COL | יום ז' סיון ה׳תשפ״ב 06.06.2022

הגולשים מגיבים לפולמוס: אברך חסידי מתערב במטבח?

טורו השבועי של הרב יוסף יצחק חיטריק בשבועון 'כפר חב"ד', המתייחס רבות לענייני הנהגה חסידית, נגע בשבוע שעבר בנקודה 'רגישה', אצל אברכים צעירים רבים: מעורבות היתר במטבח. "קיים גם קו המפריד בין עזרה ושותפות לבין התערבות בנושאים השייכים לעקרת הבית", כותב הרב חיטריק. "הראשון עושה את הפרצה והרביעי – כבר סובר כי זה יסוד היסודות של תורת והנהגת החסידות" • הרב מנחם ברוד, נענה לאתגר ומגיב בטור משלו, בכותרת: 'כשהמשפיע מבשל טשולנט': "הרעיון הבסיסי נכון וחשוב, אך כיום נדרשת חלוקת נטל אחרת. אין לזה שום קשר לרמה החסידית ולמידת ההתעלות הרוחנית"
הגולשים מגיבים לפולמוס: אברך חסידי מתערב במטבח?
מימין: הרב יוסף יצחק חיטריק, הרב מנחם ברוד

טורו הקבוע של הרב יוסף יצחק חיטריק בשבועון 'כפר חב"ד', המתייחס רבות לענייני הנהגה חסידית, נגע בשבוע שעבר בנקודה 'רגישה', אצל אברכים צעירים רבים: מעורבות-היתר במטבח.

"קיים גם קו המפריד בין עזרה ושותפות לבין התערבות בנושאים השייכים לעקרת הבית", כותב הרב חיטריק. "הראשון עושה את הפרצה והרביעי – כבר סובר כי זה יסוד היסודות של תורת והנהגת החסידות."

הרב מנחם ברוד, נענה לאתגר בו מסיים תמיד הרב חיטריק את טורו "ומה דעתכם?", ומגיב בטור משלו: "כשהמשפיע מבשל טשולנט": "הרעיון הבסיסי נכון וחשוב, אך כיום נדרשת חלוקת נטל אחרת. אין לזה שום קשר לרמה החסידית ולמידת ההתעלות הרוחנית."

 

טורו המלא של הרב יוסף יצחק חיטריק:

פע, לא מתאים

"אשתי, מה יש היום לארוחת ערב?", כך היה מתקשר ושואל כל יום עובד במשרדו של אבי ע"ה, לפני נסיעתו הארוכה הביתה ללונג איילנד.

שנים רבות היה אבי תמה, ובכל יום מחדש, על התעניינותו של אותו עובד מה יש לארוחת ערב, שעה וחצי לפני הגעתו הביתה. כך שלאורך כל הנסיעה היה יכול לשְׂבוֹע בדמיונו וללקלק את שפתיו מהארוחה המחכה לו.

תמיהתו של אבי נבעה מן החינוך שכולנו קיבלנו בדרכי החסידות, שישנם דברים שלא קיימים בלקסיקון שלנו.

כל אחד הלא יודע באיזה מצב הוא נמצא. כי הרי אסור לרַמות את עצמנו, ויודע צדיק נפש בהמתו. אך ישנם דברים שאינם מתאימים להנהגתו של חסיד.

אני זוכר כי פעם הייתה בושה לאכול מאראז'ינאע (גלידה בלע"ז). אכילת גלידה הייתה נתפסת כשיא התאווה, ומי שנכשל בזה – עשה זאת ללא פרסומי ניסא מיותרים.

כאשר הגישו בהתוועדות חסידית מאראז'ינאע הרי באופן אוטומטי הייתה נשמעת שאגת הנוכחים "פעהה..."

בשמחות ואירועים אנו יושבים ומתרווחים על כיסאות מרופדים, והנה ניגש המלצר ומראה לך את המבחר העשיר של המנות לבחירתנו. האורח נאלץ לסקור את צלחת ההגשה הגדולה והגדושה, או אז הוא חייב להחליט במה בוערת לו תאוותו ברגע זה, והוא מודיע למלצר כי הוא בוחר ב... (והכול בפני קהל עם ועדה...).

ייטיבו בעלי שמחה והקייטרינג, אולי, לשנות סדרי הגשה, וישימו את המנות על השולחנות, והבוחר יבחר... (בחשאי...)

