מערכת COL | יום כ"ח אב ה׳תשס״ה 02.09.2005

"סיום ה'חובות' ברמב"ם - יביא לסיום החובות בגשמיות"

במהלך חגיגת סיום הרמב"ם שנערכה באולמי 'החוף השקט' שבטבריה בארגון מטה הרמב"ם היומי שעל-ידי צעירי-אגודת-חב"ד נשא דברים הרב מנחם-מענדל גלוכובסקי, סגן מזכיר בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש על תקנת לימוד הרמב"ם, שתוקנה על-ידי הרבי כ'תיקון' לאנשי הדור, וכי עלינו להתמיד ולהיות חלק מהתקנה הקדושה של הרבי.הרב גלוכובסקי סיפר כי פעם יהודי כתב לרבי שיש לו חובות כספיים רבים. הרבי השיב לו: "כאשר תסיים עם ה'חובות' בלימוד הרמב"ם - תסיים גם עם החובות בגשמיות". הרב גלוכובסקי ציין כי בזכות תקנת לימוד ספר הרמב"ם, חדרה התודעה של הרמב"ם וספריו לתודעת הציבור היהודי. "השנה מציינים ברחבי העולם שמונה מאות שנה לפטירתו, וזו הזדמנות טובה על מנת להפיץ את תקנת לימוד הרמב"ם", אמר.סיקור נרחב מהחגיגה על ציונו של הרמב"ם וסעודת המצווה באולמי 'החוף השקט' - ב'כתבה מלאה' לצפייה בגלריית תמונות מהחגיגה לחצו כאן
(צילום: י. בלינקו)

קהל רב מכל רחבי הארץ השתתף ביום חמישי בערב בחגיגה המרכזית של סיום המחזור ה-23 בלימוד הרמב"ם. תקנת הלימוד היומי בספר 'משנה תורה' לרמב"ם, נקבעה על-ידי הרבי מליובאוויטש בשנת תשמ"ד והיא התקבלה בהתלהבות על-ידי גדולי ישראל. הלימוד היומי סודר בשלושה מסלולי לימוד: שלושה פרקים ליום, פרק אחד ליום, או לימוד ב'ספר המצוות לרמב"ם', וזאת בכדי לאפשר לאנשים, נשים וטף, להצטרף ללימוד היומי, כל אחד לפי יכולתו.

ספר הרמב"ם הוא "מקבץ לתורה שבעל פה כולה", כפי שהגדיר זאת הרמב"ם עצמו. למעשה, מי שלומד את הרמב"ם במסלול של שלושה פרקים ליום, מסיים מידי שנה את כל הלכות התורה שבעל-פה, ובנוסף לכך, הוא מתאחד עם רבבות מישראל הלומדים את השיעור היומי ברמב"ם. על-פי מנהג ישראל לערוך שמחה של מצווה לגמרה של תורה, נערכת מידי שנה, חגיגת סיום לימוד הרמב"ם על קברו של הרמב"ם בטבריה.


סיום על קברו של הרמב"ם

חגיגת הסיום מאורגת כמידי שנה, על-ידי מטה הרמב"ם היומי שעל-ידי צעירי-אגודת-חב"ד בראשות הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב, ובשיתוך בית חב"ד טבריה בראשות הרב יוסף קרמר. מטה הרמב"ם היומי המנוהל על-ידי הרב יוסף יצחק לבנהרץ הוציא לאור מורה- שיעור למחזור הלימוד החדש במתכונות שונות שחולק לכל המשתתפים.

האירוע נפתח בשעת ערב ליד ציונו של הרמב"ם, והוא הונחה על-ידי ראש ישיבת חב"ד בצפת הרב יוסף-יצחק וילשאנסקי. בפתח האירוע קרא החזן הרב בער'ל זלצמן, שליח הרבי בניו-ג'רסי, את פרקו של הרבי ק"ד בתהילים.

