שניאור דייטש | יום ב' סיון ה׳תשפ״ב 01.06.2022

"הדים של רדיפה עתיקה כנגד יהודים והישיבות" | מאמר נוקב

במאמר נוקב של חסיד חב"ד ר' דוד מרגולין ב"וול סטריט ג'ורנל", כותב כי להתמקדות בישיבות ובת"תים בניו יורק בדרישה לרגולציה בחינוך - יש הדים של רדיפה עתיקה כנגד יהודים • "העם היהודי שפך דם, יזע ודמעות כדי לשמר את אורח חיינו וחינוך ילדינו בכל מחיר. איש לא מבין את הסיפור הזה טוב יותר מחסידי ליובאוויטש", כותב מרגולין
מימין: דוד מרגולין. משמאל: אילוסטרציה

מחלקת החינוך של מדינת ניו יורק מתכוונת להכתיב מה יש ללמד בישיבות ומי יכול ללמד שם.

החוקים החדשים הותאמו כך שיחולו רק על הישיבות בניו יורק, והותירו בתי ספר פרטיים אחרים ואפילו דתיים ללא פגע.

יהודים מותקפים – שוב, בשל אמונתם.

תושבי ליובאוויטש מכירים היטב את ההיסטוריה האפילה של ממשלה המוסתת על ידי יהודים אחרים לכפות עלינו אורח חיים זר, במיוחד על ילדינו, לפעמים במסווה של סבירות והיגיון.

כיום, עדיין חיים בקהילה שלנו גברים ונשים ששרדו את חוקי חינוך חובה בברית המועצות ואיבדו את הוריהם וקרוביהם ב'גולאגים' או אפילו בהוצאה להורג בגלל התעקשותם להעניק לילדיהם חינוך חסידי מסורתי. חסידי ליובאוויטש יודעים גם שהמלחמה נגד ברית המועצות נפתחה והובלה על ידי יהודים אחרים שהרכיבו את ה'יבסקציה' הידועה לשימצה, הסניף היהודי של המפלגה הקומוניסטית.

דוד מרגולין כותב כי סבו השתתף בחיידר באוקראינה לפני שנסגר בכוח על ידי הממשלה בסיוע היבסקציה.

"בקושי הספקתי ללמוד אלף-בית, ואז הכל נסגר", סיפר לו סבו זמן קצר לפני שנפטר בגיל 100. "חלק מהמורים נעצרו או נורו, את אחרים הפחידו. תוך זמן קצר הכל נעלם".

למרות שסבו החזיק מעמד ושמר על היהדות, רבים אחרים לא היו מסוגלים. כמובן שזו היתה המטרה של היבסקציה. "היבסקציה כיוונה לפגוע בזכויות הורים יהודים להעניק לילדיהם חינוך יהודי, כי הם ידעו שזה חיוני לשמירה על המסורת היהודית. הרבי הריי"ץ הטיל על חסידיו לעשות כל אשר ביכולתם למען החינוך היהודי בברית המועצות, אפילו להקריב את חייהם במידת הצורך. בשל פעילותו הוא נעצר ונידון למוות. מאוחר יותר הוא גורש מרוסיה.

הרבי הריי"ץ הקים צבא של חסידים שנלחמו בשיניים למען החינוך בברית המועצות ולא נח לרגע גם כשהגיע לארה"ב.

הישיבות בארה"ב עומדות כיום בפני אתגר עם הדים של רדיפות קדומות. נכון לשנת 2018 למניינם, 110,000 תלמידים נרשמו לישבות אורטודוקסיות בניו יורק, עלייה של 46 אחוז לעומת שני העשורים הקודמים. הורים רבים, בהם אשתי ואני, בוחרים בחינוך בישיבה. קבוצות שוליים של יהודים אותודוקסים לשעבר, שמציגים את עצמם כתומכי הרפורמים, רוצים להעמיד את בתי הספר היהודיים בעיר למשפט. הם מאשימים את הישיבות בכך שהם מתרכזים יותר מידי בתורת היהדות ומזניחים את החינוך החילוני.

אף אגורה לא הושקעה ביצירת תוכניות לימודים או בפעילות לשיפור החינוך בישיבות. במקום זאת, הם התמקדו באופן מיוחד במטרתם לכפות את רצונם על הורים לתלמידים בישיבות.

המאמר בוול סטריט ג'ורנל מסביר כי בהצעת החוק הראשונית שלה, נציבת החינוך בניו יורק דאז, מריאלן אליה, הזהירה בבירור שילדים הלומדים בישיבות שלא מצייתים להנחיות החדשות עלולים להביא לשירותי הגנת הילדים להוציא אותם מבתיהם. אלה לא היו מילים ריקות, וכשתקדמו תקנות חדשות, התחזית השחורה הזאת עלולה להתממש.

העם היהודי שפך דם, יזע ודמעות כדי לשמר את אורח חיינו וחינוך ילדינו בכל מחיר. איש לא מבין את הסיפור הזה טוב יותר מחסידי ליובאוויטש, שכנגד כל הסיכויים שרדו את המלחמה הסובייטית בחינוך היהודי ושתלו מחדש את שורשיהם בחופי אמריקה.

עם הגעתו של הרבי הריי"ץ לחופי אמריקה, טבע את המונח "אמריקה אינה שונה", וכי עלינו להמשיך להילחם למען היידישקייט באותה עירנות כמו בברית המועצות. אנא השמיעו את קולכם באופן בו אתם בוחרים לחנך את ילדיכם ושתפו אותה עם חבריכם ובני משפחותיכם".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.