לאחרונה כבר ראיתי כי בהזמנה מצורף כרטיס אשרור הגעתו של המוזמן – והוא מתבקש כבר מהיום (כחודש–חודשיים לפני האירוע) לציין ולשגר את החלטתו – מה יעלה בתאוותו באותו מועד.

לצערנו עדיין לא הזדככנו בפנימיותנו, כי טרם התעלינו לדרגת צדיק, ושיחתנו בין איש לרעהו עדיין איננה כרצון אדמו"ר האמצעי, בענייני יחודא עילאה. אך לפחות שעיקר עיסוקינו ודיבורינו יהיו בנושאים ובסגנון המאפיינים חסיד.

חוששני מאוד מתגובות נועזות, מנשות ישראל הקדושות, שמא לא יבינו את שייאמר בשורות הבאות, אך אומר את אשר על ליבי.

אכן חייב כל בעל להיות שותף מלא בכל הקשור בצורכי ביתו, ולעזור בכל המצטרך ונדרש. אך קיים גם קו המפריד בין עזרה ושותפות לבין התערבות בנושאים השייכים לעקרת הבית.

יש הבדל בין חסיד העוזר לאשתו בקניות במכולת וכדומה, כי לא מתאפשר לה הדבר בגין טרדות הבית המונעות ממנה לערוך את הקניות, לבין מי שדרכו בקודש להתעסק ולהתערב בצורכי הבית, לדוגמה המעורבות במטבח ובבישולים, ובהחלטות הגורליות – מה יוגש לארוחת ערב.

כך דרכם של גלגולי דברים. הראשון עושה את הפרצה, השני רק ממשיך דרכו, השלישי חושב כי זו הנהגה מתאימה, והרביעי – כבר סובר כי זה יסוד היסודות של תורת והנהגת החסידות.

הרבי ריי"ץ, בשיחה ידועה (סה"ש קיץ ת"ש ע' 144), מפרט רשימה ארוכה של דברים שהם בבחינת "עס פאסט ניט פאר א חסיד..." (לא מתאים לחסיד).

בין השאר מוזכר שם:

עס פאסט נישט לחסיד –  לא יהיה לו כל יום שיעור בגמרא.

עס פאסט נישט לחסיד – שלא להתעסק בעבודה של קריאת שמע על המיטה.

עס פאסט נישט – להיות מסור ונתון לענייני מסחר.

בטוחני כי בכל דור ומצב יש להוסיף ולהתאים את הרשימה וואס פאסט יע און וואס פאסט נישט (מה מתאים ומה לא מתאים), לפי הצורך.

על האמתלא הידועה – אינני בדרגה כזו, הלוואי הייתי חסיד וכו', כבר ענה רבנו הזקן בתניא, על פי המאמר המפורסם 'משביעים אותו תהי צדיק'.

נשאלת השאלה – איך ניתן לדרוש מיהודי 'תהי צדיק', הלא אי אפשר להגיע לדרגתם של צדיקים, הלא זו דרגא שניתנת מלמעלה 'ואין כל אדם זוכה לזה, כי זהו כעין קיבול שכר'?

עונה רבנו הזקן – כי משביעים את האדם שיעשה מאמצים לעורר בנפשו רגשות של צדיק (להיות מואס ברע ולהתענג על ה'), "אף שיודע בנפשו שלא יגיע למדרגה זו באמת לאמיתו, כי אם בדמיונות, אעפ"כ הוא יעשה את שלו". כלומר – יהודי חייב לשאוף להגיע לדרגת צדיק, ולהתנהג בהליכות של צדיק, אף שהוא מכיר את עצמו שאין זו דרגתו.

ואחרי המעשים נמשכים הלבבות – כידוע.

אנו מושבעים ועומדים להתנהג בדרכי החסידות;

משביעים אותנו – תהי חסיד.

 

זו רק דעתי,

מה דעתכם?

הרב מנחם ברוד, בטור משלו, מגיב השבוע לדברים בטור שכותרתו:

 

כשהמשפיע מבשל טשולנט

 

ידידי ורעי הרב חיטריק נוהג לסיים את טוריו המאלפים בשאלה 'מה דעתכם?'. בדרך כלל אני נהנה מכתיבתו ומסכים לדבריו, ולא אחת אף מצאתי בטוריו תובנות מאלפות שאימצתי בחיי.