את ההלכה האחרונה בספר שופטים הוזמן למד עם הציבור הרב מרדכי ביסטריצקי רב קהילת חב"ד בצפת ואחראי מחלקת הכשרות בעיר, הממשיך את מסורת אביו, הרב לוי ביסטריצקי ע"ה, שהיה רבה של צפת וחבר בית-דין רבני חב"ד, ואשר היה מסיים במשך שנים רבות את ספר הרמב"ם על ציונו של הרמב"ם.

את מחזור הלימוד החדש - הכ"ד - התכבד הרב מנחם-מענדל גלוכובסקי, סגן מזכיר בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש ורב קהילת חב"ד ברחובות. הרב למד עם הציבור הפתיחה וההתחלה של ספר "היד החזקה לרמב"ם. בתום מעמד הסיום ותחילת המחזור החדש, פנה הקהל הגדול למלון 'החוף השקט', בו נערכה סעודת מצווה רבת משתתפים וחגיגה גדולה לגמרה של תורה.

סעודה של מצווה

את סעודת המצווה שהתקיימה באולמי 'החוף השקט' הנחה המנחה הוותיק, הרב נפתלי הכהן רוט, מנהל המרכז חינוכי-חסידותי של צעירי-אגודת-חב"ד. את בימת הנשיאות פיארו רבנים, שלוחים ואורחים חשובים, והרב רוט פתח את החגיגה כשהוא מרחיב במעלת לימוד הרמב"ם והתקנה הקדושה של הרבי מליובאוויטש.

הרב אברהם-שמואל בוקעיט, משלוחי הרבי לארץ הקודש, ומשפיע בישיבת 'אור שמחה' בכפר-חב"ד פתח את הערב בדבר-מלכות, שיחת הרבי מליובאוויטש העוסקת בלימוד הרמב"ם.

ראש ישיבת 'תומכי-תמימים' במגדל העמק הרב יצחק גולדברג עמד בדבריו על הזכות הנפלאה שנתן לנו הרבי בתקנה הק' של לימוד הרב"ם, ואשר מלווה אותנו יום-יום ושעה שעה. "ישנם טעמים רבים שגדולי ישראל נתנו במעלת לימוד הרמב"ם", אומר הרב גולדברג. "השלמת תרי"ג המצוות מידי שנה, סגולה ליראת שמים, שונה הלכות ביום יום, ועוד טעמים רבים. אך לנו, כחסידי חב"ד, לא צריכים טעמים וסגולות על-מנת להתאחד בתקנת לימוד הרמב"ם. זו זכות עבורנו, ליטול חלק בתקנה של הרבי, ולהרגיש "שייכים ומקושרים" אל הרבי, בכל יום, באמצעות לימוד הרמב"ם היומי". הרב הדגיש כי למיטב זכרונו, זו התקנה היחידה של הרבי המכוונת לביצוע יום-יומי, "כמו תקנת הרבי הקודם ללמוד את שיעורי החת"ת - הוראה לביצוע יום-יומי. בכך העניק לנו הרבי זכות להתקשר עמו בהגשמת תקנות, בכל יום ויום" אמר הרב.

הרב גולדברג קרא למשתתפים להתחזק בלימוד יום יומי של ספר הרמב"ם, ולהשפיע בכך גם על החברים והמכרים, ליטול חלק בתקנה הקדושה,  אם באמצעות לימוד שלושה פרקים, ואו פרק אחד ו'ספר המצוות' למי שקשה עבורו הדבר.
 
אל הבמה הוזמן החזן הרב בער'ל זלצמן מניו-ג'רסי שהנעים את הערב בניגוני חב"ד בליווי תזמורתו של ר' טוביה חבקין, כיאה לחגיגה לכבוד גמרה של תורה, הנערכת מתוך שמחה של מצווה. הרב מרדכי ביסטריצקי רב קהילת חב"ד בצפת ואחראי מחלקת הכשרות בעיר הוזמן לשאת דברים, וקישר בדבריו לפרשת השבוע, ולימים בהם אנו נמצאים, ערב ראש חודש אלול- חודש התשובה, הרחמים והסליחות.


