צבי סופר | יום י"א סיון ה׳תשפ״ב 10.06.2022

'תכלית הכוונה': מה שהטריד חסיד גור שחיפש חתן לבתו

לפני כעשור טסתי לניו יורק מציריך. בהשגחה פרטית ישבתי על יד חסיד גור מאשדוד, שהיה נראה מודאג. "נוסע לרבי לבקש ברכה עבור הבת שלי", שיתף. "מה הבעיה?" שאלתי • טורו השבועי של הרב זלמן וישצקי, שליח הרבי בבאזל, שווייץ
'תכלית הכוונה': מה שהטריד חסיד גור שחיפש חתן לבתו

לפני כעשור עת טסתי לניו יורק מציריך, בהשגחה פרטית ישבתי על יד חסיד גור מאשדוד.

מאוד מהר התברר לי, שהוא אמנם חסיד גור, אבל זה כבר עשור שהוא מחובר לחסידות חב"ד, לומד מאמרי חסידות, מתפלל בנוסח האריז"ל, ובכלל, רואה עצמו חסיד חב"ד.

וכן, גם הוא, בדיוק כמוני נוסע אל הרבי. 'אני נוסע לבקש מהרבי ברכה לשידוך לבת שלי' אמר. 'זה לא שהיא מבוגרת, או מה שנקרא במגזר ׳מעוכבת שידוך׳. היא למדה במוסדות גור, היא מחפשת לעצמה חתן מחסידי גור, ואכן אנו מקבלים הצעות טובות של בחורים בני תורה ויראי שמים. לה אין כל בעיה, זה אני שיש לי בעיה׳.

מה הבעיה? שאלתי.

הבעיה היא, שאני רועד מהמחשבה שהיא תינשא לבחור שלא מכיר את צמד המילים 'תכלית הכוונה‘.

מיד הבנתי את הבעיה. 'תכלית הכוונה' זה העמוד המרכזי של תורת החסידות, זהו הדבר המרכזי, שמרגע שהבנת אותו, לא תוכל עוד לחיות כיהודי ירא שמים ללא תורת החסידות. כי אפשר ללמוד ולדעת, להבין ולהפנים, אבל תורת החסידות מסבירה לאדם, ואולי יש לומר מעניקה לו, את החיבור הנפלא ל'תכלית הכוונה' – הכוונה האמיתית והפנימית לכל מה שקורה כאן בעולם, לכל מצווה ולכל סיפור תורני, לכל מעשה ששמעת ובעצם לכל רגע בחייך.

 •

הנה דוגמא:

למה באמת הם הסתובבו במדבר ארבעים שנה?

כן, אנחנו יודעים שזה היה עונש על חטא המרגלים, יום לשנה יום לשנה, ארבעים שנה כנגד ארבעים הימים שהמרגלים היו בארץ והוציאו את דיבתה רעה. אבל למה במדבר?

התורה הנגלית מסבירה לנו למה קורים הדברים, למה הם נענשו. אבל מה הייתה הסיבה הפנימית של ההליכה במדבר דווקא, מה הרווחנו מזה, מה הרוויח רבונו של עולם מכך?

בשבת פרשת נשא תשל"ב התייחס הרבי לזה ואמר כך: "תכלית הכוונה של הצורך בשהייה במדבר הייתה בשביל לעשות מהמדבר ׳לא מדבר׳ – ״צו מאכן פון דער מדבר, אויס מדבר".

מה זה מדבר?

ירמיה הנביא (ב׳, ו׳) בהגדירו את המדבר אמר "המוליך אותנו במדבר, בארץ ערבה ושוחה, בארץ ציה וצלמות, בארץ לא עבר בה איש ולא ישב אדם שם". כשם שבמימד החומרי מדבר הוא מקום שומם 'לא עבר בה איש ולא ישב אדם שם', כך גם במימד הרוחני, מדבר הוא מקום שאין בו אדם.

אדם בתורת החסידות מסמל את 'אדם העליון' – את הקב"ה. אם כן, מקום שאין בו אדם זהו מקום שבו, כביכול, אין מקום לאדם העליון. אין בו קדושה, הכוח האלוקי שמחיה אותו נסתר ונעלם, ובמילא ברור שתהיה זו ארץ ציה וצלמוות, ללא חיים וחיות של רוחניות, ללא קדושה, רק חומר וגשם.

בהיותם במדבר, שינו בני ישראל את המדבר בעצם ישיבתם שם, בקיימם תורה ומצוות ועד שאפילו את המשכן בנו הם שם. הם הפכו לאט לאט (ארבעים שנה לקח להם..) את המדבר למקום יישוב לאדם העליון. המדבר נעשה 'מדבר סיני', מקום שמסמל יותר מכל את הבאת הקדושה לעולם על ידי מתן תורה.

מדבר רוחני אינו מקום גיאוגרפי. מדבר רוחני יכול להיות בכל מקום - בבית ובמשרד, וכן, ואולי בעיקר, גם בלב האדם. אז אם ישנם זמנים, שאנו מרגישים מדבר ריק ושומם בליבנו, יש לזכור ולדעת, שגם את המדבר אפשר לעשות מקום ראוי לאדם.

 

שבת שלום,

הרב זלמן וישצקי

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.