הטור האחרון, 'פע... לא מתאים', עורר אותי להיענות לבקשתו של הרב חיטריק ולומר מה דעתי...

*

הרעיון הבסיסי והמרכזי שהוצג בטור – נכון וחשוב. אכן, לחסיד לא מתאים להיות שקוע בתאוות אכילה ושתייה וכדומה. גם אם בליבו הוא עדיין מתאווה, ראוי לו שלפחות יתבייש ולא ידבר על כך.

זה אחד הדברים הראשונים שהושרשו בנו כשנכנסנו לתומכי תמימים, לישיבה הקטנה בלוד – להינזר מ'תאוות'. לעשות 'אתכפיא' על דברי מותרות. להתבייש לגעת בגלידה או בארטיק. אימצנו זאת בטבעיות, וזה היה בעבורנו אחד הביטויים להיותנו 'תמימים' ולא עוד ילדים המלקקים שלגונים.

טוב עשה הרב חיטריק שהעלה נקודה זו, שאולי נזנחה קצת. באמת לא יאה לחסיד להושיט יד לעבר מגש הגלידות בסיום אירוע. כדאי להיזכר בתגובתו המזועזעת של החסיד הנודע: "מאראז'ינע [גלידה]?! – זאת לא!". ולמה נבחרה הגלידה דווקא מכל המעדנים? כי היא מסמלת תאווה סתמית, דבר שאין בו שום תועלת וצורך.

עד כאן הכול אמת ויציב. אלא שבתוך שורותיו של הרב חיטריק השתרבב עוד עניין, שאולי במבט ראשון נראה קשור לעניין הראשון, אבל בעצם הוא פותח דיון נפרד. הכוונה ל'תפקידים' של הגבר והאישה בבית.

*

כאן הדברים כבר אינם ברורים וחתוכים, אלא מושפעים מאוד מדפוסי החיים בבית שבו נולדנו וגדלנו, וממערכת היחסים שנבנתה בין הבעל והאישה.

יש בתים שבהם הבעל אינו חוצה את סף המטבח. ברור לכול שזו ממלכתה הבלעדית של עקרת הבית, והכניסה לזרים (היינו גברים) אסורה. יש בעלים שאפילו הכנת חביתה היא מחוץ לתחום בעבורם.

ויש בתים שבהם התמונה הפוכה – הבעל הוא המבשל והמכין את סעודות השבת והחג. אני מכיר כמה וכמה כאלה, ובהם משפיעים ידועים, חסידים בלב ונפש, יהודים השקועים במאמרי חסידות ומתפללים באריכות. משפיע ידוע בכפר חב"ד לא היה מתבייש לגלות שהוא מכין את הצ'ולנט בביתו לכבוד שבת קודש, ועם זה הכול הכירוהו כמי שהוויות העולם הן ממנו והלאה. הוא לא ראה בזה סתירה.

בתווך יש משפחות שבהן אומנם האישה היא המנהלת את המטבח, אבל גם הבעל יודע לחגור סינר ולהושיט יד לעזרה, ואיננו רואה בזה פגיעה בכבודו ובקדושתו. בבית כזה האישה מתייעצת לפעמים עם בעלה על התפריט, והוא אינו עושה פרצוף של מלאך אלא – שומו שמיים! – מחווה דעה.

ההבדלים האלה כבר אינם קשורים לחסידישקייט ולמדרגות בעבודת ה'. יש גברים שבעבורם גם טיפול בתינוק שייך לתחומה הבלעדי של האישה, וברור להם ש"היא תקום". וכי זה עושה אותם חסידים גדולים יותר?

כנ"ל לגבי ריקון פח האשפה, שטיפת כלים וניקיון הבית. יש בתים שבהם הבעל לעולם לא ירוקן את הפח. לעיתים האישה היא שאינה מסכימה שבעלה יעשה זאת. כך התחנכה, וזו צורת הראייה שאימצה בחייה. האם זה מעיד על היותו של הבית הזה חסידי יותר מבית שבו הבעל אינו רואה שום פחיתות כבוד בריקון הפח?

