הרב יוסף קמינצקי | יום ה' אב ה׳תשפ״ב 02.08.2022

יום הולדת 50: מעשה עם 'מתנגד' בכפר חב"ד

יצאה משלחת מכפר חב"ד לתור בארץ אחרי 'מסנגד' שיסכים לבוא לגור בכפר כדי שילדי הכפר (וגם המבוגרים) יראו בעיני בשר כיצד נראית 'בריאה מסנגדית'. האם המשימה צלחה וה'מסנגד' עמד בציפיות? • קובי אריאלי חוגג יום הולדת 50, וידידו, ההיסטוריון החב"די הרב יוסף קמינצקי מכפר חב"ד מאחל לו 'מזל טוב' בטור הומוריסטי משעשע
יום הולדת 50: מעשה עם 'מתנגד' בכפר חב
קובי אריאלי

ר' יעקב שי' (קובי) חוגג יובל שנים

היה זה לפני כעשרים שנה. קבוצה של תושבי כפר חב"ד פנו בתלונה לוועד הרוחני של הכפר: מיום לידתם של ילדי הכפר מלמדים אותם שישנם יהודים שנקראים 'מתנגדים', או נכון יותר 'מסנגדים'. הילדים יודעים שהמסנגדים הלשינו על אדמו"ר הזקן ועל בנו אדמו"ר האמצעי וגרמו שהושיבו אותם במאסר בבתי כלא נוראים ברוסיה. והיו עוד דברים איומים שעשו המסנגדים לחסידים. אמנם בדורות האחרונים נרגעו העניינים, אבל הילדים סקרנים לראות איך נראה יהודי שהוא גם 'מסנגד'.

יצאה משלחת מכפר חב"ד לתור בארץ אחרי 'מסנגד' שיסכים לבוא לגור בכפר כדי שילדי הכפר (וגם המבוגרים) יראו בעיני בשר כיצד נראית 'בריאה מסנגדית'. אחרי מאמצים רבים נמצא צדיק אחד שהיה מוכן להקריב עצמו כדי ללמד דעת את ילדי כפר חב"ד – היה זה ר' יעקב אריאלי שי' המכונה קובי.

אבל לא בחינם עשה ר' יעקב את מעשהו הנאצל, הוא דרש שכר רב עבור הקרבה זו. לאחר דין ודברים הוסכם על הצדדים ששכרו יהיה שיעמידו לו אחת מבנות כפר חב"ד לאשה. ולא ממשפחה רגילה, אלא ממשפחת שורשית ממייסדי הכפר.

כשעבר ר' יעקב לגור בכפר חב"ד היו כמה שעוררו ספקות ביעילות המהלך: "האיש הזה אינו מסנגד אמיתי, אין לו נערווים, והוא לא עושה קוועצ'ים, הוא נראה מסנגד-לייט..." - טענו האנשים. אבל מכיוון שכל העניין הוא רק 'למראית-עין' אפשר להסתפק גם במסנגד-קל.

בשבת הראשונה כאשר כיבדו את ר' יעקב בעליה לתורה וקראו לו יעמוד ר' יעקב בן ר' אביגדור, אורו פניהם של תושבי הכפר, הנה מסנגד אוריגינאלי עם שם מתנגדי לעילא ולעילא. (במאתיים שנים אחרונות אין שם אביגדור אצל חסידי חב"ד).

ואכן רבים הגיעו בשבת הראשונה לבית הכנסת המרכזי לצפות 'בבריאה המוזרה' שנחתה בכפר. התבוננו בדמות ולא הבינו מה מוזר בו ובמה הוא שונה מכל יתר המתפללים, עד שהסבירו להם שהשוני הוא רק ב'פנימיות'... (לי אישית, מהרגע הראשון, המסנגד הזה דווקא מצא חן בעיניי... עד אשר שאלתי אותו: "תגיד קובי, אצלכם כולם כאלו?").

אבל קובי שי' אכזב קשות את קברניטי כפר חב"ד, והוא עשה את זה בזריזות יתרה... כבר בשבת הראשונה הוא התיישב להתוועדות חסידית – פארבריינגען - אחרי התפילה, אמר כמה וכמה פעמים 'לחיים' על וודקה פינלנדיה ושמע ברוב קשב את דברי המשפיע ר' שלום פלדמן. 'המשקה' והמשפיע פעלו את פעולתם ועד מהרה גרמו לקובי למעול בתפקידו ובשליחותו... ומיני אז למדו תושבי כפר חב"ד שאי אפשר לסמוך על מסנגד... מלה לא מלה, הבטחה לא הבטחה.

ואכן אחרי תקופת הכשרה של כמה שנים נשלח קובי ומשפחתו ל'שליחות' למעוז המסנגדים בירושלים, ולפי הנשמע הוא עושה חייל בשליחותו (למרות ששמו אינו מופיע ברשימת השלוחים), ומידי כמה שבועות הוא מגיע לכפר כדי למלא את המצברים.

קובי יקירי, אמנם כתוב שבן חמשים לעצה - הופכים ל'עייצעס געבער'.. אבל מהניסיון האישי שלי.. מה שפחות עצות תיתן - החיים יהיו יפים יותר.. משה רבנו אמר ליהושע "יה יושיעך מעצת מרגלים" – הבעיה עם המרגלים היתה שהם הפכו לנותני עצות. ולכן כאשר יהושע שלח את המרגלים שלו הם היו מרגלי-חרש – יהושע אמר להם אל תתנו עצות, תהיו חרשים, ורק כך תצליחו...

אז הנה, נתתי עצה למרות שלא כדאי לתת עצות...

העיקר שתהיה בריא בגשמיות ממש ותרווה נחת מיוצאי חלציך. וכברכת הרבי הרש"ב: "בראשית ברא" – ראשית כל להיות בריא בגשמיות! ורק אח"כ "אלקים" – וכשתהיה בריא תוכל לעבוד את "אלקים"...

יוסף קמינצקי

כפר חב"ד

 

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
ענק
ה' אב ה׳תשפ״ב
עוקף את אריאלי בהליכה
2.
חזק
ו' אב ה׳תשפ״ב
3.
תתפלאו לשמוע, סיפור דומה התרחש באמת אך ז...
י"א אב ה׳תשפ״ב
בשנות לימודיי בתו"ת לוד, הלכתי פעם להתוועדות ב"בית אריה" שבשיכון חב"ד, ואחד מזקני החסידים יליד נעוול, סיפר שבילדותו נודע לילדים שהגיע "מתנגד" לעיירה, והם רצו אחריו לראות אם יש לו קרניים, ולבסוף התברר של "חטאו" היה שהוא "בעל נגלה" הרבה יותר מהרגיל
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.