מנדי שדה | יום ג' אייר ה׳תשפ״ב 04.05.2022

חייל וגם גנרל: לדמותו של הרב חיים מרדכי אייזיק חדקוב

הלוויתו של הרב חדקוב ביום ראשון ד' אייר תשנ"ג, הייתה רוויה כאב, והשתתפו בה אלפים רבים, בהם גם כאלו שעלו על המטוס במיוחד כדי להשתתף בלוויה • מי היה הרב חיים מרדכי אייזיק חדקוב, שדמותו מהווה מודל לחיקוי ולהערצה בביטולו ובהתקשרותו הפנימית, לצד עסקנותו המופלאה? • 29 שנים לפטירתו
חייל וגם גנרל: לדמותו של הרב חיים מרדכי אייזיק חדקוב

 

הרב חיים מרדכי אייזיק חדקוב
ג' אייר תשנ"ג

 

עובדה היא שערב לפני פטירתו, עוד הספיק הרב חדקוב לחתום על הצ'קים שיועדו לחברי הכולל שתחת המזכירות. גם הצ'קים של שאר העובדים שקיבלו ממנו את משכורתם נחתמו באותו ערב. ויש בזה – בעובדה חסרת חשיבות זו - איזה צד שמאפיין את אותו איש גדול. האיש שלא הניח מתחת ידו דבר שאינו מתוקן; שתחת ידיו האמונות התנהלו מוסדות חב"ד בסדר מופתי; שתחת פיקוחו פעלו אלפי השלוחים סביב הגלובוס כשהוא משגיח על כולם מלמעלה בדקדקנות חסרת־פשרות.

הרב חיים מרדכי אייזיק חדקוב היה המוליך ומביא, מי שעמד בין משה רבינו ובין העם. לאורך כל עשרות שנות חייו האחרונות לא מש מהאוהל, הוא היה המפקח, המאשר, מוציא ההוראות, וגם זה המוודא שהתבצעו.

אי אפשר להתעלם מעוצמת כוחו של הרב חדקוב, שעמד כמעט בראש כל המוסדות החב"דיים, אך יחד עם זאת היה צנוע וחסר כל יוהרה. יסבירו זאת היטב המילים הבאות; כשהתבקש פעם מזכירו של הרבי, הרב בנימין קליין לתאר את מי שתחת פיקודו עבד – הרב חדקוב, הוא תימצת את תשובתו לכדי מילה אחת: "חייל". זו הייתה כל תורת חייו כולה. ואידך, זיל גמור.

 

הרב חדקוב בצעירותו

 

מנהל בית ספר בגיל 18

הרב חדקוב נולד למשפחה חב"דית רוסית בעיר ביישנקוביץ. מסלול חייו הוביל אותו בגיל צעיר ללטביה הסמוכה לרוסיה, שם הפך בעודו עול ימים לעסקן ציבורי מוכר ולדמות מוערכת במיוחד. שנת תרפ"ח, יכולה להיחשב לאחת השנים המשמעותיות בחייו – באותה השנה עזב אדמו"ר הריי"צ את רוסיה, וקבע את מושבו בעיר ריגה הלטבית. עוד קודם בואו של הרבי לעיר, כבר פעל הרב חדקוב לצידו של הרב מרדכי דובין - העסקן החב"די המפורסם - כדי לפעול את בואו של הרבי לעיר. לאחר שזה אכן קרה, הפך עד מהרה לחסיד מסור ולאחד העסקנים הפעילים בשליחותו של הרבי הריי"צ.

בהיותו בריגה התפרסם הרב חדקוב בגישתו החינוכית המצליחה. הוא הופקד על ניהול בית ספר כבר בהיותו בגיל 18 ועשה חיל בתפקידו זה, עד שהקים רשת של בתי ספר יהודיים במדינה. בהמשך – במסגרת עבודתו עם הרב מרדכי דובין – היה הממונה מטעם משרד החינוך הלטבי על החינוך היהודי בלטביה כולה.

 

 

באותה התקופה גם נוצר הקשר בין הרבי נשיא דורנו ובין העסקן הצעיר הנמרץ. הרב חדקוב תיאר את פגישתו הראשונה עם הרבי, כיצד הוא נכנס לביתו של הרבי הריי"צ, וראה את ה"אורח מיקטרינסלאב" אומר "ויתן לך", אוחז את הסידור בשתי ידיו ואומר את הנוסח בשקט ובפשטות. המראה "לקח" אותו, והוא הצהיר שהוא "ראה את האמת בהתגלמותה". מאז פגש הרב חדקוב את הרבי עוד פעמים רבות, ובמהלך התקופה הבאה – עד שעברו להתגורר יחד בניו יורק – הלך הקשר והתפתח ביחוד בעקבות העיסוק המשותף בענייני עסקנות ציבורית.