*

הייתי עד למקרה שבו נוצרו חיכוכים בין בני זוג טרי בשאלות האלה. האישה והבעל גדלו בבתים שונים לחלוטין בדפוסי חיים אלה, וכאשר האישה העזה לבקש מבעלה לעזור לה בשטיפת הרצפות, הוא נעלב עד עמקי נשמתו וראה בכך פגיעה אנושה במעמדו הרם. למזלו הטוב החליט להתייעץ עם אחד מחשובי רבני אנ"ש. כששמע הרב במה העניין, הזמין את הבעל אליו ביום מסוים ובשעה מסוימת. בבואו לבית הרב מצא האברך את הרב הנכבד עסוק ב...גריפת המים מהרצפה. הרב ביקש ממנו להמתין כמה דקות, ובינתיים האברך הצעיר כבר קיבל את התשובה.

אם בעבר 'התפקידים המסורתיים' של גברים ונשים היו ברורים וחתוכים למדי, בימינו השותפות בין בני הזוג גדולה הרבה יותר. אולי זה נובע מהעובדה שבימינו כמעט כל הנשים עובדות לפרנסתן, וממילא נדרשת חלוקת נטל אחרת. אין לזה שום קשר לרמה החסידית ולמידת ההתעלות הרוחנית.

עובדה היא שיש גברים שלעולם לא יטגנו חביתה ולא ירוקנו את הפח, אבל יושיטו יד בחדווה פעם ופעמיים לעבר מגש הגלידות. אומנם הם לא ידברו על מתכונים, אבל ינהלו שיחה ערה מאוד על מכוניות ועל מצב הבורסה. ולהפך, יש בעל שיתעניין אצל חברו אם יש לו מתכון טוב לצלי לכבוד החג, כי זו משימה שעליו לעשות, אבל כל עולמו הפנימי סובב סביב ענייני חסידות ועבודת ה'.

נראה לי שהבהרת נקודה זו משלימה את דברי הרב חיטריק בטורו. אבל זו רק דעתי.

ומה דעתך, ידידי הרב חיטריק?

ומה דעתכם הגולשים?

האם אכן נשתנו העיתים ונטשטשו הגבולות וכי ההבדלים האלה בימינו כבר אינם קשורים לחסידישקייט? או שמה אכן בהנהגה חסידית 'לא מתאים' להתערב בצורה מוגזמת בענייני גסטרונומיה והמטבח?

ניתן להגיב כאן במערכת התגובות, לגופו של דיון ובצורה עניינית.

