", תכל'ס עדיף משקפיים.

 

האגדה מספרת על יהודי עיוור מלידה שמצא את המשקפיים של הפני יהושע, חבש אותם והתחיל לראות.

 

חסידים מספרים שהצמח צדק לעת זקנה חבש משקפיים לא מפני שסבל מקשיי ראיה אלא כסגולה נגד עין הרע.

 

קיימים גם משקפי קריאה המסייעים לאנשים הסובלים מקושי בקריאה מרחוק, לרוב אנשים מבוגרים זקוקים למשקפיים אלו, משום שעדשת העין שלהם מזדקנת.

 

משקפי שמש הם משקפיים אשר בולעים את קרינת השמש ומווסתים את עורה כך שהמשתמש לא יסתנוור, כפי שקורה לאנשים בימים שטופי שמש.
נכון כל משקפיים כהות מגינות מפני השמש? אז זהו, שלא. משקפי שמש אמיתיות מיוצרות בטכנולוגיה מיוחדת, ולמעשה ניתן למצוא משקפיי הנראות כמעט שקופות אך הם בולמות לחלוטין את קרני השמש, ומנגד ניתן למצוא בחנויות השקל משקפיים כהות אך מי שינסה להביט דרכן בשמש.. אח! זה מסנוור!

 

יש לכם משקפי צלילה? ובכן, משקפיים אלו אמורות למנוע חדירת מים לעיניים, ולמעשה משקפיים אלו משתייכות לקבוצת משקפיי המגן, השימוש בהן רב ובתחומים מגוונים, הראשונים שהשתמשו בהם הם האסקימוסים שרצו להגן על עיניהם מפני עיוורון שלגים, והם יוצרו מקרניים של אייל. כיום משתמשים בהם מדענים במעבדות כדי להגן על עיניהם מפני חומרים כימיים ולייזר, אני בטוח שיצא לכם לראות פעם פועלים המלחימים ברזל, הם מרכיבים על עיניהם משקפיי מגן המגנים מפני האש הנוצרת בזמן הריתוך אשר יוצרת חומר מסוכן העלול לפגוע בעין, טייסים בתא טייס אשר חלונותיו פתוחים, אופנוענים וספורטאים שונים אף הם מרכיבים משקפיי מגן לצרכים שונים.

 

 

משקפיי תלת ממד הם משקפיים אשר משמשות לצפייה בתמונות ווידיאו אשר צולמו בטכנולוגיה מיוחדת, כך שהמרכיב את המשקפיים יקבל חוויה שהמראה קם ועומד לנגד עיניו, במשקפיים הנפוצות כל עין מביטה בעדשה בעלת צבע שונה, המשקפיים מאפשרים לכל עין לראות תמונה שונה במעט מהשנייה והמוח מאחד את שני התמונות לתמונה אחת אשר הופכת למוחשית, מסובך? לא נורא, העיקר שכאשר תחבשו אותם תזכו בחוויה מהנה.

 

גזר בריא לעיניים? לא בטוח. למעשה, עד היום לא הוכח המיתוס  הזה. מה שכן בטוח הוא שגזר הוא ירק בריא.

בגיל הנעורים, לרוב הנערים יש צורך במשקפיים, כך שאם אין לך משקפיים ממש הרווחת. בין אם אתה קורא כעת את המדור הזה עם משקפיים ובין אם לא – תמיד תמיד כדאי להמשיך לקרוא!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.