מערכת COL צעיר | יום ט"ז אייר ה׳תשפ״ב 17.05.2022

הרבי התעניין, הקונסול מיהר לשלוח לארץ: "רמזו על הפגנה"

פרשת חילולי השבת של האוניות הישראליות, הייתה רק פרשה אחת מתוך שורה ארוכה של מקרים בהם נפרצה חומת השבת בארצנו הקדושה למורת רוחם ולכאבם הרב של החרדים לדבר ה' • באותה התקופה שלח הקונסול מסר מעניין למשרד החוץ בארץ הקודש • מה אירע שם בדיוק?
הרבי התעניין, הקונסול מיהר לשלוח לארץ:

 

 

הרבי ומאבקי השבת

 

בשלהי שנת תשט"ז, יצא הרבי למאבק פומבי בחילולי השבת ההמוניים על גבי "האוניות הישראליות". מברקים בהולים ומכתבים חריפים יצאו מבית חיינו במשך החודשים הבאים, בקול זעקה ואזהרה מפני ההיכשלות באיסור החמור.

פרשת חילולי השבת של האוניות הישראליות הייתה מקרה חמור, שבו חרג הרבי מהנהגתו הרגילה ויצא בקול רעש גדול להרעיש על המחדל הנורא. אלמלי יצא הרבי בזעקה, ייתכן והיה אורך זמן רב – ושמא לעולם לא היה מרעיש על כך איש – והאוניות הישראליות, שהונהגו בידיים יהודיות, היו ממשיכות להסיע נוסעים יהודיים, מהם גם שומרי תורה ומצווה, תוך שהם עוברים על איסור חילול שבת, ח"ו.

אבל האמת היא כי התקופה כולה התאפיינה במקרים שבים ונשנים של חילול השבת בחוצות עיר. אט אט נחצה עוד קו אדום ועוד אחד, כשברקע נשמע קול מחאה של חלק מחוגי החרדים לדבר השם, אך לשווא. זו הייתה שנת השיא של "הפגנות השבת". שבסופה, מצא את מותו ר' פנחס סגלוב בעיצומה של אחת מאותם ההפגנות, לאחר שהוכה על ידי אנשי המשטרה.

 

העיתונים הדתיים מספרים את סיפור המאבק נגד פתיחת התערוכה בחיפה

 

מברק מהקונסול

מעט יותר מחודש לפני שפרצה סערת האניות הישראליות בקול רעש גדול, וכארבעה חודשים לפני מותו של ר' פנחס סגלוב במהלך הפגנות השבת, שיגר אחד מאנשי הקונסוליה הישראלית בניו-יורק מברק ובו מסר חשוב. המברק מוען ל"המשרד ירושלים", כשהכוונה כמובן למשרד החוץ. איש הקונסוליה העביר את המידע שהגיע אליו: "מהאדמור מליבאביטש" כתב איש הקונסוליה, "פנו אלינו בקשר לתערוכת התעשייה בשבת. רמזו על הפגנות בקשר לכך. מה המצב?".

כדי להבין על מה מדובר, נמסגר כאן את סיפורה של פרשייה נוספת, פחות מפורסמת, שנרשמה בתולדות מאבקי השבת באותם ימים.

 

תערוכת התעשייה

במהלך חודש אייר תשט"ז עלתה העיר חיפה לכותרות. תערוכה ראשונה מסוגה נערכה בה, במשך מספר שבועות מלאים. מי שעמד מאחורי המוצגים בתערוכה היו אנשי המפעלים והתעשייה בארץ, שהתערוכה קראה להם להציג את מוצריהם והישגיהם התעשייתיים. היה זה מספר שנים לאחר קום המדינה, ותערוכה זו ביקשה לבטא את ההישגים הרבים, אליהם הגיעו אנשי התעשייה בימי הבראשית שלה.

אלא, שלמרבה הצער התברר כי התערוכה תפעל גם ביום השבת כמו בשאר ימות השבוע. בחיפה, על אף היותה נחשבת לעיר אנטי-דתית באופיה, התחוללה סערה. בעיר התגורר ציבור גדול של שומרי תורה ומסורת שהתקוממו על ההחלטה האיומה. יהודים רבים בעיר הביעו את צערם ברמה. האם תופר עוד יותר קדושת השבת בחיפה?

 

המברק מהקונסוליה

 

הרבי מתעניין

באותם שנים נחשבה החלטה שכזו לאירוע חסר תקדים. הפגנה של כל שומרי התורה בעיר חיפה יצאה בשבת לעבר מקום התערוכה. עובדי עירייה יצאו בשביתת רעב. כותרות העיתונים דיווחו בלהט על המהומה, והארץ כולה געשה ורעשה. המחאות זלגו אל הרבה מעבר לגבולות חיפה, ותפילות שבת ברחובה של עיר נערכו בכל רחבי הארץ, כהבעת מחאה על הפרצה החדשה. הצעקה הגיעה עד לכנסת, שם העלו הנציגים הדתיים הצעת "אי אמון" בממשלה בעקבות חילול השבת בחיפה.

ימים ספורים קודם לפריצת המהומה, יצא המברק מניו יורק. נראה כי השורה המעניינת במברק נמצאת באמצעו. "רמזו על הפגנות בקשר לכך". למה כיוונו דבריו של איש הקונסוליה? האם הוא קיבל מסר שפתיחת התערוכה בשבת עלולה לגרום להפגנות בהשתתפות חסידי חב"ד? היה מעניין אילו אחד הקוראים יודע פרטים נוספים על מה שהתרחש אז, ויכול להעשיר את המידע שבידינו.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.