חרדים10 | יום כ"ו אייר ה׳תשפ״ב 27.05.2022

ירושלים החרדית: כמה תושבים? וכמה חסידי חב"ד?

'המכון החרדי למחקרי מדיניות' מציג את נתוני ירושלים החרדית: מהווים כ-50% מהאוכלוסייה היהודית בעיר, וכ-24% מסך החרדים בישראל • כמה מהם חסידי חב"ד? ובאילו שכונות בעיר ניכרת 'התחרדות'?
ירושלים החרדית: כמה תושבים? וכמה חסידי חב
שכונת רמת שלמה בירושלים במבט על (צילום: שמוליק בורקיס)

 ‘המכון החרדי למחקרי מדיניות’ מציג מקבץ נתונים הסוקר את האוכלוסייה החרדית בעיר, מאפייני האוכלוסייה החרדית המתגוררת בירושלים ופילוח פנים מגזרי, לגווניו השונים.

על פי נתוני המחקר, המבוסס על עיבודי ‘המכון החרדי למחקרי מדיניות’ (לקבצים מינהליים של הגופים הציבוריים הבאים: רשות המיסים, משרד החינוך, מרשם האוכלוסין ומרשם השכלה), בירושלים מתגוררים 971,800 נפש, יהודים וערבים.

מתוכם כ-300 אלף תושבים חרדים, המהווים כ-50% מהאוכלוסייה היהודית בעיר, 31% מכלל אוכלוסיית העיר וכ-24% מסך החרדים בישראל.

שיעור התעסוקה באוכלוסייה החרדית בירושלים עומד על 57.3% (הממוצע הארצי החרדי עומד על 66.7%), לעומת שיעור התעסוקה הכללי (היהודי) בעיר העומד על 82.2%. (הממוצע הארצי הכללי עומד על 85.5%).

מתוך אוכלוסיית החרדים בעיר ירושלים ישנם כ-110,000 חרדים בגילאי העבודה (מגיל 25 ומעלה).

מפילוח האוכלוסייה החרדית בירושלים עולה, כי כמעט מחצית מהאוכלוסייה החרדית בירושלים משויכים לליטאיים – 43%, לצידם שיעור ספרדים במערכת חינוך ליטאית – 5%. כשליש מהאוכלוסייה משויכת לקהילה החסידית – 31% וכחמישית לספרדים – 19%.

לפי נתוני המכון, קהילת חב”ד מונה רק 2%.

כ-10% מהחרדים האשכנזים בירושלים (בעיקר מהחסידים וחלק מהליטאים) משויכים לחוגי ‘העדה החרדית’.

היכן מתגוררים החרדים בירושלים? לצד השכונות החרדיות בעיר, בהן מתגוררת רוב האוכלוסייה החרדית, ניתן לציין רשימת שכונות בעיר בהן ניכרת אוכלוסייה חרדית גוברת, ביניהן: רמות 73.7%, רמת אשכול 74.6%, מרכז העיר וממילא 69.1%, מעלות דפנה 81%, נווה יעקב 78.5%, קרית יובל – 27.1%, פסגת זאב 12.8%, הגבעה הצרפתית 18.8%, גילה 14.6%, קטמון 9.6%. גבעת מרדכי 27% חרדים.

ד”ר איתן רגב, סמנכ”ל מחקר במכון החרדי למחקרי מדיניות אומר כי הפסיפס המיוחד של ירושלים כעיר בירה מגוונת ורב תרבותית, מבטא את האתגר וההזדמנות ביצירת מרקם כלכלי-חברתי ייחודי שיהווה מנוע צמיחה לכלכלת העיר ירושלים.

יצוין, כי אתמול פורסם דו”ח ‘השנתון הסטטיסטי לירושלים 2022’, של  ‘מכון ירושלים למחקרי מדיניות’, המציג תמונת מצב מקיפה של בירת ישראל.

מדו”ח זה עולים נתונים אחרים: בשנת 2021 התגוררו בירושלים 257,000 חרדים, שהיוו 45% מהאוכלוסייה היהודית בירושלים, ו־28% מכלל האוכלוסייה בעיר.

גם הנתון על קהילת חב”ד בבירה שגוי: בירושלים מתגוררות 2,500 משפחות של חסידי חב”ד, עם ממוצע של 5.7 למשפחה. מנתון זה עולה כי לפי  הדו”ח של  ‘מכון ירושלים למחקרי מדיניות, קהילת חב”ד מונה כ-5%.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.