שניאור דייטש | יום כ"ה תמוז ה׳תשפ״ב 24.07.2022

80 שנה אחר השואה: נמצאו תפילין בבונקר של אנילביץ'

80 שנה אחרי השואה – נחשפות עדויות וממצאים על החיים היהודים בלב התופת: נחשף בונקר הפיקוד של מרדכי אנילביץ' ובו נמצאו בין היתר: תפילין, דפים קרועים מתוך הגמרא, כלים לנטילת ידיים, פמוטי שבת, נרות, משקפיים ועוד • מוזיאון הגטו שיזם את החפירה: "תגלית היסטורית"
80 שנה אחר השואה: נמצאו תפילין בבונקר של אנילביץ'
תפילין מתוך הבונקר של מרדכי אנילביץ' שהתגלה מתחת לאדמה (צילום: מוזיאון גטו ורשה ושגרירות ישראל בפולין)

 

80 שנה אחרי השואה – נחשפות עדויות וממצאים על החיים היהודים בלב התופת: תפילין, דפים קרועים מתוך הגמרא, כלים לנטילת ידיים, פמוטי שבת, נרות, משקפיים, כלי אוכל, מגהץ, כסת דיו ועוד פריטים אישיים רבים, אותרו בחודש האחרון בבונקר של מרדכי אנילביץ' מפקד הארגון היהודי הלוחם במרד גטו ורשה, שנהרג בשנת 1943 בקרב מול הנאצים בגטו, כך מדווח איתמר אייכנר, באתר YNET.

החפירה נערכה על ידי מוזיאון גטו ורשה, ולראשונה צוות ארכיאולוגים הצליח לאתר ולחפור את הבונקר. כל הגטו נהרס כליל בידי הנאצים, ועד לאחרונה היה קשה למצוא את האתר.

בסיוע טכניקות מדוייקות, השוואת מפות מלפני המלחמה ולאחריה, ובסיוע תוכנות מתקדמות ו-GPS, אותר המיקום המדוייק.

בהנהלת מוזיאון גטו ורשה אומרים כי מדובר בתגלית היסטורית חשובה וכי "ייתכן שתהיה לה השפעה על מה שידענו עד כה על ההיסטוריה של המרד בגטו".

מנהל מוזיאון גטו ורשה אלברט סטנקובסקי, מוסיף: "אנחנו מאוד מתרגשים מהממצאים, ביניהם שלושה כדים לנטילת ידיים, ספרי דת, פמוטי שבת וכלים לארוחות עם חלוקת כשרות. הפריטים האלה יהוו מרכיב חשוב בהוראה על תולדות הגטו. ייתכן שתהיה להם השפעה על שינוי הידע שלנו על המרד". 

גטו ורשה היה הגדול בגטאות היהודיים בפולין בתקופת השואה. הגטו הוקם על ידי הנאצים ב-12 באוקטובר 1940 למניינם ובשיאו מנה כ-450,000 נפש. הגטו נחרב במאי 1943 בתום מרד גטו ורשה, שהיה הגדול מבין מרידות היהודים בתקופת השואה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.