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
45 תגובות
1.
לבשל היום זו לא בושה
ז' סיון ה׳תשפ״ב
אכן נשתנו העיתים ונשים עובדות לפעמים וחוזרות מאוחר יותר מהבעל. אז שכולם יחכו שהיא תחזור? היום המעורבות היא משותפת בכל התחומים, עדיין נשארו תחומים בצד החזק של הנשים כגון כביסות קיפול וכדומה אבל המעורבות השתנתה לגמרי
2.
זה נכון
ז' סיון ה׳תשפ״ב
שיש מעורבות יתרה של אברכים במטבח. הדור הזה צריך להתעורר ולקבל קצת ערכים כמו שכתב הרב חיטריק ולא להכניס ידיים בסירים כמו שרואים בהתוועדויות. שוכחים על העדינות החסידית
3.
יישר כח לרב ברוד שהאיר את הדברים באור המ...
ז' סיון ה׳תשפ״ב
צודק
ז' סיון ה׳תשפ״ב
בפרט מי שאין עוזרת פעמיים או שלוש בשבוע לעזור בכביסות ובבישולים
4.
אכן כן
ז' סיון ה׳תשפ״ב
5.
לעשות לו יתברך דירה בתחתונים
ז' סיון ה׳תשפ״ב
נו באמת כל הדיאלוג על זה מתאים לשייח של ליטאים על כבוד התיירה
חסיד לא צריך להיתפעל מעולם הזה
וכ״ש לא להראות שהוא פרוש בפני קהל ואולם
מה גם שהמציאות הישתנתה ושני בני הזוג עובדים אז לא נאה ולא יאה שהיא תהיה החמור עבודה גם בבית
לא בטוח שהבנת מה כתב הרב חיטריק
ז' סיון ה׳תשפ״ב
הוא כתב שחושש שנשות ישראל לא יבינו את כוונתו, כנראה שגם גברים רבים לא הבינו...
מומלץ לקרוא שוב...
6.
להבנתי אלו שני דברים שונים
ז' סיון ה׳תשפ״ב
לעזור - בוודאי שכן.
הרב חיטריק עורר על אי שקיעה בתאוות האכילה וכו'. לא להיות מונח ב"מה יבשלו היום".
זה לא סותר כלל לעזרה.
אפשר לא לעזור וכן להיות מונח ב"מה יבשלו היום". ואפשר לא להיות מונח ב"מה יבשלו היום" אך לעזור כראוי כפי הצורך...
7.
בין שותפות להתערבות
ז' סיון ה׳תשפ״ב
שותף לא רק עוזר ועושה טובה.
חסיד שלא שם יד בבית במה שצריך מטעמי צידקות - הוא צדקן ולא צדיק ולא חסיד. במיוחד כשרוצים משפחה גדולה, אפילו מצד אהבת ישראל צריך להיות שותף עם האישה, אלא מאי, היא עקרת הבית ולכן שלא יתערב אלא יעשה לפי הצורך שלה ובהבנה ואהבה
ל7
ז' סיון ה׳תשפ״ב
כל מילה ממש נכונה.......
8.
הרב חיטריק צדק מאוד עם 'הגלידה'
ז' סיון ה׳תשפ״ב
וודאי וודאי שיש עניין שהבעל החסיד הנ''ל גם יתרום מעצמו ומחלקו ולא ישב בטל, בטח אם כתוצאה מכך שהוא לא ינהג כך - תווצר בעיה ב'שלום בית'
9.
מס''ו או בבא קמא למטבח זה לא איי ייי
ז' סיון ה׳תשפ״ב
מהוואצאפ וכיו''ב למטבח זה דווקא אחלה
10.
נשתנו העתים?
ז' סיון ה׳תשפ״ב
אין ספק שבעל אמור לעזור לאשתו.
אין ספק שיהודי לא אמור להיות מונח בהוויות העולם.
שני פרטים אלו היו נכונים תמיד, ונכונים אף היום.
והסתירה ביניהם מדומה בלבד, ומעולם לא הייתה.
11.
מאומה על לא מאומה
ז' סיון ה׳תשפ״ב
הרב חיטריק מדבר על תאוות שאנו הגברים שקועים ולא מאתים.
הרב ברוד מדבר על תפקיד הגבר לסייע גם במטבח.

12.
גם פעם לא היה בושה לגבר שיבשל. השאלה...
ז' סיון ה׳תשפ״ב
13.
אלו ואלו דברי אלוקים חיים
ז' סיון ה׳תשפ״ב
הרב חיטריק צודק שהמטבח צריך להישאר ממלכת האשה ובשורה התחתונה זה התחום שלה. כמו הכביסות כמו הגיהוצים. אך מנגד הרב ברוד צודק בכך שלא כל כניסה של גבר למטבח הופך את זה לפגיעה בממלכת האשה.. אנחנו בני אדם וחאלאס, אם בא לי לאכול ואשתי עובדת עכשיו אז אשב על הספה ואמתין עד שתחזור ואז אשגע אותה להכין לי אוכל? כאילו היא לא מספיק עייפה עכשיו? עזבו אתכם. מעדיף להכין לבד וזה גם יוצא יותר טעים. יאללה הלכתי לנפנף לארוחת ערב
14.
הדיון פסול מעיקרו
ז' סיון ה׳תשפ״ב
לא הבנתי, חב''ד הפכה לליטוועק'ס בלי ששמעתי??..
נו באמת, אנחנו לא ליטאים שמתיישבים על כל דבר לפולמוס סוער וגועש, האם זה מכבוד ת''ח לעשות כך וכך וכו'. איש הישר בעיניו יעשה, אולי אתם רוצים שכל צד יתחיל להביא הוכחות מהתנ''ך והתלמוד?
אם כבר מתווכחים, תפתחו גמרות ונדבר.
אבל להתווכח על גשמיע'ס?
עצם הוויכוח על הדבר הזה, הוא בעייתי. הנושא הנ''ל לא צריך בכלל להיות על סדר היום. זה מסוג הדברים שלא מדברים עליהם.

