הרב שמעון אייזנבך | יום ד' סיון ה׳תשפ״ב 03.06.2022

חזר מ-770 וסיפר שמישהו בשם 'קונין מלוס אנג'לס' ליווה אותו...

סיפור מפעים על מקורב שמקפיד רק על שלוש מצוות בסיסיות ותו לא, אך אוהב את הרבי אהבת נפש, לא מוותר על ביקור ב-770 ובאוהל בכל ביקור בארה"ב, ובטוח שהרבי שומר עליו • רבה של שכונת השחמון באילת, הרב שמעון אייזנבך בטור נוסף של זיכרונות וסיפורים מכלי ראשון - מיוחד למגזין שישי של COL
חזר מ-770 וסיפר שמישהו בשם 'קונין מלוס אנג'לס' ליווה אותו...
בעיגול: כותב השורות

חג השבועות - משה קיבל תורה מסיני ומסרה לעם ישראל. כל בני ישראל באשר הם גם כשלומדים תורה משרי העשרות, המאות והאלפים יודעים וחשים שהתורה מועברת אליהם ממשה רבינו.

לפני כחמש עשרה שנה הכרתי יהודי שהגיע אלי לבית הכנסת שבשכונת השחמון לתפילות ובאחד הימים חש שלא בטוב. הבדיקות הרבות שנעשו לו לא הצביעו על מקור הבעיה ולא גילו את שורשה. בינתיים הוא אושפז בבית הרפואה 'יוספטל' באילת והרופאים המתינו לראות מה מתפתח אצלו כדי לאבחן את מחלתו.

כדי לעודד אותו הייתי הולך לבקרו מידי יום וכמובן מניח לו תפילין. יום רודף יום ולמרות שהוא אינו חש בטוב הרופאים לא הצליחו לאבחן את מחלתו ולרשום לו דיאגנוזה. באחד הביקורים הוא פונה אלי מתוך יאוש ומרירות ואומר לי שהוא מוכן לקבל על עצמו שלשה דברים מלבד מצות תפילין. כשרות, שבת וטהרה. לדבריו הוא חש כי שלשת דברים אלו הוא יכול לקיים ולעמוד בהם ולתחושתו הם יחישו את בריאותו.

ואכן הפלא ופלא תוך כמה ימים הוא השתחרר מבית הרפואה והרגיש מצויין. מאז אותו יום הוא מקפיד על אותן המצוות שקיבל על עצמו באופן מוחלט בבחינת חוק ולא יעבור.

באחד מטיוליו בארה"ב הוא הגיע סמוך לשבת לבית מלון והוא מבחין שפתיחת הדלת כרוכה בחילול שבת. הוא קנה דברי מזון כשרים לכל השבת והוא נכלא מרצונו יחד עם רעייתו בחדר כל השבת - 24 שעות - כדי לא לחלל את השבת.

במשך שנים רבות קראתי לו להשתתף בשיעורי תורה, גם למדתי עמו חברותא במשך תקופה וציפיתי כי הוא יתקדם בשמירת המצוות ובהידורם אך זה לא קרה, בודאי לא בקצב הנדרש. כל אימת שאני מנסה לעורר אותו להעביר הילוך וללכת מחיל אל חיל, אני מתאכזב. לא נראה לי שאי פעם הוא יתחיל להניח תפילין דרבינו תם או יעבור לאכול מאכלי בד"ץ וכיו"ב.

אני יושב עמו רבות בהתוועדויות ומדבר אל ליבו אך בכל הקשור לתוספת במצוות ובהקפדה יתירה עליהם אינני מצליח. מדובר באדם משכיל וחריף דעת עם תפיסה שכלית מצויינת. הוא יודע לדקלם משפטים חסידיים רבים כמו "אתכפיא" ו"אתהפכא" ו"אלקות בפשיטות ועולמות בהתחדשות". למרות שאינו פולני ולא הונגרי ואבותיו לאורך הדורות דוברי ערבית היו, הוא מתעקש לומר את המשפט הנ"ל דוקא באידיש: "אלויקות בפשיטע'ס ועוילומע'ס בהתחדשות" ולמרות הכל הוא דורך במקום מבחינת התקדמות בהידור במצוות.

אבל יש דבר אחד שהוא נאחז בכל כוחו באופן נפלא והוא: הרבי.

