מערכת COL | יום ט' אלול ה׳תשס״ה 13.09.2005

ללקט במרחקים ניצוצות יהודיים

שלוש-מאות ושבע שנים לאחר הולדת הבעש"ט, בח"י באלול (שנת תנ"ח), מאירה דרכו את העולם. אי-אפשר לדמיין את העולם היהודי בלי המהפך שחוללה שיטת הבעש"ט. המחשה לכך אפשר למצוא בעבודת שלוחי חב"ד, שכמו הבעש"ט בשעתו, נודדים לפינות הנידחות ביותר ומעוררים בהן ניצוצות יהודיים חבויים. לפני זמן קצר עלה ארצה מצרפת ר' מיכאל שבתן. ראשית דרכו אל היהדות הייתה במפגש אקראי עם הרב עמנואל טובנבלאט, משליחי חב"ד בצרפת. "עמדתי ושוחחתי עם כמה אנשים ומיכאל התקרב אלינו, מתוך סקרנות", מספר הרב טובנבלאט. "הזמנתי אותו לשיעור בתניא. זו הייתה ההתחלה. כיום הוא אברך המקפיד על קלה כחמורה". המשך הכתבה מאת זלמן רודרמן באדיבות 'שיחת השבוע' - ב'כתבה מלאה'
ללקט במרחקים ניצוצות יהודיים
הרב טובנבלאט. שעתיים נסיעה כדי להגיע ליהודי
אין מקריות

הרב טובנבלאט (35), נשוי ואב לשלושה, מתגורר במרסיי, אשר בה כשמונים אלף יהודים. חוץ ממנו פועלים בעיר עוד חמישה שלוחים. טובנבלאט פועל גם מחוץ לעיר, בעיירות קטנות שבהן מתגוררים לעיתים יהודים יחידים, המנותקים מקשר עם קהילה יהודית כלשהי. "לפעמים אני נוסע שעה או שעתיים כדי להגיע ליהודי ולהביא לו תפילין או מזוזה".

באמתחתו אין-ספור סיפורים של 'השגחה פרטית' – מעיקרי שיטת הבעש"ט – המעורבים בפעילותו היהודית. "נסעתי לכתובת מסויימת והסתבכתי בדרכי. עצרתי את המכונית כדי לשאול כיצד להגיע ליעדי. האדם שפניתי אליו הדריך אותי, אבל משהו בעיניו גרם לי לשאול אותו אם הוא עצמו זקוק לעזרה. 'כן', גמגם, 'אני יהודי ויש לי ילד שלא נימול'. כעת הבנתי מדוע היה עליי לתעות בדרך. לאחר כמה ימים הובא הילד בברית".


תקלה מתקנת

עוד הוא מספר על אחד מלילות חנוכה שבו כבתה מכוניתו באזור המרוחק מביתו. "אם המכונית נעצרה כאן, כנראה הייתי צריך להגיע דווקא לכאן", עברה בראשו המחשבה. כעבור רגע ניגש אליו אדם שהזדהה כיהודי. "נפלת כאן ממש כמלאך משמים!", אמר לו האיש

בהתרגשות. "כבר שעה שלמה שאני עומד ומתחנן לה' שיעזור לי. אני יודע שהיום חנוכה ורציתי להדליק נרות עם משפחתי, אבל אין לנו חנוכייה ונרות. אולי לך יש?".

בחיוך גדול הוציא הרב טובנבלאט ממכוניתו ערכה של חנוכייה ונרות. איש, כמובן, אינו מצפה לפגוש בחנוכה חסיד חב"ד, בוודאי שליח חב"ד, בלי חנוכייה ונרות...


המקורבים מקרבים

וכיצד התגלגל הרב טובנבלאט עצמו לקירוב יהודים? האם הוא צאצא ישיר של הבעש"ט? ממש לא. "הוריי היו שומרי מסורת בלבד", הוא מספר. "כמה שנים לאחר שהתחתנו התחשק להם לגור בסביבה יהודית, וכך הם התגלגלו לברינואה (פרוור של פריז). בברינואה פגשו קהילה חסידית גדולה שבמרכזה ישיבת חב"ד. שלב אחרי שלב התקרבו ליהדות ולחסידות, עד שהחלו לנהל חיים חסידיים. אני, אחי הגדול ואחותנו הצעירה זכינו לקבל חינוך חסידי למהדרין".

הנה כי כן, ילדיהם של המקורבים הופכים למקרבים. לפיד האור שהוצת על-ידי הבעש"ט עובר הלאה, ועוד ניצוצות יהודיים מתעוררים ומתמזגים בשלהבת הגדולה של העם היהודי.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.