היהודייה הראשונה בהיסטוריה שכתבה ספר. מי היא הייתה?
היהודייה הראשונה
שכתבה ספר
במשך דורות רבים, לא ידעו נשים ונערות יהודיות קרוא וכתוב. לעיתים קרובות, גם כאשר ידעו קרוא וכתוב, הן לא עסקו בלימוד תורה, כפי שהיה נהוג בחלק גדול מקהילות ישראל. אמנם, אנו יודעים כי היו תקופות מסוימות בהן כן עסקו בנות ישראל בלימוד ובהרבצת תורה, אך מדובר במקרים נדירים.
כבר נכתב כאן בעבר על גליקל מהעיר האמלין, שספר זכרונותיה הפך ברבות השנים לרב מכר. היא הייתה סופרת מוכשרת, נוסף על שלל כשרונותיה והיותה סוחרת ממולחת. סיפרנו גם על ספר "צאינה וראינה" שהיה הספר המפורסם הראשון שנועד להעביר את סיפורי התורה לבנות ישראל. אבל הפעם נעסוק באשה שחיברה את הספר הראשון בהיסטוריה (לפי הידוע לנו) שנכתב על ידי אישה יהודיה.
הקדמת הרבנית לספר במהדורה הראשונה שלו שיצאה בפראג
רבקה טיקטינר
לאשה הזו קראו רבקה טיקטינר, או אם תרצו – הרבנית רבקה טיקטינר. היא התגוררה בעיר פראג לפני מעט יותר מארבע מאות שנה, ושם גם חיברה את ספרה "מינקת דבורה".
שם משפחתה מלמד כי מוצא משפחתה, או אף היא עצמה, הגיעו מהעיר טיקטין שבפולין. אביה, הרב מאיר, היה ככל הנראה תלמיד חכם גדול.
מסתבר שהיא קיבלה בביתה חינוך טוב, מפני שברבות הימים הייתה הרבנית רבקה טיקטינר "דורשת יום וליל לנשים בכל קריה נאמנה", כפי שמסופר עליה ב'ספר יזכור' של בית הכנסת אלטנוישול שבפארג. התואר הזה, "דרשנית", מופיע גם על מצבתה המרשימה שבבית העלמין העתיק בעיר פראג.
הספר "מינקת דבורה" שכתבה בשפת היידיש, מיועד לאשה היהודייה, והוא מלא בדברי מוסר והוראות כיצד צריכה האישה היהודייה לנהל את ביתה על פי דברי חכמינו. היא אמנם לא הספיקה לראות את הספר יוצא לאור בחייה, אך שנים ספורות לאחר פטירתה הוא הודפס בעיר פראג, ומספר שנים לאחר מכן במהדורה נוספת בעיר קראקא.
היה זה מאורע ייחודי שלא נראה כמוהו מאז ומקדם. כדי להבין את גודל המאורע ניתן לצטט את מילותיו של המדפיס שהובאו בתחילת הספר: "מי ראה או שמע פלא כזה שלא אירע בשנות נצח, שאשה תחבר ספר מתוך ראשה"..
מצבת קבורתה בבית העלמין העתיק בפראג
יודעת ספר
מבין שורות הספר אנו למדים כי הכותבת הייתה 'איש ספר' והייתה בקיאה בספרים תורניים רבים, מהם היא מצטטת ושבדבריהם היא מוצאת תימוכין לרעיונותיה.
ברבות השנים נודעו נשים נוספות שהיו "יודעות ספר" ואף כתבו בעצמן ספרים. כיום, המנהג הרווח הוא - על פי הוראות גדולי ישראל ובייחוד רבותינו נשיאנו – שנשים הוגות בתורה ואף לומדות את תורת החסידות. למרות כל זאת, זכות הראשונים שמורה לאשה נדירה זו שהייתה הראשונה בהיסטוריה ככל הנראה שכתבה חיבור יהודי שלם.