מערכת COL | יום י"ב אב ה׳תשפ״ב 09.08.2022

הופיע הספר "המנהל": על חייו ופועלו של הרב אפרים וולף ז"ל

מבית העורך הגיע השבוע הספר החדש "המנהל", על דמותו רבת הפעלים של הרב אפרים וולף ע"ה. מרכז התקשורת החב"די COL מעניק סקירה נרחבת על הספר החדש
הופיע הספר
עטיפת הספר

עשרים שנה אחרי פטירתו בשנת תשס"ג – השבוע הגיע מבית הכורך ספר חדש ורב ערך, "המנהל", הסוקר לראשונה את קורות חייו ופועלו של החסיד הדגול של הרב אפרים וולף ז"ל, מי שניהל במשך למעלה מיובל שנים את ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בארץ הקודש, מנהל אגודת חסידי בארץ, ואיש אמונו של הרבי בארץ הקודש.

הספר החדש "המנהל", ראה אור בהוצאה מפוארת ומהודרת, והוא כולל כחמש מאות ושישים עמודים, בצבע מלא.

"המנהל" יצא לאור בהוצאת המשפחה והוא נערך על ידי הרב זושא וולף, נכדו של הרב אפרים וולף, אשר ערך את שמונת כרכי סדרת "ימי תמימים – יובל שנות פעילות בבניין והתפתחות חסידות חב"ד בארץ הקודש".

קורות חייו ופעילותו הכבירה של הרב וולף בשליחות הרבי כבר התפרסמו לאורך השנים באופן חלקי בבימות שונות. בספר החדש הדברים סודרו מחדש ומוגשים לראשונה בס"ד בהרחבה ובצורה מקיפה ככל האפשר - על פי חילופי המכתבים בין משרד הישיבה ומזכירות הרבי, וכן מתוך תיעודים חדשים רבים ומסמכים היסטוריים נדירים ורבי ערך שהגיעו לידי המשפחה בקרוב לעשרים השנים שחלפו מאז לפטירת הרב וולף.

פרק מיוחד ורב ערך בספר החדש "המנהל" הוא פרק הפתיחה לספר, "קשר משפחת וואלף עם רבותינו נשיאינו". בפרק זה נסקרת לראשונה בצורה נרחבת תחילת הקשר של משפחת וולף עם רבותינו נשיאינו, כ"ק אדמו"ר הרש"ב וכ"ק אדמו"ר הריי"צ, עם הר"ר אליקים פיליפ וואלף, תושב ווירצבורג שבגרמניה – דודו של הרב אפרים וולף - החל מט' כסלו תרס"ז, בעת בביקורם של רבותינו נשיאינו בווירצבורג באותה שנה.

עבודת מחקר רחבת היקף נעשתה אודות דמותו של הר"ר אליקים וואלף, איש הקשר של רבותינו נשיאינו בגרמניה במשך עשרות שנים, ובפרק זה נחשפים לראשונה תיעודים היסטוריים רבי ערך, בסיוע ספריית אגודת חסידי חב"ד העולמית, על אישיותו ומשפחתו של הר"ר אליקים וואלף, ועל עומק הקשר והידידות שלו עם הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ על פני עשרות שנים.

הספר "המנהל" כולל חמש עשרה פרקים כדלהלן:

פרק א - קשר משפחת וואלף עם רבותינו נשיאינו; פרק ב - מגרמניה לליובאוויטש; פרק ג - "נטעתי ארז בארץ הקודש"; פרק ד - התחלת העבודה ב"תומכי תמימים"; פרק ה - נאמן ובא-כח; פרק ו - מנהל גשמי ורוחני; פרק ז - בתי הספר למלאכה; פרק ח -הקמת יישובי חב"ד; פרק ט - עסקנות ציבורית כללית; פרק י - בחצרות בית ה'; פרק יא - הביאני המלך חדריו; פרק יב - קחם על זרועותיו; פרק יג - מופת ודוגמה חיה; פרק יד – חסיד ואיש חסד; פרק טו - ירא שמים מרבים.