הוא נוסע מידי שנה בקיץ עם רעייתו לבלות ברחבי ארה"ב במדינות שונות אך לעולם הוא יסע תחילה לניו יורק ויחזור דרך ניו יורק, כי הוא לא יתחיל במסעותיו ללא שהוא פותח אותם בביקור באוהל וב-770  וללא שיסיים אותם באוהל וב-770.

באחת מפגישותינו הוא אומר לי כי הוא איננו מסוגל לחיות מעבר לשנה שלימה מבלי שיבקר אצל הרבי. תרגמתי לו את דבריו לארמית: "רבי לא שנה, חיא מנין?".

פעם הוא התקשר אלי מניו יורק וסיפר לי כי הוא הגיע ל-770 עם רעייתו ואחד החסידים קיבל אותם במאור פנים וסייר עמם בכל חדרי המקום ושוחח עמם ארוכות. שאלתי אותו מה שמו של אותו חסיד? והוא עונה לי שהחסיד אמר שקוראים לו 'שלמה קונין' והוא גר בלוס אנג'לס... כשסיפרתי לו מיהו אותו חסיד הענק, הוא התרגש שבעתיים.

פעמים רבות אני עובר דרך ביתו כדי למשוך אותו לתפילות בבית הכנסת, לשם אינו מגיע בכוחות עצמו ואני מוצא אותו הוגה בספרות חב"דית. כל ספר חב"די חדש שמגיע לאוזניו הוא רוכש אותו וקורא אותו מכריכה לכריכה בשקיקה ובצמאון רב.

הקשר הראשוני שלו עם הרבי היה כאשר נסעתי לכינוס השלוחים לפני שנים רבות והוא ביקש ממני שאקרא בציונו של הרבי פדיון נפש עבורו. היה זה בתקופה כלכלית קשה מאוד עבורו בה נקלע לקשיים ולחובות עצומים והגיע להיות 'פושט רגל'. הבנק ממנו נלקחה המשכנתא עבור הבית שלו הודיע לו כי הדלת שלהם חסומה עבורו והוא חייב לפנות את הבית שיימכר בקרוב בכינוס נכסים.

בצר לו, הוא החל לארוז את הבית וחיפש אחר דירה להשכרה אליה הוא יעבור עם רעייתו ושלשת ילדיו הרכים. בדיוק באותו יום הוא פוגש אותי בטרם נסיעתי והוא תולש דף ממחברתו ועליה הוא כותב לפני חתימת שמו שתי שורות:

ב"ה, כבוד הרבי מליובאוויטש.

אנא שמור לי על ביתי!

כשחזרתי לאילת הוא פוגש אותי ומספר לי כי הלא יאומן קרה ובדיוק באותה שעה שהייתי אצל הרבי וקראתי את בקשתו התקשר אליו ידיד משותף שלו ושל מנהל הבנק והוא הצליח במקום שכל קודמיו לא הצליחו. הוא שכנע את מנהל הבנק לפרוס מחדש את חובותיו של מיודענו, למרות שבחודשים האחרונים מנהל הבנק כמעט ונשבע שאין מה לדבר עמו בתיק זה.

בדרך מופת של ממש הגלגל החל להסתובב כלפי המעלה והדירה נותרה ברשותו לימים רבים. מאז הוא התייצב כלכלית ודבקותו ברבי מליובאוויטש לא יודעת גבולות.

למרות שאינו לומד את תורת הרבי והוגה בה בקביעות, עבורו הרבי הוא כל העולם, הוא דולה כל פירור מידע על הרבי, מפעליו וקורותיו. לאחרונה הוא צייר את דמות דיוקנו של הרבי ושיגר לי אותה כמתנה. לא פעם הוא פולט לי במצבים ואתגרים קשים עמם הוא מתמודד: "הרבי שומר עלי, אני מרגיש את זה".

תופעה מעניינת שכזו מלמדת יותר מכל על הקשר שבין משה רבינו לצאן מרעיתו באשר הם. אצל כל ראשי אלפי בני ישראל, תלמידיהם המקושרים אליהם הם אלו שמסתופפים בצילם או גם כאלו שנשרו והתרחקו אך הקשר למשפחת בית אבותם שומר על החבל בל ינותק.

לראות יהודים הנמשכים בחבלי עבותות אהבה לרבי למרות שאין להם רקע קודם או חיבור רציף לחבורת חסידים זה רק אצל משה רבינו, רבן של כל ישראל.

קבלת התורה בשמחה ובפנימיות. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.