מערכת COL צעיר | יום י' אייר ה׳תשפ״ב 11.05.2022

ר' ברוך בער הציע: תהיה גדול הדור הליטאי; הרבי ענה בסירוב

מה אירע בפגישה נדירה בין הרבי ושניים מגדולי העולם הליטאי? וכיצד הגיב הרבי להצעתו של הגאון ר' ברוך בער ליבוביץ שהזמינו ללמוד בישיבתו? • סיפורה של פגישה מיוחדת
ר' ברוך בער הציע: תהיה גדול הדור הליטאי; הרבי ענה בסירוב

 

פגישה מיוחדת

 

ב'שלשלת היחס' שבהקדמה ללוח 'היום יום', מופיעה שורה קטנה המספרת על מה שאירע עם הרבי בשנת תרצ"ב. וכך נכתב שם: "תרצ"ב – נוסע בשליחות כ"ק חותנו לבקר את הרה"ג ר' חיים עוזר גורדז'ינסקי. נפגש עם הרה"ג ר' ברוך בער ליעבוביץ".

מתי בדיוק, מדוע ומה אירע באותה פגישה? כל זה לא מובא שם. שביב המידע שכן נכתב הוא בבחינת "מגלה טפח ומכסה טפחיים". מה אירע באותה פגישה בין הרבי ושני גדולי עולם התורה הליטאי?

על אף אמנם שבספר 'היום יום' לא מובאים פרטים מעבר לידיעות הכלליות הללו, מעט יותר פרטים על פגישה בין הרבי ואתם שני גאונים אנחנו מקבלים ממקור אחר. מי שסיפר על כך היה רבי ישעיה שימונוביץ, ששימש כר"מ ב'ישיבת יעקב יוסף' שבניו יורק. בהזדמנות מסוימת, סיפר הרב שימנוביץ על מה שהיה עד לו בעצמו, לשניים מתלמידיו, ואחד מהם, הרב יוסף קרופניק שמו, סיפר על כך בראיון וידאו לחברת 'JEM':

 

פגישה נדירה. הרה"ג ר' חיים עוזר גרודזינסקי (מימין), והרה"ג ר' ברוך בער ליבוביץ (משמאל)

 

הרבי מגיע לוילנה

היה זה בסביבות שנת תרצ”ז (1937), הרבי עדיין לא היה "הרבי מליובאוויטש" ובאותם ימים למד בפריז. באותה תקופה נשלח הרבי על-ידי חמיו, הרבי הריי”צ, למשימות ושליחויות שונות, ופעם הגיע לוילנה - מרכז חשוב של עולם הישיבות בימים ההם - כדי לבקש מרב העיר, הגאון רבי חיים עוזר גרודזינסקי, לצרף את חתימתו ל"קול קורא" שהרבי הריי”צ כתב באותה שעה.

כשהרבי הגיע, רבי חיים עוזר היה באמצע פגישה עם אורח נכבד, אחד מגדולי התורה הידועים באותם ימים, הגאון רבי ברוך בער לייבוביץ, ראש ישיבת קמניץ, שנחשב לתלמידו המובהק של הגאון רבי חיים מבריסק. לכן הרבי התבקש להמתין עד סיום הפגישה.

בעוד הרבי ממתין, כמה מהנוכחים באותה שעה בבית המדרש קלטו שמדובר בחסיד חב"ד והחליטו להציק לו. הם התחילו לשאול את הרבי שאלות "עוקצניות" בנושאים תורניים - האם נושא מסוים ידוע לו, מה יש לו לומר על כך וכן הלאה. אבל הרבי לא ענה.

מגיד-השיעור שלנו, ר' ישעיה, היה נוכח במקום כאשר כל זה התרחש, כיון שהוא התלווה לרבי ברוך בער, והוא סיפר לנו שמקצת האנשים אכן הציקו לרבי בצורה חסרת רחמים. ועם זאת, הרבי לא השיב דבר והמשיך לשתוק.

 

למה לא ענה הרבי לשאלות?

בשלב מסוים, רבי חיים עוזר פתח את דלת חדרו בו התקיימה הפגישה עם רבי ברוך בער. רבי חיים עוזר עמד וצפה במתרחש ואחר כך הזמין את הרבי להיכנס פנימה. עם היכנסו לחדרו של רבי חיים עוזר, התחיל הרבי לענות על השאלות שהוצגו לו בחוץ. ר׳ ישעיה סיפר שהרבי ענה בבהירות רבה ובעמקות רבה, תוך ציטוט מדברי "ראשונים" ו”אחרונים”.

ואז רבי חיים עוזר שאל את הרבי "למה לא ענית על השאלות הללו בחוץ, כאשר הם הציקו לך?" - והרבי הגיב: “לא באתי לנהל ויכוחים עם אף אחד, אבל שמתי לב ששמעתם את השאלות שלהם, ועלה בליבי חשש אולי אם לא אענה, עלולה להיות לכך השפעה שלילית על מילוי המשימה שחותני, הרבי, הטיל עלי"... כלומר, הרבי חשש אולי רבי חיים עוזר יסרב לצרף את חתימתו ל"קול קורא" של הרבי הקודם, ולכן החליט לענות על השאלות המציקות.

 

ר' ברוך בער החל לבכות..

לאחר חילופי הדברים הללו, רבי חיים עוזר לקח את ה"קול קורא" והחל לקרוא אותו מתחילתו ועד סופו. בינתיים, האורח הדגול שלו, רבי ברוך בער, ניהל שיחה תורנית עם הרבי.

אחרי כמה דקות של שיחה משותפת, קרא רבי ברוך בער בהתפעלות "אם תבוא ללמוד בישיבה שלי, אני מבטיח לך שתהיה מנהיג עולם הישיבות הליטאי".

הרבי סירב בנימוס. הוא אמר שיש לו דרך סלולה משלו, הוא יודע את אשר לפניו ויש לו מורה דרך - כשכוונתו לרבי הריי"צ. רבי ברוך בער שמע את דברי הרבי ובתגובה התחיל לבכות.

ר' ישעיה שהיה נוכח לכל אורך המפגש, אמר לנו שעד לאותה הזדמנות הוא מעולם לא סיפר את הסיפור לאף אחד. ומבחינתו זה היה מעין "וידוי" שהיה לו קשה לגלות - לחשוף שלרבי, כחסיד, היה את הפוטנציאל להיות מנהיג של חלק חשוב מהעולם היהודי, אילו רק היה בוחר בכך.

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
התאריכים לא תואמים זל"ז
י"א אייר ה׳תשפ״ב
ב'שלשלת היחס' כתוב שהמאורע אירע בשנת תרצ"ב, ואילו בעדותו מעיד ר' יוסף שהמאורע אירע בסביבות תרצ"ז - 5 שנים מאוחר יותר...
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.