COL | יום ה' אייר ה׳תשפ״ב 06.05.2022

״אשרי חלקו מי שיוכל לעמוד בזה״: לזכרו של ר' יונתן הי"ד

יונתן חבקוק הי״ד נאבק אמש ברוצחים שפלים חמושים בגרזנים, במאבקו עכב אותם יונתן לזמן יקר ובכך איפשר לאנשים אחרים לברוח ולהציל את נפשם. אבל יונתן נרצח והשאיר אשה וחמשה ילדים • ״אשרי חלקו מי שיוכל לעמוד בזה״, כך כתב רבי דוד בן זמרה לפני כחמש מאות שנה על מעשים כמו אלה של יונתן • הרב זלמן וישצקי, שליח הרבי בבאזל שווייץ, במאמר לאחר הטבח הנורא אמש באלעד
״אשרי חלקו מי שיוכל לעמוד בזה״: לזכרו של ר' יונתן הי
ר' יהונתן חבקוק הי"ד

יונתן חבקוק הי״ד נאבק אמש ברוצחים שפלים חמושים בגרזנים, במאבקו עכב אותם יונתן לזמן יקר ובכך איפשר לאנשים אחרים לברוח ולהציל את נפשם. אבל יונתן נרצח והשאיר אשה וחמשה ילדים.

״אשרי חלקו מי שיוכל לעמוד בזה״ כך כתב רבי דוד בן זמרה לפני כחמש מאות שנה על מעשים כמו אלה של יונתן, אלו מילים שמגדירים את מעשיו של יונתן.

הרדב״ז שהיה רבה ומנהיגה של יהדות מצרים נשאל האם חובה על אדם להקריב איבר למען הצלת חברו? 

ובלשונו:

שאלת ממני, אודיעך דעתי על מה שראית כתוב, אם אמר השלטון לישראל (ליהודי): הנח לי לקצץ אבר אחד שאינך מת ממנו, או אמית ישראל חבירך. יש אומרים שחייב להניח לקצץ האבר הואיל ואינו מת.

התשובה של הרדב״ז כאמור מגדירה את מעשיו ואת תכונותיו של  יונתן, אבל קודם רק אקדים שהדיון הזה, השאלה והתשובה קשורים ואף יוצאים מהפסוק ״לא תעמוד על דם רעך״, פסוק שאנו נקרא בחוץ לארץ מחר בפרשת קדושים ובעצם דורש מיהודי להתמסר ואף להסתכן למען הצלת חבירו, זהו אגב דין שהפך להיות חוק בספר החוקים של ישראל, דומני שאין דומה לו באף ספר חוקים אחר במדינה מערבית.

הנה כך מסכם הרדב״ז את תשובתו: “וצריך שמשפטי תורתנו יהיו מסכימים אל השכל והסברא; ואיך יעלה על דעתנו שיניח אדם לסמא את עינו או לחתוך את ידו או רגלו כדי שלא ימיתו את חבירו? הלכך איני רואה טעם לדין זה.״ כלומר, אין חובה על האדם להסתכן כך כל כך למען הצלת חבירו.

ואז מוסיף רבה של מצרים עוד כמה מילים, הנה: ״אלא מידת חסידות״, כלומר, זוהי מידה יוצאת מגדר הרגיל, של אדם שיוצא מגדרו ועושה למעלה מחובתו.

ועוד הוא מוסיף ״ואשרי חלקו מי שיוכל לעמוד בזה.״

אני לא באמת חושב שיונתן או כל אדם אחר שרץ אתמול באלעד לקראת הרוצחים השפלים בידיים חשופות חשב באותו רגע על תשובת הרדב״ז או אפילו על הפסוק ׳לא תעמוד על דם רעך׳, אבל אני כן יודע בבירור שבבסיס החינוך והערכים של הקדושים שנרצחו, של יונתן ובעצם של כל אחד ואחת מבני עמנו, בדם שלנו, בחלב שינקנו מאמותינו יושב לו מוצק הפסוק הזה.

״ואשרי חלקו מי שיוכל לעמוד בזה.״

חברים, אנחנו עדיין בגלות. משיח עוד לא בא, הגאולה עוד לא פה, יהודים עדיין נרצחים על היותם יהודים, עם שכן שלנו עדיין מחנך את ילדיו לרצוח, בני אדם מן השורה שיודעים לאהוב את ילדיהם שלהם, יוצאים לרחוב ומחלקים סוכריות של שמחה על רצח ברוטלי של יהודים.

אנו נמשיך להתפלל ולבקש מהקדוש ברוך שיאמר לצרותנו די ונזכה בקרוב ממש לגאולה האמיתית והשלמה.

 

שבת שלום,

הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.