וד''ל
למה לא לדון
ח' סיון ה׳תשפ״ב
הייתי מחליף את המילים פולמוס סוער וגועש במילים דיון מכובד ומרתק. לכאורה צריך לדון על כל ענין למעט דברים שלא מדברים עליהם מטעמי צניעות. לכל נושא וענין צריך להביא הוכחות מהגמרא ומהתניא ועל נושא כזה פשיטא שצריך לדבר ובפרט שהיום הגשמיות היא המובן מאליו והמוציא מחברו זה מי שרוצה לדבר על אתכפיא ועבודת ה'
15.
להיות בן אדם זו היא חסדעשקייט
ז' סיון ה׳תשפ״ב
לא קראתי כל התגובות, אולי כבר אמרו כאן. אבל לדעתי קודם כל צריך להיות בן אדם, שמעתי סיפור על ר. מוטל קוזלינר שפעם ראו אותו שהוא מרחץ בן אדם מוזנח במיקווה, נדהמו לתמונה הרואים את זה, ר. מוטל ראה תתהמה שלהם ואמר: אתם חושבים שגדולי החסידים ישבו כל יום ולמדו חסידות, אתם טועים, הם התעסקו במיצוות..
חושב שחסידעשקייט זה קודם כל להיות מאנטש, כמו שמובא בתחילת אגדה של הרבי. וכמו שהסביר רבי לגבי אימרה של רבן יחנן בן זכאי שהוא לא יודעה לאן מובילים אותו, שכוונה היא שהוא אף פעם לא חשב על מצבו הרוחני, הוא פשוט עשה מה שהיה צריך לעשות. ולעיניננו: אם המצב בבית שצריך לשתוף ריצפה, אז צריך לשתוף ריצפה ואם צריך לעזו לאישה במטבח אז קדימה. ובטח ובטח עם זה מקל על האישה בתרדות יום יומיות.
16.
משפיע...
ז' סיון ה׳תשפ״ב
מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי
כי כאשר המשפיע מכין את הטשולנט, אין לך איתכפיא גדולה מזו לאכלו...
17.
תלמדו ממשה רבנו
ז' סיון ה׳תשפ״ב
בפרשת יתרו, אומר רש"י שמשה רבנו היה עומד ומשמש לפניהם, ישבו גדולי הדור בקבלת הפנים ליתרו, ומי הגיש את האוכל , לא פחות ----- משה רבנו בכבודו ובעצמו, וד"ל
18.
לעזור ובשמחה
ז' סיון ה׳תשפ״ב
אינני מבין את הפולמוס, בנוגע עזרה בבית של הבעל. .אם אתה בן אדם , אתה מבין לבד מה צריך לעשות, האשה היא לא עבד של הבעל , להיפך כאשר הבעל נכנס למטבח ועוזר בהכנת האוכל לשבת, איזו שמחה ואושר זה מביא לאשה, שיש לה שותף לחיים, נכון שלא כל גבר יודע לבשל ולאפות , ברם מה שאתה יודע תעשה בשמחה , זה המתכון המנצח של : אהבה אחווה שלום ורעות , תביטו בעיני הילדים ותראו את האושר בעיניים שלהם כשהם רואים את אבא ואמא משלבים ידיים יחד ועוזרים אחד לשני,
19.
להיות מציאותי
ז' סיון ה׳תשפ״ב
ב"ה.הרבה נשים עובדות היום מצאת החמה עד צאת הנשמה, ישנן כאלו שאף עובדות ביום ששי..באם יש עוזרת קבועה בבית הממלאה את רוב המטלות, ניתן לוותר על עזרת הבעל,, אך אלו שאינם שייכים למגזר הגבירים ולא יכולים להרשות לעצמם עוזרת קבועה, יפשילו שרוולים ויעזרו בכל המצטרך.! כמובן שהתפריט יקבע על ידי האשה, כי רק לה שייכת ממלכת המטבח.
20.
ליתר דיוק
ז' סיון ה׳תשפ״ב
אם הסיבה היא מעמד הבעל ,כבודו כביכול ודברים מהסגנון הזה הרי שזה גופא לא הולך בקנה אחד עם 'חסידות' שהרי כל עניין לימוד החסידות הוא ביטול היש.
ואם הכוונה מהצד של ההתעסקות בדבר וה'מונחות' של הבעל בבישולים ואיך ומה וכו' זה קשור למניע ולא לדבר הטכני, יש אחד שרועד לפני שהוא נוגס בסטייק ואחר שרק רוצה לגוון, לו ולילדים. דבר נוסף לא חייב להיות כאלה 'חבוטים' ומכווצים, יש מי שבישול מסב להם שמחה פנימית, כן ממש ככה, זה תחביב שיכול להיות מאוד מהנה ולפעמים אפילו מרגיע. אז מה רע בזמן איכות לבעל ונוסף על זה עזרה לאישה. 'מכבדה יותר מגופו' לא חייב להיות רק בתכשיטים או בדיבורים. 'המעשה הוא העיקר'
21.
חשוב לדייק
ח' סיון ה׳תשפ״ב
בעל ואישה הם שותפים לבנית משפחה וכמו שמישהו כתוב, כבוד ואגו לא שייכים לחסידות.
בנוסף, מסכימה שיש הרבה התעסקות סביב האוכל, לפעמים עובר את גבול הטעם הטוב.
22.
אי הבנה
ח' סיון ה׳תשפ״ב
הרב חיטריק לא נכנס לנושא העזרה במטבח וכיוצ"ב. ודאי שזה דבר מבורך שהבעל עוזר לאשתו, ואין זה גורע ח"ו ממידת חסידות וכו', ואדרבה.
הרב חיטריק עורר לא להיות מונח בזה, זה הכל!
למה הסתבכו?
23.
אתכפיא באוכל - זה הענין בדורינו?
ח' סיון ה׳תשפ״ב
הדיון הוא נחמד אבל האמת צריכה להאמר - כל הענין של אתכפיא באכילה - הוא גדר להגיע לאתכפיא בעניינים של מחשבה, ראיה וכו' ועל זה צריך להיות הדיון האם מתאים שאברך חסידי יתיר לעצמו להסתובב עם מכשיר ללא הגנה?
אתכפיא בראייה
ט' סיון ה׳תשפ״ב
אתכפיא גם במחשבה ובדיבור ובפרט בראייה כמבואר בקונטרס העבודה ובכמה מאמרי אדמור מהריי״צ ואגרות מהרבי שזה ההתחלה בעבודה
לא מדוייק
ט' סיון ה׳תשפ״ב
"והתקדשתם" היא מצווה בפני עצמה.
אמת ויציב
י"א סיון ה׳תשפ״ב
24.
מה שהרב חיטריק אולי לא יודע...
ח' סיון ה׳תשפ״ב
ראשית, יש לי סברה שעלולה לסתור את כל המגדל שבנה הרב חיטריק.
אולי המשפט שאמר אותו קולגה של אביו (והרב חיטריק מספר זאת לא בפעם הראשונה...) היה קוד מוסכם בין הבעל לאשתו, ורמז למשהו אחר? תזכורת כלשהי, וכדו'.

