מערכת COL | יום ה' אלול ה׳תשס״ה 09.09.2005

התירו להרוס

אמש העניק בג"ץ "אור ירוק" ליציאת צה"ל מהרצועה. ברוב של ארבעה שופטים מול שלושה, התיר בג"ץ להרוס את בתי הכנסת שנותרו בגוש-קטיף לאחר פינויים של המתנחלים. בצה"ל העריכו כי בתי הכנסת יפוצצו או ייהרסו על-ידי כלים הנדסיים. בעקבות ההחלטה התכוננו בצה"ל לצאת מהרצועה כבר ביום ראשון הקרוב. ארבעת השופטים - הנשיא אהרן ברק, ביניש, אילה פרוקצ'יה ואשר גרוניס, קבעו כי לאחר שבחנו את הנושא לעומקו, הגיעו למסקנה כי אין מקום לדון שנית בסוגיית חוקיות ההחלטה. מנגד, סברו השופטים לוי, רובינשטיין ועדנה ארבל כי בשל רגישות הנושא וההשלכות שעלולות להיות במישור הבינלאומי והיהודי, יש מקום לדון בסוגיית חוקיות ההחלטה. כבר לפני שבועיים קבעו שופטי בג"ץ, דורית בייניש ואליקים רובינשטיין כי יש להרוס את בתי הכנסת ברצועה לאחר שהסמלים הדתיים הוסרו מהם. בייניש ורובינשטיין קבעו כי יש להרוס את המבנים כדי למנוע את חילולם ואת ביזויים על ידי הפלשתינים. עוד בנושא: לחצו כאן
התירו  להרוס


ההחלטה התקבלה בניגוד לדעתו של השופט אדמונד לוי שאמר כי על הממשלה לפעול מול גורמים פלשתיניים ובינלאומיים כדי לנסות ולשמר את בתי הכנסת לפני שתתקבל ההחלטה להרוס אותם.

לפני כשבוע וחצי פנו שוב העותרים, הרב יש בר-חן והצלם נוח פולברג, לבג"ץ בדרישה לקיים דיון נוסף בסוגיית חוקיות החלטת הממשלה על ההריסה. זאת לאחר שחוות דעת של הרבנים הראשיים, יונה מצגר ושלמה עמאר, קבעה כי אסור מבחינה הלכתית להרוס את בתי הכנסת.

בדיון שהתקיים ביום ראשון השבוע, הפעם בהרכב מורחב של שבעה שופטים, הודיעה הפרקליטות כי נעשו שתי פניות לפלשתינים בנושא, אך הם מצידם הודיעו כי הם מסרבים לשמור על בתי הכנסת. מנגד, הודיעו הרבנים שהשתתפו בדיון כי עדיף להשאיר את בתי הכנסת על תילם ולהסתכן באפשרות שיחוללו מאשר להרוס אותם.

השופט אהרון ברק ביקש מראש הממשלה, אריאל שרון, לפעול בערוצים שונים כדי לנסות ולראות אם אפשר להגיע להסדר עם הפלשתינים. אתמול הודיעו יועצו המיוחד של ראש הממשלה, דב וייסגלס כי יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו-מאזן, הבטיח בפגישה עמו כי הפלשתינים מסרבים לערוב לשימור בתי הכנסת.





"לעצור את המדינה בגלל ההריסה"



ההחלטה על הריסת בתי הכנסת התקבלה במתקפת תגובות נגדה. במועצת יש"ע הזדעזעו מההחלטה ואמרו כי בג"ץ, המאבד אט אט את תוקפו והגינותו המוסרית בעיני כל יהודי לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו לנוכח אפשרות סבירה בה יפגעו קודשי ישראל בעולם כולו כפועל יוצא של החלטתו.

"מצער כי בג"ץ פעם אחר פעם מגלה רגישות כשמדובר בעניינים של לא יהודים ולעיתים אף אויבי ישראל, אך נאטם אפילו בעניינים הקשורים לנימי נפשו של כל יהודי ובכך מרחיק את עצמו מהעבר והמוסר היהודי הבסיסי ביותר" אמרו במועצת יש"ע.

ח"כים רבים בימין הצטרפו לגינוי ההחלטה. "החלטת בג"ץ היא חרפה למשפט בישראל", אמר ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי). "זה עניין הלכתי מובהק ואין בסמכותה של בג"ץ לערער על כך. אין רב שהתיר להרוס בתי כנסת. בג"ץ בהחלטתו נתן אור ירוק לפגיעה ולהרס של בתי כנסת בתפוצות" הוא הוסיף.

יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב אמר בתגובה להחלטת בג"ץ, כי "אף שופט נוצרי או מוסלמי בעולם לא היה נותן יד לפגיעה בבית תפילה. בג"ץ שוב הוכיח כי ליהדות הדתית אין סיבה לבוא בשעריו".
ח"כ אורלב הודיע כי יפנה לראשי הסיעות הדתיות ולרבנים מכל הזרמים כדי לקיים עצרת מחאה המונית נגד פסיקת בית המשפט.

דובר מועצת חוף עזה לשעבר, ערן שטרנברג, היה חריף אף יותר. "יחד עם הריסת בתי הכנסת בגוש-קטיף נהרסים גם שרידי האמון בבג"ץ, אמון שגם כך נפגע בעקירה". שטרנברג הוסיף: "החלטת בג"ץ לא היתה מביישת אף בית משפט אנטישמי בעולם. מחריבי המקדש לא היו יכולים לדמיין לעצמם יורשים טובים יותר".

גורמים בימין אף מאיימים לחסום כבישים ברחבי הארץ בתגובה להחלטה. על פי התכנון, יגיעו הבוקר עשרות פעילים לצמתים מרכזיים כדי לנסות "לעצור את המדינה". בשעות האחרונות העבירו מארגני החסימה לפעילי השטח את רשימת הצמתים והתוכנית לחסימתם.

YNET



לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
וולפא
ה' אלול ה׳תשס״ה
מעניין שתמיד וולפא מוצא את מקומו מול מצלמות הטלויזיה.
2.
וולפא
ה' אלול ה׳תשס״ה
1 הוציא לי את המלים מהפה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.