הפרק החמישי "הנאמן" הוא פרק מרכזי נוסף הסוקר לראשונה בצורה מקיפה את היותו של הרב וולף איש האמון של הרבי, ולמעשה בא-כוחו לכל דבר ועניין, בארצנו הקדושה. בפרק זה נחשפים שורת גילויים רבי ערך על עבודתו של הרב וולף במשרד הישיבה כנאמנו של הרבי.

בפרק זה מופיע לקט של כעשרים כתבי יד קודש ומענות מהרבי על הדיווחים היומיים השוטפים של הרב וולף לרבי ולמזכירות, ומתוך כך נלמדים סדרי העבודה בין מזכירות הרבי ובין משרד הישיבה בארץ.

עורך הספר הרב זושא וולף אומר: "הספר נקרא "המנהל", שכן למרות העניינים הנעלים והעיסוקים המסועפים של כלל עסקנות חב"ד באה"ק בהם עסק הרב וולף מתוקף תפקידיו, הנה בראש ובראשונה היה הרב וולף "המנהל". מנהל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית באה"ק ומוסדותיה. עיקר מרצו, כוחו וכישרונותיו הברוכים היו קודש לישיבה. זה היה עיקר שיחו ושיגו ובכך עסק כל הימים לרבות הלילות. בעיני עצמו הוא היה "מנהל" בלבד, ובתואר זה גם הכירו אותו הכל".

את הספר החדש "המנהל" ניתן להשיג במרכז הוצאת הספרים קה"ת בכפר חב"ד, בטלפון 03-9606018, בספריות "היכל מנחם" בירושלים ובבני ברק, בחנויות המובחרות בריכוזי חב"ד ברחבי הארץ, ובקרוב גם בחנויות הספרים בניו-יורק.

מתוך עטיפת הספר:

סיפור חייו וסיפור פעילותו של החסיד הרב אפרים וולף ז"ל בשליחות הרבי בארץ-הקודש - מקבילים לסיפור התפתחותה של חסידות חב"ד בארץ, בשנות נשיאותו של הרבי נשיא דורנו.

כאברך צעיר החל הרב וולף את עבודתו בישיבה בלוד בקיץ שנת תש"ט, חודשים אחדים לפני הסתלקות כ"ק אדמו"ר הריי"צ וקבלת הנשיאות על-ידי חתנו וממלא מקומו הרבי נשיא דורנו. מאז ולאורך כל שנות הנשיאות, משרד הישיבה בניהולו עמד במוקד העסקנות הציבורית החב"דית ובבניין והתפתחות חסידות חב"ד בארץ, בהוראותיו והדרכותיו הישירות של הרבי.

"האיש של הרבי בארץ ישראל", "מנהל ישיבת תומכי תמימים המרכזית ומוסדותיה", "מנהל אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש", "מנהל המרכז לעניני חנוך, הוצאת ספרים קה"ת ומחנה ישראל סניף ארץ הקודש" - אלה הם חלק מהתארים ותחומי האחריות שהיו מנת חלקו של החסיד הדגול, הלמדן בש"ס ופוסקים, ה'משכיל' בתורת החסידות, ה'עובד' בתפילה ובאריכות ובדקדוקי מצוות, המתמיד, השקדן, העסקן הנמרץ שיראתו קודמת לחוכמתו, ובעיקר, האיש שזכה לאמונו המלא והמוחלט של הרבי במשך עשרות בשנים.

יותר מיובל שנים עמד הרב וולף על משמרתו רבת האנפין והתחומים עד לפטירתו, ואפילו שעה אחת לא החזיק טובה לעצמו. בכל יום, בכל עת ובכל מצב ראה עצמו חייל בשירות הרבי ותו לא.

מגוונים ומסועפים עד מאוד היו תחומי הפעילות הציבורית בה עסק באמונה ובמסירות, ומפני צניעותו המופלגת כל-כך כמעט שאין צורך לספר את קורות חייו האישיים. האיש ופועלו אינם שני דברים נפרדים ואין אלו שתי עולמות. סיפור פועלו הוא סיפור חייו וסיפור חייו הוא סיפור פועלו.

עם זאת, מצאנו לנכון להביא בראשי-פרקים את תולדות חייו וקורותיו, למען תהיה דמותו לאות ולמופת לבני המשפחה שיחיו ולרבים, בבחינת "והחי יתן אל לבו", ללמוד וללמד לשמור ולעשות.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.