שנית, כשנשות החסידים היו בבית, ועול הפרנסה היה מוטל על הבעל, כפי שהתחייב בכתובה, יתכן ולא היה נחוץ שהבעל ייקח חלק בענייני הבית הגשמיים. (לדפוק מסמר בקיר מותר לדעת הרב חיטריק?) אך מאז ש'נפתח ההסכם' והאישה לוקחת חלק מעייף וסוחט בפרנסת הבית, שוב אין ברירה אלא להוריד מעל כתפיה חלק ממטלות הבית, משום אהבת ישראל בסיסית. זו רק דעתי, ופחות מעניין מה דעתם של אחרים בסביבה. מי שמחפש לתחוב את אפו למקום כלשהו- יתכבד וייטול מטפחת...
25.
האב ברוד אולי צודק, אבל הוא לא ענה לעניי...
ח' סיון ה׳תשפ״ב
אלא לעניין אחר.
הרב חיטריק, טען על הראש של האברך ששקוע בעיניי העוהז. במקום לעזור לאשתו, הוא פותח מתכונים ובטוח שהוא לפחות שף חמש כוכבים. משם יש לו מה לומר על הביגוד של הילדים והוא שקוע כל כולו בדברים שאמורים להיות נחלת אשתו.

הרב ברוד משום מה חשב שהרב חיטריק טוען של האברך להמנע מעזרה או שזה פחיתות כבוד עבורו..
על אף שהמאמר נכתב בצורה די ברורה.

