מערכת COL צעיר | יום ח' סיון ה׳תשפ״ב 07.06.2022

מי הוא הגדול בישראל שמכתש על פני הירח נקרא על שמו?

הוא היה אחד מגדולי חכמי ישראל בכל הדורות, ששמו נישא בהערצה גם על ידי חכמי האומות עוד דורות רבים לאחר פטירתו • ומה הייתה המצאתו ששימשה נווטים ברחבי העולם במשך מאות שנים? • הרלב"ג
מי הוא הגדול בישראל שמכתש על פני הירח נקרא על שמו?

 

רב וממציא

 

אם במקרה תיקלעו יום אחד לירח, אל תתפלאו אם תמצאו מכתש גדול הקרוי על שמו של "רבי לוי". מדובר במכתש בגודל קילומטר, ובסמוך אליו תוכלו למצוא עוד שני מכתשים עם שם בעל אופי דומה – אלו הם המכתשים הקרויים על שמם של ה"אבן עזרא" ורבי אברהם זכות. המשותף לשלושתם הוא הידע יוצא הדופן בתחום האסטרונומיה, יחד עם הגילויים שהביאו לעולם כולו בתחום זה. גם אומות העולם מכירים בגדלותם והענקת שמותיהם לשלושת המכתשים שעל פני הירח היא ביטוי להערכה זו.

הרלב"ג, שעל שמו נקרא המכתש "רבי לוי", היה אחד מגדולי חכמי ישראל במשך הדורות, ומפורסם בעיקר בזכות פירושו על התנ"ך המופיע בדרך כלל בספרי ה"מקראות גדולות".

 

בול שהונפק בישראל להנצחת המצאתו של הרלב"ג. קרדיט: דואר ישראל

 

מעבר לגדלותו העצומה בתורה, היה רבי לוי בן גרשום ידוע גם כרופא מפורסם, גאון עצום בחכמת המתמטיקה, הפילוסופיה, וגם כאמור – אסטרונום מומחה. אחת ההמצאות המיוחסות לו, שהייתה ללא ספק אחת הסיבות שהקנו לו את פרסומו הרב בקרב הגויים, הייתה "מטה יעקב". מדובר בכלי מדידה משוכלל, ששימש אסטרונומים ויורדי ים במשך שנים רבות. נוסעי הספינות יכלו לקבוע את מיקומם באמצעות המכשיר המשוכלל. כלי זה היה פופולרי ביותר במשך למעלה מארבע מאות שנים, והיה חלק מהציוד הבסיסי בכל ספינה עד לפני כמאתיים שנה.

למרות שלא האריך ימים ונפטר בהיותו רק בגיל 54, הספיק רבי לוי לכתוב עשרות חיבורים בכל התחומים, גם מעבר לחיבורו המפורסם על התורה ושאר חידושיו התורניים. הוא גרם לקידוש השם בעולם, ועוד שנים רבות לאחר פטירתו נישא שמו בהערצה בפי כל.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.