מערכת COL צעיר | יום כ"ב אייר ה׳תשפ״ב 23.05.2022

האסון הכה את תושבי הארץ בהלם, ואז נחשף הגילוי המצמרר

הבוקר של כ"ג אייר תשל"ד נשא עמו בשורות איוב עבור תושבי הארץ. החדשות על לקיחתם של עשרות ילדים כבני ערובה בידי מחבלים ארורים טלטלו את כולם • בעוד הבשורות הקשות על מותם של עשרות ילדים מגיעות ממעלות, התחוור להפתעת הכול גילוי מצמרר • כ"ב קדושים - כ"ב מזוזות
האסון הכה את תושבי הארץ בהלם, ואז נחשף הגילוי המצמרר

 

כ"ב ילדי מעלות

 

שני שלטים פשוטים עומדים בצומת רחובות סמוך לתחנה המרכזית בעיר צפת. בצבע שכבר מעט דהה נכתב עליהם "הרבי מליובאוויטש", ו"כ"ב ילדי מעלות". כבר שנים רבות הם עומדים שם, השלטים. אך לא כל מי שחולף על פניהם מכיר את הקשר שביניהם.

 

בני ערובה

הדרמה הגדולה התגלתה לציבור בשעות הבוקר של כ"ג באייר תשל"ג. אמצעי התקשורת דיווחו כי במהלך הלילה, השתלטו חבורה של מחבלים שחצו את הגבול מלבנון על מתחם בית ספר בעיר מעלות – בשעה שקבוצה גדולה של ילדים מבית ספר ממלכתי דתי בצפת שהיו באמצע טיול, נמו בו את שנתם. על אף שבבלגן שהשתרר בתחילת האירוע הצליחו כמה ילדים ומבוגרים להימלט מהמקום, נותרו בה בסופו של דבר עשרות בני ערובה בידי המחבלים הארורים.

עם שחר, כאשר בעיר צפת – מקום מגורי הילדים – נודע דבר האסון, יצא הרב אברהם אייזנבך - מי שהיה באותם ימים מנהל בית חב"ד בעיר – לכיוון בית הספר הממלכתי-דתי שבו למדו. פחות משנה קודם לכן יצא הרבי בקול רעש גדול ב"מבצע מזוזה", והרב אייזנבך כמו שאר חסידי חב"ד באותם ימים, היה 'חדור' בעניין המבצע. הוא הגיע לבית הספר, שהיה שומם באותה עת, והסיר את כל המזוזות שבפתחים במטרה לבדוק את כשרותם. בתוך זמן קצר הגיעו התוצאות הראשוניות. 17 מזוזות פסולות.

האברך הצעיר מיהר לדווח למזכירות הרבי. הוא ביקש ברכה עבור בני הערובה הצעירים וגם דיווח על תוצאות בדיקת המזוזות.

 

מול בית הספר בו התבצרו המחבלים

 

גילוי מצמרר

הבשורות העגומות שהגיעו ממעלות בשעות אחר הצהריים, סיפרו על אחד האסונות הקשים שידעה הארץ באותה התקופה. 17 ילדים צעירים נהרגו במהלך ניסיונות החילוץ, לאחר שסיירת מטכ"ל ניסתה לפרוץ למבנה ולתפוס את המחבלים – ונחלה כישלון, לאחר שהחילוץ התעכב וזמן יקר התבזבז.

היה ברור כי דבר מה שמיימי מתרחש. 17 ילדים נהרגו – 17 מזוזות נמצאו פסולות!

אלא שאז הגיעה הידיעה המעודכנת יותר, שנשאה בכנפיה בשורות מרות; מספר ההרוגים טיפס, והדיווח המעודכן סיפר על עשרים הרוגים. משכך, ביקש הרבי שיבדקו את מזוזות בית הספר שוב. ושוב, התוצאה הדהימה את הבודקים – שתי מזוזות נוספות נמצאו פסולות, לצד עוד שני מקרים של ספק. בימים הבאים יתברר כי מספר המזוזות החסרות בבית הספר שווה באופן מצמרר למספר הילדים ההרוגים.

 

הרבי מספר לחסידים

מי ששיתף את הסיפור באופן פומבי היה הרבי, שסיפר על כך לקהל הנוכחים בהתוועדות שבת פרשת בהר-בחוקותי תשל"ד. הרבי פתח את ההתוועדות בכאב עצור על הפיגוע המחריד, וסיפר על המזוזות הפסולות שנמצאו בבית הספר ממנו הגיעו התלמידים:

"כדי לדעת מהו הענין הדורש תיקון במעשינו, הנה לפעמים ההשגחה העליונה היא בהעלם, וצריך להתייגע כדי למצוא, אבל בנידון־דידן הראה הקב"ה בגלוי ענין של השגחה פרטית: ישנו אברך מצפת, שטילפן לכאן, והודיע שכיון שהמאורע שאירע בעת טיול הילדים במעלות היה עם ילדי בית־הספר בצפת, לכן מבקש שיזכירום לברכה על הציון או בתפלה, והוסיף שהלך מדעת עצמו לבדוק את המזוזות בבית־הספר שבו למדו הילדים, וכל 17 המזוזות שהיו שם נמצאו פסולות.

"וכאן רואים ענין של השגחה פרטית, שמספר המזוזות הפסולות היה מכוון כמספר הילדים הי"ד. וכאשר התפרסם למחרת בעיתונות שמספר ההרוגים רח"ל גדול יותר, נתעורר אצלי פלא בהתאמת הדברים, וביקשתי לברר עוד הפעם בקשר למספר המזוזות, ואכן נתברר שיש שם עוד כמה חדרים שיש בהם עוד 4 מזוזות, שתיים מהם היו פסולות בודאי, והשתיים האחרים ספק פסול. עד כדי כך גדול הדיוק שבדבר – שכאשר הודיעו שנהרגו 17 ילדים, מצאו 17 מזוזות פסולות, וכאשר הודיעו שיש עוד הרוגים, מצאו עוד מזוזות פסולות!...

 

אחת הלוויות בבית העלמין בצפת. צילום: משה מילנר, לע"מ

 

"לא ידעתי בעצמי מה הסיבה.."

וכאן השמיע הרבי מילים מבהילות ביותר:

"ועתה נתבררה כוונת ההתעוררות בנוגע למבצע מזוזה: בתקופה האחרונה (שיחת מוצש"ק פ' בשלח -יו"ד שבט, ואילך) הרביתי לדבר בלהט בנוגע למבצע מזוזה. לא ידעתי בעצמי מהי הסיבה לכך, אבל דחפו אותי ולא נתנו לי מנוח – לדבר ולתבוע ולהרעיש אודות הצורך להשתדל בענין מבצע מזוזה.

"הסברתי אמנם טעם הדבר – שמבחוץ למזוזה נכתב השם ש-ד-י ראשי תיבות שומר דלתות ישראל .. אבל אעפ"כ, למה לעסוק במבצע מזוזה דוקא, בה בשעה שיש ריבוי מצות, ולכל מצוה יש סגולה מיוחדת, אך עכשיו רואים בגלוי איך שכל מאורע הנ"ל היה קשור עם מצות מזוזה שסגולתה לפעול ענין השמירה, וכיון שכן, הרי כל אחד שיכול לפעול במבצע מזוזה – תבוא עליו ברכה!".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.