מערכת COL צעיר | יום ז' אייר ה׳תשפ״ב 08.05.2022

איך לא חשבנו על זה? ההמצאה הלא-רצויה ששינתה את העולם

סילבן גולדמן היה יהודי ממולח, כזה שידע להמציא המצאות חדשות כשצריך, וגם להפוך אותם לאהודות כשהקהל לא צורך אותם • עגלות הסופר לא תמיד היו כאן. מישהו היה צריך להמציא אותם • מעניין
איך לא חשבנו על זה? ההמצאה הלא-רצויה ששינתה את העולם

 

עגלת קניות, ממתי?

 

סילבן גולדמן היה יהודי ממולח. כמו יהודים רבים בארצות הברית של זמנו – לפני מעט יותר ממאה שנה – גם הוא חיפש כיצד להגדיל את הונו באמצעות מיזמים לא-רגילים שיוכלו להעניק לו הכנסה מכובדת.

זה התחיל עם רשת סופרמרקטים גדולה. גולדמן השקיע את הונו, מרצו וכל כוחו עבור הסופר-מרקטים, שאכן הפכו בשלב כלשהו לרשת מכובדת. אבל סילבן גולדמן לא שבע נחת מהרשת שלו, בייחוד לאחר שהחליט למכור אותה בעסקה שהתבררה כלא מוצלחת במיוחד.

 

ראש יצירתי

אבל לא יהודי ממולח כסילבן יתייאש בשלב מוקדם כל כך. הוא פנה להקים סופר-מרקט חדש במדינת אוקלהומה, וגם שם – הפך עד מהרה למנהל של רשת סופרמרקטים שגדלה ככל שחלף הזמן. תהיו בטוחים שהוא לא היה מסכן, אבל לא בזכות זה אתם קוראים עליו. מה שנדרש כדי שייכנס לספרי ההיסטוריה, היו צהרים של יום אחד רגיל וקצת משעמם בשנת תרצ"ו, בשעה שסילבן ישב במשרדו שבאחד החנויות.

ממקום מושבו במשרדו הוא הבחין בבאי הסופר שעברו בין המדפים, בידיהם סלים והם מעמיסים עוד ועוד עד שידיהם מתחילות לכאוב ממאמץ נשיאת הסלים העמוסים. זו הייתה בעיה פשוטה, וסטיבן היה בטוח שיש לה גם פתרון פשוט. מבטו ששוטט על פני החדר נפל על אחד מכיסאות העץ שעמד שם. סל קניות הובא מאי-שם, וגם ארבעה גלגלים מצאו את דרכם לשולחנו של מנהל רשת הסופר-מרקטים.

 

כך נראתה עגלת הקניות בגרסתה הראשונית

 

משהו לא עובד

כמו שאם יכולים לנחש, בתוך דקות ספורות עמדה במשרדו של סטיבן גולדמן עגלת הקניות הראשונה בהיסטוריה, היא נראתה קצת פרימיטיבית ולא-מהוקצעת, אבל עשתה את העבודה מצוין. סטיבן לא בזבז זמן; הוא הבין גן כן את פוטנציאל ההמצאה שבידיו. המפעל המתאים נמצא, ועד מהרה מצאו עצמם עגלות הקניות על פס הייצור בדרכם לסניפיו של גולדמן.

הבעיה, כמו תמיד, הגיעה בדיוק בשלב הזה, כאשר נדמה היה ש"הנה, 'אוטוטו' המוני לקוחות מסתובבים מאושרים עם ההמצאה החדשה ובמהירות היא כובשת את העולם". הסתבר פתאום שהלקוחות דווקא לא מעוניינים ברעיון. תודה ולהתראות, הם אמרו. ככה פשוט.

סילבן יכול היה להתייאש, אבל הוא בחר להתנהל ביצירתיות. חשב וחשב, ולבסוף גם הגה רעיון.

 

פיתרון יצירתי

למחרת היו סניפי המרקטים המרכזיים של סטיבן מלאים בעגלות ולקוחות מאושרים. נושאי עגלות סיפרו לסובבים אותם, שהביטו בהם בסקרנות, עד כמה ההמצאה החדשה נוחה וקלה לשימוש. "היא חוסכת גם הרבה זמן", סיפרו רבים מהם בהתלהבות. מעגל המשתמשים בעגלות התרחב במהירות. אם לאחרים זה טוב, כנראה זה טוב גם בשבילי, חשבו כל הספקנים ונסחפו בהתלהבות הכללית.

 

שרטוט התוכנית לעגלה המשודרגת שיצאה מספר שנים לאחר מכן

 

בסוף היום הגיעו מאות ה'קונים מדומים' לבקש את משכורתם מסילבן גולדמן. הוא הודה להם על עבודה מצוינת וגם שילם להם בנדיבות. ככלות הכל, הם עשו את העבודה מצוין. כל היום הסתובבו בין המדפים עם העגלות ו'שיחקו' כביכול הם עורכים קניות, תוך שהם מהללים את הקנייה. והתרגיל עבד – ללא ספק. המוני קונים אמיתיים גילו בזכותם עד כמה נהדרת המצאתו של גולדמן.

 

המצאה עולמית

תקופה קצרה לאחר מכן, הפך הייצור של עגלות הקניה להמוני ורחב היקף. בארצות הברית כולה, ובעקבותיה בעולם כולו החלו משתמשים בהמצאה הגאונית בפשטותה. זכויות היוצרים על הפטנט נרשמו לזכותו של סטיבן גולדמן והוא קצר כעת את פירות ההצלחה – בתוך תקופה קצרה הפך למולטי-מליונר שסופר-מרקטים מכל העולם  הזרימו כספים לכיסו.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.