 

בראש המוסדות החב"דיים

על עוצמת הקשר שנרקם בין אדמו"ר הריי"צ והרב חדקוב תעיד העובדה שכאשר הפליג הרבי אל מחוץ לגבולות אירופה, בדרכו לארצות הברית, היה גם הרב חדקוב אחד מאנשי פמלייתו של הרבי שברחו עמו אל חצי הכדור התחתון. בשלב זה היה הרב חדקוב מראשי העסקנים החב"דיים, שהרבי הריי"צ הפקיד בידיו אחריות רבה.

עם בואו לארה"ב ניתן בידי הרב חדקוב תפקיד ניהול המוסדות "מרכז לענייני חינוך" קה"ת" ו"מחנה ישראל", שבראשם עמד הרבי נשיא-דורנו. מאז, היה הרב חדקוב לצידו של הרבי לאורך כל שאר ימי חייו, עד לפטירתו בשנת תשנ"ג. לאחר קבלת הנשיאות על ידי הרבי, קיבל עליו הרב חדקוב לעמוד בראש המזכירות.

 

 

חולש על פעילות עולמית

ממקום מושבו במשרד הקטן שבקצה המסדרון של קומת הכניסה ל-770, חלש הרב חדקוב על רשת הפעילות החב"דית בעולם כולו. הכול ידעו כי דבריו של הרב חדקוב הם 'המילה האחרונה'. היה ידוע כי לא פעם בחר הרבי להעביר מסרים והוראות באמצעות מזכירו, בצורה כזו שאיש לא ידע כי מי שעומד מאחוריהם הוא הרבי. אף אחד לא ההין להמרות את פי הרב חדקוב שנתן את הפקודות שבהרבה מהמקרים הגיעו מהקודש פנימה.

עבודתו בתחום החינוך בתקופת מגוריו בריגה, כמו גם גישתו הרגישה והחכמה לחינוך בכלל, הקנתה לו שם של מחנך דגול. לא-פעם הפנה אליו הרבי שאלות בנושאי חינוך ילדים. חלק מרעיונותיו החינוכיים הועלו על הכתב, ואלו התפרסמו לאחר פטירתו בספר "החינוך והמחנך".

 

 

ככל שחלפו השנים ורבתה העבודה, נטה הרב חדקוב לחלוק עם מזכירים נוספים את עבודתו העצומה. על אף שבתחילה היה מופקד על כל ענייני המזכירות, כולל שליחת וקבלת מכתבים, סידור התורים ליחידות, ניהול הקשרים עם עסקני חב"ד ברחבי העולם ועוד ועוד, השכיל הרב חדקוב להאציל מסמכויותיו למזכירים השונים שעבדו תחת פיקודו.

לצד היותו עסקן מסור, התבלט הרב חדקוב בביטולו המוחלט - עד כדי פליאה. רבים הביטו בהשתאות בדמותו הצנומה ועקבו אחר הליכותיו ואורחותיו, שכל כולם אמרו ביטול והתקשרות פנימית לנשיא הדור. ביטוי לכך ניתן אף בצורת עמידתו לפני הרבי. דמותו אמרה 'ביטול'. וזאת גם לאחר עשרות שנים שבהם עבד לצידו של הרבי מידי יום, עובדה שלא היה בה כדי לפגוע בציור ה'ביטול' המפליא שלו.

 

 

משפיע לא נודע

בשנת תשנ"ג, לאחר תקופה שבה סבל ממחלה קשה, הלך הרב חיים מרדכי אייזיק חדקוב לבית עולמו בליל שבת קודש ג' אייר. ביום ראשון שלאחר מכן הוא נטמן בבית החיים 'מונטיפיורי' בסמוך ל'אוהל', לאחר לוויה רבת־משתתפים ורוויה בכאבם של רבים.

אחד העיתונים מאותם ימים סיכם דברי הספד אודותיו באמצעות השורה הבאה (תרגום מאנגלית):

"בליל שבת האחרון איבד העולם את אחד האישים המיוחדים שלו. מיליונים רבים של אנשים החיים על פני תבל, לעולם לא יידעו עד כמה התעשרו חייהם בזכות אותו "חיים מרדכי אייזיק חדקוב" שנפטר בשבוע שעבר".

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.