שחר וולף | יום ט"ו סיון ה׳תשפ״ב 14.06.2022

הגרפים אדומים: האם נכון כעת למשוך את כל כספי ההשקעות?

הכלכלן החב"די שחר וולף בטור חדש על השקעות בשוק ההון, בצל הגרפים האדומים והירידות החדות הממושכות בתקופה האחרונה • בתמצית: השקעה זה לטווח ארוך. גם אם אתם חושבים שלא, הכסף צפוי להכפיל ולשלש את עצמו בסוף
הגרפים אדומים: האם נכון כעת למשוך את כל כספי ההשקעות?
שחר וולף. ברקע: שאטרסטוק

בשנת 2008, קצת אחרי שהתחתנתי, השווקים ירדו בחדות. את כל החסכונות שלי השקעתי במניות, וכאחד שלמד ייעוץ השקעות החלטתי שאני לא עושה כלום. עוצם עיניים. 

בשלב מסוים החיסכון שלי ירד ממש לחצי משוויו לפני המשבר. למרות הכל, החלטתי להתאזר בסבלנות שברוך ה' השתלמה.

בכל יום אני מקבל מאות שאלות ממבקשי עצה במגוון נושאים הקשורים בכלכלה. אחת השאלות שחוזרות כריטואל קבוע היא - מה לעשות כעת כשהירידות רק מתחזקות מיום ליום.

הפעם החלטתי להקדיש טור שיסביר כיצד צריך להתנהג במניות. הטור הזה מוקדש לכל מי שיש לו קרן השתלמות, קרן פנסיה, חסכון לכל ילד או ממש השקעה בבורסה.

מתחילת השנה הלועזית מורגש מומנט שלילי חזק בשווקים הפיננסים, הבורסות יורדות בחדות, הבורסה בארה"ב נצבעת באדום יום אחרי יום. הבורסה בתל אביב אמנם יורדת בצורה הרבה יותר מתונה אך גם היא עדין שלילית. 

אחד הדברים שאני מנסה להחדיר כל הזמן הוא שכדאי ומומלץ להשקיע במניות. זהו אפיק ההשקעה הטוב ביותר. השקעה שבקנה מידה היסטורי נראה כי אין שני לה. יותר מנדל"ן ויותר מפיקדונות בבנק (על כך ארחיב בהזדמנות קרובה).

אך לפני צריכים לדעת שהשקעה במניות היא השקעה לטווח ארוך, השקעה למשך עשור ומעלה. והסיבה לכך היא שהשקעה בבורסה היא תנודתית. שנה יכולה להסתיים עם עליה של 30% אך יכולה גם להיות נפילה של אחוזים דומים. 

לא כל אדם מסוגל להשקיע במניות. השקעה במניות מתאימה לאנשים שיכולים לעצום עיניים, שיודעים ומבינים שבורסה זאת השקעה לטווח ארוך. ובעיקר אנשים שיוכלו לישון בלילה גם כשנראה שהם מפסידים הרבה מאד כסף. 

אם נסתכל 30 שנה אחורה, נראה כי הבורסה המקומית של ת"א, הניבה תשואה של 1,900%, כן אתם לא טועים 1,900%! כלומר אילו השקעתי 100 אלף ש"ח לפני 30 שנה, היה לי היום בחשבון הבנק 2 מליון ש"ח.

רבים חוששים מהשקעה בבורסה מאחר שהם לא מכירים את הכלי הנפלא הזה, אבל גם עם אפס הכרות, בהצמדות לאחד המדדים המרכזים בשוק, בישראל או בחו"ל, ניתן להניב תשואה פנומנלית. כמובן שהכי טוב לקבל יעוץ מקצועי ובכך להשקיע בצורה הנכונה.

הבורסה מאוד תנודתית. אם נסתכל על משבר הקורונה, או משבר הסאב פריים, נראה שהמשברים גרמו לבורסות להחלש מאד, אך מאידך מי שהשאיר את כספו ולא ברח – 'מי שהבין את כללי המשחק בבורסה' הרוויח הרבה יותר כסף.

כך קרה לי בשנת 2008, לאחר תקופה ארוכה של ירידות החל גל עליות חזק, שהחזיר את הערך האמיתי של הכסף ולאחר מכן הרווח הגיע והכסף הכפיל את עצמו.

מי שימשוך כעת את כספו או ישנה מסלול בחסכון הפנסיוני או בחסכון לכל ילד ימצא את עצמו בהפסד עמוק, כל הכספים שכבר ירדו לא יוכלו לתקן את עצמם. מעבר לכך צריך לדעת, כשימי העליות מגיעים לא ניתן לדעת האם זה תיקון או סוף עידן הירידות, ניתן לראות במשברים הקודמים איך הבורסה בימים בודדים מחקה ירידות של חודשים ארוכים.  כך שכאשר יוצאים לא ניתן לדעת האם המצב ישתנה ומתי לחזור.

לדעתי כל הסימנים בשווקים מראים כי אנחנו בעיצומם של ירידות שככל הנראה ימשיכו, יתכן גם עוד חודשים. הפעם בניגוד לפעמים הקודמות, זו אינה מגפה שפרצה לעולמנו או לחילופין מגפת קריסת הבנקים כפי שקרה ב- 2008, אלא מדובר באירוע אחר, כעת מדובר על עליית ריבית משמעותית בעולם כולו. רק מי שיהיה בבורסה כרץ מרתון לטווח רחוק ולא כאחד שעושה ריצות קצרות יוכל להנות מתשואה משמעותית ואף יוכל להתעשר מכך.

אני ממליץ לכל מי שבנוי ל"ריצה הארוכה" בבורסה לפנות ליעוץ וליווי מקצועי ובכך למקסם את הרווח ולהשקיע נכון. 

כמובן אין לראות בטור שלי כהמלצה להשקעה מכל סוג שהוא. 

---

שחר וולף הינו כלכלן ויועץ משכנתאות, ניהל במשך למעלה מעשור בבנק דיסקונט

>>> להצטרפות לקבוצות הוואטסאפ של הטיפ הכלכלי השבועי מאת שחר וולף 050-644-2550

>>> לשליחת שאלה לשחר וולף [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.