COL | יום ז' אייר ה׳תשפ״ב 08.05.2022

"נחצה רף": הרב חימי מאלעד מתאר את השבת המתוחה בעיר

הרב רפאל חימי, מחשובי חסידי חב"ד ומנהל מטה הרמב"ם באלעד, מספר על האווירה המתוחה בשבת האחרונה בעיר החרדית: "הרף עלה, לא היה דבר כזה בעיר. תחושה של "כצאן לטבח" • כמו מרבית תושבי העיר, הכיר באופן אישי את אחד הנרצחים, ר' יהונתן חבקוק הי"ד: אין אחד שהכיר אותו ולא בכה עליו בדמעות" • בעיר זיהו את הפרצופים של המחבלים: "כל בוקר היו מגיעים 'לפתוח את היום' במאפייה ממול, עבדו במשלוחים" • "בשבת הרב ירוסלבסקי זעק בבית הכנסת "והחי יתן אל ליבו"
משמאל: הרב רפאל חימי באחד משיעוריו בחסידות בבית הכנסת חב"ד 'דרך מצוותיך' באלעד

אבל כבד נפל על העיר החרדית ביום חמישי האחרון, לאחר היוודע דבר הרצח הנורא, שלוש נפשות טהורות נרצחו בידי בני עוולה, רק בגלל שהם יהודים.

שבת מתוחה עברה על העיר החרדית, כל נושאי הנשק הלכו חמושים לבתי הכנסת. למרות קריאות העירייה לחזור ללימודים ולשגרה, רבים השאירו את ילדיהם בבית ביום שישי וגם היום, עוד לפני היוודע דבר תפיסת המרצחים.

הרב רפאל חימי, חסיד חב"ד, מנהל בישיבה 'עטרת נחמיה' בעיר אלעד, המתגורר מזה 17 שנה בעיר ומוסר שיעורים מוכר, מספר הבוקר ל-COL:

"הפיגוע הרצחני שאירע פה מאוד כואב ונוגע לנו אישית, תושבי העיר בפרט. את הקדוש יהונתן חבקוק הי"ד, הכרתי באופן אישי, את השניים האחרים, הי"ד, לא הכרתי.

"יהונתן הי"ד היה סמל השמחה, אין אחד בעיר שלא הכיר אותו. אני הייתי מתקן אצלו את הרכב מזה מספר שנים. היה מקפץ ושמח תמיד, אני זוכר אותו נכנס מתחת לאוטו, אני מגיש לו קפה והוא כולו מרוח בגריז, שמח ושר... אין אחד שלא בכה דמעות על האדם היקר הזה".

וידאו: ר' יהונתן הי"ד (בחולצה הלבנה) מגיע למאפייה השכונתית ופוצח בריקוד אופייני עם המוכר (באדיבות המצלם):

 

מסתבר כי מעדויות נוספות בשכונה, רבים אף זיהו את תמונות המחבלים שהפיצה המשטרה לאחר הפיגוע הרצחני. מתברר כי השניים עבדו באחת המכולות הגדולות והמוכרות בעיר, ולא 'פתחו את היום' מבלי לבקר במאפייה השכונתית, ולפי עדויות אחד השכנים עימם שוחחנו, "בשש בבוקר היו קונים בקביעות קפה ומאפה וגם 'משקה אנרגיה', לפני שהלכו לעבוד במכולת, במשלוחים. הכירו טוב מאוד את השטח".

עוד עולה מעדויות נוספות, כי התפתח מאבק בין יהונתן לבין המחבלים, כשבנו הקטן עד למחזה ושתי ילדות מתחבאות בתוך תא המגלשה בפארק, כשהן עדות למחזה הזוועה. זה החל עם הנהג שהסיע אותם, שנרצח בתוך הרכב, ומשם המשיכו שני המחבלים הארורים במסע הרצח.

"בכך שיהונתן נאבק עם המחבלים וצעק לבנו לברוח, הוא הציל רבים אחרים", אומר הרב חימי.

איך התושבים הגיבו לאחר הפיגוע המחריד?

"לא היה דבר כזה. עד היום הציבור כביכול התרגל למציאות של פיגועים, ירי, סכינאות, מי שניצל ומי שנרצח ל"ע. הפעם זה היה כצאן לטבח, באמצעות גרזן, עלה הרף בצורה הכי מחרידה שיכולה להיות וילדים קטנים ראו את המחזות. תושבי העיר לא מוכנים לעבור על סדר היום על דבר כזה. הרב מרדכי מלכה, רב העיר אלעד, התבטא שזו עליית רף הכי חמורה שיכולה להיות, 23 שנה הוא התפלל שלא יקרה דבר כזה בעיר אלעד, ואכן העיר נשמרה. כשזה הגיע, זה הגיע בצורה הכי מחרידה."

איך עברה עליכם השבת בקהילה החב"דית?

הרב חימי: "היה לנו 'שלום זכר' של חבר טוב, אשתי אמרה לי "אתה לא יוצא". בפרט כשאתה רואה את כל הצבא, הימ"מ, מסוקים באוויר. ראינו חיילים של יחידות מיוחדות נכנסים בתוך צינורות ניקוז תת קרקעיים בחיפוש אחר המחבלים. המפכ"ל הודה בפה מלא ש"אני יכול לומר שהמחבלים נתפסו", אז מה נותר לתושבים לעשות? הייתה מתיחות גבוהה מאוד, נושאי נשק יצאו עם נשקם לכל מקום, חיילים ושוטרים סרקו מבית לבית, כל חורבה נטושה ואתר בנייה בכל העיר, העובדה שהעיר מוקפת יערות רק סיבכה את המצב".

ההורים שלחו את הילדים ביום שישי והיום, יום ראשון למוסדות?

"ההוראה הרשמית מהעירייה היתה לפתוח לימודים כרגיל, אבל רבים בחרו שלא לעשות כן ולהשאיר את הילדים בבית. היום, לאחר תפיסת המחבלים כמה מאות מטרים מהעיר, התברר כי החלטתם היתה נכונה".

איך היתה האווירה בבית הכנסת חב"ד בשבת, היכן שאתה מתפלל?

"הייתה מתיחות, הרב שניאור זלמן ירוסלבסקי דיבר בבית הכנסת על כך שעלו קורבנות 'עולות תמימות', אבל מה אנחנו צריכים לעשות? 'והחי יתן אל ליבו'. תלמידי רבי עקיבא מתו כי לא יכלו להכיל אחד את השני, כל אחד לא יכל להכיל איך השני מפרש את דברי רבו. "המורם מכל הנ"ל", סיכם הרב ירוסלבסקי, "שחייבים להכיל אחד את השני ולהתחזק באהבת ישראל".

כאנקדוטה לסיום, מסכם הרב חימי:

"היום במסגרת 'כולל יום ראשון', מסרתי שיחה של הרבי על פרשת 'בהר', שם מדובר על עבד עברי שהתרושש וצריך לשלם עבור האשה והילדים בכך שמוכר עצמו לעבד. על עניין הפרנסה מופיע הביטוי "כגרזן ביד החוצב", וזה הדליק אצלי מיד נורה אדומה, בהמשך למצב המבהיל שאנחנו נמצאים בו. יש מי שחושב שהגרזן עושה את הפעולה – ולא היא, זאת היד שמכה בו. ועוד יותר: זאת 'ידא אריכתא' של הקב"ה. צריך להאמין באמונה פשוטה, אנחנו לא מבינים למה עשה ה' ככה, אבל כן חייבים לקחת אל ליבנו "והחי יתן אל ליבו", כל אחד צריך להוזיז משהו, לתקן משהו".

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.