מערכת COL צעיר | יום ט' אייר ה׳תשפ״ב 10.05.2022

מה עשו מאות אלפי יונים בשדה הקרב של מלחמת העולם?

"שר אמי" הייתה יונה אחת, אמיצה ועזת נפש, שבזכותה ניצלו חייהם של מאות חיילים אמריקאים במהלך מלחמת העולם הראשונה • על שר אמי, ועל עוד יונים רבות אחרות, מהן גם בשירות צה"ל • מעניין
מה עשו מאות אלפי יונים בשדה הקרב של מלחמת העולם?

 

עוף השמיים יוליך את הקול

 

היונים זכו בשנים האחרונות לעדנה. הם הפכו לסמל של שלום ושלווה, מפני שבאמת, במבט ראשון הן עושות רושם תמים לחלוטין.

אבל אל תיכנעו לרושם שהיונים מפילות עליכם במבט ראשון. הן יכולות להיות לוחמניות, עזות ועקשניות הרבה מעבר למה שנראה שהן יכולות. בשנים עברו, כאשר אמצעי התקשורת הטכנולוגיים הקיימים היום עוד לא פותחו, היו היונים מפורסמות יותר ביכולותיהן. יונים רבות שימשו בשדה הקרב, והמוני חיילים הועסקו ביחידות שכל מטרתם הייתה גידול יונים המלחמה.

 

יונת מלחמה

הכירו את יונת המלחמה. מדובר ביונה עזת נפש, זריזה וחדורת מטרה. יונים כאלו גודלו בכמויות עצומות ואומנו לקראת משימתם – העברת מסרים משדה הקרב אל העורף ובחזרה. תחת אחד מרגליה היו נקשרים מכתבים, והיא - בזכות התכונות המופלאות שטבע בה ה' - הייתה עושה את דרכה אל השובך שבמפקדה במהירות וללא עיכובים.

די לשמוע כי במלחמת העולם הראשונה נעשה שימוש על ידי הצבאות השונים ביותר ממ-100 אלף יונים, כדי להבין עד כמה הייתה היונה פופולרית במלחמות העבר. במלחמת העולם השנייה אגב, נעשה השימוש ביונה גדול עוד יותר. מספר היונים שהשתתפו במלחמה מוערך בכ-250,000 יונים!

 

יונת מלחמה נשלחת מטנק צרפתי. לפני כמאה שנה

 

יוני הדואר היו נושאות עליהם מכתבים ומסרים, וכך צולחות אזורי לחימה במהירות ומעבירות מסרים שלא ניתן היה להעביר בדרך רגילה. כולם ידעו כי היונים משמשים להעברת מסרים. אם זוהתה יונה שהייתה נראית כמו יונת דואר, היו הצלפים מנסים לעצור אותה ביריות. זה היה די מורכב, מפני שהיונים זכו לאינסטינקטים טבעיים שסייעו להם להימלט מפגיעות שכאלו. לעיתים קרובות, גם לאחר שנפגעה, הייתה היונה ממשיכה בדרכה ונלחמת עד קצה כוחה להעביר את המסר שהופקדה עליו.

 

במלחמת העולם

בחודש חשוון תרע"ט, מצאו עצמם 554 חיילי אחת היחידות שהשתייכה לדביזיה 77 האמריקאית, בתוך יער מוס-ארגון הצפוף, כשהם מוקפים בידי כוח גרמני עצום; כ-200 איש מהם נהרגו, ועוד 150 נוספים נפלו בשבי. מצבם היה נואש.

שאר אנשי היחידה נלחמו על חייהם במשך שבוע נוסף, כאשר מיום ליום מצבם הולך ונעשה גרוע יותר. הם נותרו ללא נשק, ללא אוכל ובעיקר – ללא יכולת לתקשר עם שאר חיילי הדיבזיה, שהיו לא רחוקים מהם, אך לא הצליחו ליצור עמם קשר.

המוצא האחרון היו יוני הדואר שהתלוו לחיילי היחידה. יונים רבות נשלחו עם מסרים, אך לא הצליחו להגיע ליעדם. הם נורו באמצע הדרך ונפלו בטרם ביצעו את משימתם. בינתיים, החליטו אנשי דיביזה 77 האמריקאית, שלא הצליחו ליצור קשר עם חבריהם שביער, להפציץ את האזור שהיה מלא בחיילים גרמניים.

 

רכב צבאי נושא שובכי יוני במהלך מצעד צבאי בארץ

 

יונה אמיצה

רב סרן צ'ארלס ס. וויטלסי, שהיה אחד מאנשי "הגדוד האבוד" שנלכד ביער, ניסה גם הוא את מזלו ושלח יונת דואר נוספת. יונה זו קיבלה את הכינוי "שר-אמי". במכתב שהצמיד לרגלה של היונה, כתב וויטלסי למפקדת הדיביזיה על מיקומו, כמו גם על העובדה שמרבית 194 החיילים שנותרו מהיחידה פצועים.

בעקבות קבלת הידיעה, הופסקו ההפצצות על המקום ביער בו שהו החיילים, ויצא כוח שחילץ בשלום את היחידה. מי שהעבירה את המסרים בהצלחה פעם אחר פעם הייתה היונה "שר אמי" שנשלחה 12 פעמים מצד לצד, ובפעם האחרונה אף נורתה אך הצליחה להגיע ליעדה כשהיא חבולה ופצועה.

מעניין לציין כי גם בצה"ל, הפעיל 'חיל הקשר' חידת "יונאים" מיוחדת, שהשתמשה בשירותם של יוני הדואר עד לסיום השימוש בהם בשנת תשי"ז.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.