שניאור דייטש | יום כ"ה אייר ה׳תשפ״ב 26.05.2022

הציור המפורסם של קליינמן נמכר בכמעט חצי מיליון דולר

יש חסיד חב"ד שלא מכיר את הציור המפורסם, עם החסידים שנוסעים לרבי על כרכרה עם 'סוס מעופף'? מסתבר כי הציור המקורי של ר' זלמן קליינמן, "מחסלביץ' לליובאוויטש" - נמכר השבוע במכירה פומבית בכמעט חצי מיליון דולר
הציור המפורסם של קליינמן נמכר בכמעט חצי מיליון דולר
האמן החסידי ר' זלמן קליינמן ז"ל, על רקע הציור המפורסם

ציור שמן על בד שכותרתו "מחסלביץ' לליובאוויטש" המתאר קבוצת חסידים הנוסעים אל הרבי על 'סוס מעופף' וכרכרה, השתרש בדימויים חסידיים.

הציור ההוא של זלמן קליינמן ז"ל זכה השבוע למעמד נוסף - אחד הציורים היקרים ביותר שנמכרו מבית היוצר של אמן חסידי.

הציור, אחד מיצירותיו המפורסמות של קליינמן, מתאר קבוצה של עשרה חסידים הנוסעים מחסלביץ' (חיסלביצ'י, עיר קרובה לליובאוויטש) בעגלה רתומה לסוס, עפים באוויר, עושים את דרכם אל הרבי בעיר ליובאוויטש ברוסיה.

רפרודוקציות של ציור זה הודפסו, ועדיין נדפסות באינספור ספרים ופרסומים, ומקשטות פריטי יודאיקה שונים. ציור זה נתפס פעמים רבות כמתאר את מסעותיו המופלאים של הבעל שם טוב, מייסד החסידות.

הוא צויר לראשונה על ידי קליינמן, מחסיד ליובאוויטש שהתגורר בקראון הייטס, בשנת תשמ"ג ונרכש ישירות מהאמן על ידי  משפחת שטרן מסקרסדייל, ניו יורק. הם הציעו אותו למכירה פומבית עם הצעת מחיר התחלתית של $100,000. הוא נמכר לקונה לא ידוע תמורת $480,000 .

"זהו רגע היסטורי בעולם האמנות החסידית", אמר משה פרנק מגלריה לאמנות "לויים" בקראון הייטס, שעקב אחר המכירה אך לא היה מעורב בה. "יש לזכור, אמן לא מוכר מעולם לא מכר ציור עבור יותר מ-100,000 דולר במכירה פומבית", הוא אמר.

קליינמן (1933-1995) הפיק תיאורים מוכשרים של חיי החסידות, ויצירותיו מעטרות את בתיהם של רבים מחסידי חב"ד בארה"ב, בישראל ובעולם. ציוריו משקפים את רוח חסידות חב"ד - התבוננות, לימוד חסידות, התוועדויות, נסיעות לרבי ועוד; וכוללים נושאים של שמחה והומור חסידיים.

במכתב לר' זלמן קליינמן בשנת תשי"ז (אגרת תשכ"א) כתב לו הרבי להוציא לאור אלבום ציורים המתאר את החיים בכפר חב"ד ואף הבטיח להעניק מימון לפרויקט. הרבי הורה לו לצייר "בלי קישוט ואפילו בלי קישוט אמנותי... העיקר... הוא שהאיורים מופיעים בפשטותם, כפי שהם בעצם...".

בהוראת הרבי תיעד קליינמן בציורים רבים את חיי החסידות בכפר חב"ד בראשית ימיו. זקני חסידי כפר חב"ד עדיין יכולים לזהות בחלק מציוריו של קליינמן את הכפר כפי שהיה בתחילת שנות החמישים, על אישיותו הצבעונית, בתיו ובקתותיו ורחובותיו הבוציים.

ציוריו של קליינמן עסקו גם בנושאים יהודיים כלליים יותר – קטעים מהגדה של תורה ופסח, הכנסות ספר תורה, קידוש לבנה, יום כיפור ועוד. הוא גם צייר נופים ודיוקנאות. ציוריו מלאי חיים וצבע, שואבים השראה מחיי היום-יום ומתעדים נאמנה את הסביבה בה חי ופעל.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
זלמן הסביר לאבי שמואל סגל ע"ה
כ"ח אייר ה׳תשפ״ב
שעניין הציור הוא לספר על ההבדל בין שתיית יי"ש אצל הגוי המוטל שיכור ברפש בין התרנגולות
לביו חסידים שאומרים לחיים ומתעלים בדרכם לרבי
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.