'הדרן' על הרמב"ם

כפי הנהוג לערוך 'הדרן' על הרמב"ם בחגיגת הסיום, הוזמן לערוך 'הדרן' על ספר הרמב"ם, סגן מזכיר בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש הרב מנחם-מענדל גלוכובסקי, שסיפר על המשפיע המפורסם ר' מענדל פוטרפס ע"ה, שהתעקש ללכת מידי שבוע להניח תפילין עם אנשים. בערוב ימיו, כאשר כבר היה חולה ותשוש, הפצירו בו תלמידיו שישאר בביתו וינוח. ר' מענדל לא ויתר ואמר: "מבצע תפילין הינה הוראה ותקנה של הרבי, אני לא יכול לוותר על זה".

הרב גלוכובסקי ציין שבדור הקודם, תיקן כ"ק אדמו"ר הריי"צ (האדמו"ר השישי לשולשת חב"ד) את תקנת לימוד שיעורי החת"ת (חומש, תהילים, ו'תניא' מידי יום), ובימינו, תיקן הרבי את לימוד הרמב"ם, כ'תיקון' לאנשי הדור, וכי עלינו להתמיד ולהיות חלק מהתקנה הקדושה של הרבי.

הרב גלוכובסקי סיפר כי פעם יהודי כתב לרבי שיש לו חובות כספיים רבים. הרבי השיב לו: "כאשר תסיים עם ה'חובות' בלימוד הרמב"ם - תסיים גם עם החובות בגשמיות". הוא ציין כי בזכות תקנת לימוד ספר הרמב"ם, חדרה התודעה של הרמב"ם וספריו לתודעת הציבור היהודי. "השנה מציינים ברחבי העולם שמונה מאות שנה לפטירתו, וזו הזדמנות טובה על מנת להפיץ את תקנת לימוד הרמב"ם", אמר.


שני 'סיומים' בשנה

את דבר עיריית טבריה הביא חבר מועצת העיר, ר' שאול דמרי שהודה לצעירי-חב"ד על ארגון החגיגה המסורתית בטבריה, וציין כי למרות שהמחזוריות של לימוד הרמב"ם היא פעם באחד עשר חודש, הרי שהשנה, שנת תשס"ה, זכינו לשני סיומים. הראשון באמצע חודש תשרי, והשני כיום, בפתח חודש אלול. מר דמרי ריגש את הקהל בסיפור שאירע לו ושהוכיח שוב כי את ההשגחה הפרטית שבעולם, וכיצד ה' מסובב את הדברים הנראים לנו במבט שטחי, כתמוהים ולא מבונים, על מנת לעשות טובה רוחנית וגשמית לעוד יהודי.

דברים בעניני דיומא נשאו גם הרב יוסף-יצחק וולסוב, משלוחי הרבי לארץ הקודש ורבה של רמת ישי, ומנהל בית חב"ד בעיר טבריה, המסייע רבות לארגון החגיגה המסורתית, הרב יוסף קרמר.


מחאה על הרס יישובים בישראל

בסיום הערב, נשא דברים הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב, יו"ר צעירי-אגודת-חב"ד ויו"ר אגודת חסידי חב"ד בישראל, שאמר כי "זכות מיוחדת היא לחגוג את סיום הרמב"ם כאן, ביום הסיום ממש, כפי שהורה הרבי, לקיים את סיום הרמב"ם בטבריה ביום הסיום עצמו. זה הזמן לקרוא לכולנו להפיץ את תקנתו הקדושה של הרבי ולשתף עוד ועוד יהודים בלימוד הנפלא הזה של כל הלכות התורה".

בהמשך הביע הרב אהרונוב מחאה חריפה, בשם אגודת חסידי חב"ד באה"ק, על ההליכה כנגד הלכות התורה, הן בעניין הרס יישובים בארצנו הקדושה, הן הלכות הקשורות לאיסור הריסת בתי-כנסת ופגיעה בקברי הקדושים השם-יקום-דמם, ועל כולן – ההלכה הברורה על האיסור למסור לנכרים שטחים הסמוכים לספר, שיש בזה סכנת פיקוח-נפש ממש לכל יושבי ארצנו הקדושה".

שרון גושן - אתר צעירי-חב"ד

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.