מערכת COL צעיר | יום י' אייר ה׳תשפ״ב 11.05.2022

ראש ישיבה בגיל 28: סיפורו המרתק של רבי יוסף אבן מיגאש

רבי יוסף אבן מיגאש היה מגדולי הרבנים בספרד, ראש ישיבה ופוסק הלכה נודע. רבי יוסף נודע גם כתלמידו הבולט של הרי"ף אותו מינה למלא את מקומו • תולדות חייו המרתקים
ראש ישיבה בגיל 28: סיפורו המרתק של רבי יוסף אבן מיגאש

 

 

 

רבי יוסף אבן מיגאש

 

רבי יוסף בן מאיר איבן מיגאש נולד לאחת המשפחות היהודיות האצילות ביותר בספרד של ימי הביניים. סבו, רבי יוסף, מילא תפקיד חשוב בבית הדין הממלכתי בעיר גרנדה, כאחד מעוזריו של רבי שמואל הנגיד. מאוחר יותר הוא עבר לסיביליה ונמנה שם עם מקורבי הכליף.

אביו של רבי יוסף, רבי מאיר איבן מיגאש, היה תלמיד חכם גדול, שהיה בקי בכל חדרי התורה, וכן בחכמות חיצוניות. הוא היה בעל השפעה גדולה בקרב הציבור היהודי והלא־יהודי ומהלכים היו לו בחוגים הגבוהים ביותר. נקל להבין, איפוא, כי יוסף הצעיר זכה לחינוך מעולה ביותר אשר ילד יהודי יכול היה לקבל בימים ההם. עודו צעיר לימים ורבו, רבי יצחק בן ברוך אלפסי, שהכיר בכשרונותיו הבלתי רגילים, שכנע את אביו, כי כדאי לו להקדיש את הנער המוכשר ללימוד התורה, כי לגדולות נועד ובמרוצת הזמן יהיה לגדול בישראל. רבי מאיר איבן מיגאש היטה אוזן קשבת לדברי הרב ושלח את הנער, והוא כבן 14, לעיר לוצינה בה ניהל את ישיבתו רבי יצחק אלפסי, הידוע בשם רי"ף.

 

סביליה. ערש הולדתו של ר"י מיגאש

 

תלמידו של הרי"ף

הרי"ף היה הראשון שריכז את כל ההלכות המובאות בתלמוד, בסדר ענינים, ביצירתו הגדולה הנקראת על שמו - "רי"ף". בימים ההם היה רבי יצחק אלפסי הסמכות ההלכתית העליונה ביותר בכל העולם היהודי ושאלות הלכתיות קשות ומסובכות זרמו אליו מכל המדינות, קרובות כרחוקות. בישיבתו למדו כל ה"מאורות" העתידים של עם ישראל, גאונים וגדולי עולם. הרי"ף הוקיר את הילד הצעיר ונהג עימו כאילו היה בנו. במשך 14 שנה הם למדו יחד בשקידה עצומה, יומם ולילה, וכאשר הרי"ף הרגיש, בגיל תשעים, כי הגיעו ימים בהם יצטרך להיפרד מחיי העולם הזה - הוא לא מינה כראש הישיבה את בנו יעקב ולא אף אחד מהתלמידים הוותיקים, אלא את רבי יוסף, שעדיין לא מלאו לו 28 שנה! בקריאתו אל העולם היהודי בקשר למינויו, כותב הרי"ף כי רבי יוסף איבן מיגאש הינו תלמיד חכם, שהיה מעורר תשומת לב אפילו בימי משה רבינו...

 

כפי שאפשר היה לצפות מראש, קיבל העולם היהודי הרחב, שעדיין לא שמע את שמעו של רבי יוסף את המינוי ברגשות מעורבים. רבים טענו, כי הבחירה היתה נחפזת ובלתי מתאימה. אולם אך זמן קצר עבר ורבי יוסף הצעיר רכש לעצמו את אהדת כל העולם הלמדני, והוכר על ידי כולם כראש הישיבה בלוצינה ויחד עם זאת הסמכות ההלכתית העליונה. המשורר הגדול, רבי יהודה הלוי, כתב שיר מיוחד לכבוד רבי יוסף איבן מיגאש, לרגל המינוי.

 

שער ספרו של ר"י על מסכת בבא בתרא

 

האמון המלא שנתן הרי"ף בתלמידו הצעיר הוצדק עתה במלואו. לוצינה הפכה למרכז תורני חשוב והקהילות היהודיות ברחבי אירופה, כמו במצרים ובבל, שלחו את שאלותיהן ההלכתיות אל הר"י מיגאש. אלפי תלמידים מוכשרים נהרו לישיבתו, כדי ללמוד תורה מפיו. בין אלה היה גם רבי מימון, אביו של רבי משה בן מימון, הרמב"ם. הוא הפך לאחד מתלמידיו המובהקים של הר"י מיגאש וגם אחרי שנסע למצרים להשתקע שם, עמד אתו בקשרי מכתבים ונמנה עם מעריציו.

 

גאון עצום

מלבד היותו מחנכם של אלפי בני ישיבה מהם יצאו גאונים וגדולי ישראל ומלבד היותו פוסק ומשיב על כל שאלה שהופנתה אליו, חיבר רבי יוסף איבן מיגאש פירוש על התלמוד הבבלי. לרוע המזל אבד מרבית כתב היד בסערת הימים שפקדו את יהדות ספרד. אולם מהפירוש על שתי מסכתות (בבא בתרא ושבועות) שנותר בידינו, יכולים אנו לשער את גודל האבידה. פירושים אלה מלאים ידיעות עמוקות בים התלמוד החודרות למקורות ההלכה ושורשיה.

רבים מההלכות של הר"י מיגאש מובאות בספר "פאר הדור" של הרמב"ם, ב"בעל המאור" של רבי זרחיה הלוי וב"שיטה המקובצת" של רבי בצלאל אשכנזי. מפעל חייו של הר"י מיגאש היה לימוד הגמרא, לו הקדיש את כל זמנו ומרצו. מלבד זאת חיבר פיוטים אחדים הקשורים בסדר התפילה של החגים. כשנפטר (ל' ניסן ד"א, תתק"א) בגיל 64 לחייו, לא היה מי שיוכל למלא את החלל הריק שנוצר, המרכז הלימודי נע עתה צפונה, מספרד לצרפת וגרמניה, שם חיו ופעלו אותה שעה רש"י ותלמידיו, שהפיחו רוח חדשה בלימוד התורה.

 

 

מעובד מתוך "שיחות לנוער"

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.