תוציא את הראש מהערדלים.
ותשאיר שם רק את הידיים., תפשיל שרוולים ותעזור במה שצריך. בלי שזה "יעניין" אותך או יהיה חלק ממך.
צריך לבשל אז מכניסים עוף לתנור. לא צופים בסרטון ביוטיוב איך להכין פסטה איטלקית טריה ברוטב פטריות מקורמלות...
26.
בתור אשה
ח' סיון ה׳תשפ״ב
אני רוצה להגיד שבעלי מכין אוכל הרבה יותר טעים ממני. אני לא מתביישת להודות בזה וכאן המקום לפרגן לו ואני קוראת לבנות/נשים: תרימו, תפרגנו לבעל ותראו פלאים
27.
בתור אשת אברך חשוב לי לציין כי
ח' סיון ה׳תשפ״ב
מאז שלימדתי את בעלי לקנות סופגניות מבית הלחם שלום הבית שלנו השתפר פלאים
28.
גמרא מפורשת
ח' סיון ה׳תשפ״ב
הגמרא אומרת שיש המאכיל את אביו שליו מפוטם ועושה עבירה, ויש המעביד את אביו בריחיים ועושה מצווה גדולה (הציטוט לא מדוייק, הגמ' לא מולי);
גם בנושא שלנו, לא המעשה עיקר- אלא הכוונה;
ואידך זיל גמור;
אכן
ט' סיון ה׳תשפ״ב
יש המאכיל לאביו פסיוני ומעבירו מן מהעולם ויש מטחינו בריחיים ומביאו לחיי עולם הבא(קידושין ל"א ע"א)
29.
עיין קידושין מא א.:  כי הא דרב ספרא מחרי...
ח' סיון ה׳תשפ״ב
אכן
ט' סיון ה׳תשפ״ב
מחריך רישא רבא מלח שיבוטא
30.
יישר כח לרב ברוד. כל מילה במקומה.
ט' סיון ה׳תשפ״ב
נכון מאוד לרוב אנ״ש
ט' סיון ה׳תשפ״ב
כנראה לא לכל אחד יש לו עוזרת כמה פעמים בשבוע ומכשירי חשמל ועוד תנאים שעוזרים לסידור הבית
מבחינת כספית וד״ל
31.
הבעיה האמיתית
ט' סיון ה׳תשפ״ב
היא שהיום בישיבות אין אוכל טוב והבחורים מתרגלים לבשל בחדרי הפנימיה מגיל מאוד צעיר, ונעשים שעפים בלע"ז. ועוד יותר יש מחלוקת'ן בין שיעור ב' וג' בנוגע לרמת האל-דנתא של הפסטה ועובי הקריספיות של השניצל ואין לדבר סוף...
צריך פשוט לתת לנפה"ב מה שהיא צריכה בלי הרבה טומל ואז גם כשהבעל נכנס למטבח זה בלא קול רעש גדול ובשטורעם אלא כמו שאדמו"ר הזקן כותב בליקוטי תורה שצריך לאכול "כמי שכפאו שד"...!
מליון אחוז
י"ד סיון ה׳תשפ״ב
ואולי ליתר דיוק: כדאי להוריד את המשפוט הראשון ולהתחיל מעצם זה שהבחורים משום מה מתרגלים לבשל בחדרי הפנימיה (כשלזה סיבות אחרות ואכ"מ).
32.
לא הבנתי למה מנהל הסמינר הבאמת נכבד חושב...
ט' סיון ה׳תשפ״ב
האם 'קדושים תהיו' זו מצוות עשה שהזמן גרמא?
מה המקור לחלק בענין זה בין גבר לאשה?
ממי שמחנך ותובע מבנות עבודת ה' פנימית הייתי מצפה שלא יניח לתלמידותיו להתגשם סביב תפריט ותאוות גשמיות
33.
עזרה ושותפות בין בעל ואישה זו הדרך הנכונ...
י' סיון ה׳תשפ״ב
בבית החסידים פעם היתה גויה, והחסידות של להיות שקוע במסחר - גם היה .
הרבי היה הראשון שהעלה את מעלת הנשים שגם עובדות ומתפרנסות וגם מגדלות דורות וברור שחייבת להיות שותפות בין בני הזוג בכל הנושאים.
34.
הכל כמנהג המקום
י"ד סיון ה׳תשפ״ב
הכל תלוי לפי הבית והמנהגים בו אבל כמובן שהענין של הפולמוסים בחב"ד זה לא מתאים כמו הליטאים שעושים על כל דבר
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.