מערכת COL | יום א' אייר ה׳תשפ״ב 02.05.2022

סקירה נרחבת בעקבות פטירתו: הרב גורודצקי ע"ה ו'ועד' הנחלה

מאז פטירתו, רבים שואפים להבין מה תפקידו של ועד נחלת הר חב"ד, מה מידת מעורבות הרבי בהקמת הועד ופעולותיו במשך השנים, ומה היה חלקו של הרב גורודצקי בפיתוח נחלת הר חב"ד
סקירה נרחבת בעקבות פטירתו: הרב גורודצקי ע

יו"ר ועד נחלת הר חב"ד הרה"ח ר' מרדכי גורודצקי הלך לעולמו, והותיר אחריו את השכונה של הרבי בנויה לתפארת וכוללת בתי כנסת, מוסדות חינוך, מקוואות ובנייני מגורים, אשר בבניה והפיתוח שלהם היה מעורב מי שכיהן כיו"ר הועד קרוב ליובל שנים, ופעל על פי הוראות ומענות הרבי לועד בכלל ואיליו באופן אישי בפרט.

בדברי פרידה קצרים שנאמרו בהלויה - הודגש כי היו"ר עבד בהתנדבות מליאה, ולא לקח אגורה עבור עבודתו הציבורית, וכל כולו היה מסור ונתון למען נחלה כדי לגרום נחת רוח לרבי. ואילו המרא דאתרא הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי הודיע כי החתן הרב יצחק בליז'ינסקי ימלא את תפקיד חמיו כיו"ר ועד נחלת הר חב"ד.

מאז פטירתו, רבים שואפים להבין מה תפקידו של ועד נחלת הר חב"ד, מה מידת מעורבות הרבי בהקמת הועד ופעולותיו במשך השנים, ומה היה חלקו של הרב גורודצקי בפיתוח נחלת הר חב"ד. 

טרם נשיב בקצרה, נקדים כי הרב גורודצקי היה איש מעש וידע לפעול בכל דרך ובעת הצורך גם לזעוק ולמחות ולהפוך עולמות בשביל נחלה, אך בדרך כלל היה שתקן והיה סמל של הצנע לכת, חרף תפקידו כיו"ר ועד ובמקביל כמנהל מפעל גולגוטקס אשר הוקם בהוראת הרבי כדי ליצור מקומות עבודה לתושבי נחלת הר חב"ד.

אך לעיתים סיפר על חסידים ברוסיה הסובייטית, וגם העניק ראיונות קצרים אודות התפתחותה של נחלת הר חב"ד והוראות הרבי אשר היוו תמרורי דרך לעסקני נחלת הר חב"ד והרב גורודצקי בראשם. 

זכיתי לראיין את הרב גורודצקי לא פעם, אודות זקני החסידים וגם על נחלה, ולפני שלוש שנים, במהלך הכנת חגיגות היובל לנחלת הר חב"ד, הכנתי ביוזמתו, תיעוד מיוחד אודות נחלת הר חב"ד  - סקירות המתעדות את מעורבות הרבי בהקמת השכונה ושגשוגה, לצד זכרונות ותמונות עתיקות וגם חדשות. הרב גורודצקי העניק ראיונות מיוחדים ונרחבים, ארכיון התמונות של ועד נחלת הר חב"ד נפתח בפניי ובהתוועדות י"ט כסלו תש"פ, החוברת "הנחלה של הרבי" חולקה לתושבים.

במהלך הכנת החוברת, סיפר הרב גורודצקי על הקמת ועד נחלת הר חב"ד ופועלו, וכך למעשה השיב על חלק מהשאלות שהבאנו בתחילה:

"היה זה בשנת תשל"ב, כשלוש שנים לאחר הקמת השכונה על ידי הרבי, כאשר באותם ימים הרב ישראל ליבוב יו"ר צעירי חב"ד בארץ הקודש, נכנס ל'יחידות', במהלכה הרבי תמה בפניו מדוע בנחלת הר חב"ד אין ועד המנהל את השכונה, כמו בכפר חב"ד. 

"הרב ליבוב שב לארץ הקודש, ואת המסר המיוחד של הרבי, העביר לר' איצ'ה מענדל ליס [עסקן נמרץ שפעל להקמת ושגשוג נחלה], אשר מיהר ליישם את הוראת הרבי ולהקים ועד לשכונה החדשה, ובועד החדש היו חברים ארבעה – ר' איצ'ה מענדל ליס, ר' מוטל קוזלינר, ר' בערל ריקמן ואני. ואותי מינו ליושב ראש, כיון שמספר שנים קודם, כיהנתי כחבר ועד כפר חב"ד, ולכן חברי הועד חשבו שהתפקיד מתאים לי. 

שלחנו לרבי מכתב על הקמת הועד, ושאלנו אם לערוך בחירות לחברי הועד, הרבי השיב כי אלה שחתומים על המכתב, דהיינו ארבעת חברי הועד, יוסיפו עוד שלושה, ויחד יחליטו כי זה הרכב הועד, עד אשר חברי הועד יחליטו להוסיף או לשנות חברים. הוספנו עוד שלושה – חכם משה מיכאלשוילי, ר' מיכאל מיכאלשוילי ור' אברהם אלטר הבר, והאחרון בהמשך מונה בברכת הרבי למזכיר הועד. הרבי הסכים להרכב הועד החדש, וגם הסכים שהועד יהיה בנשיאותו, ובהמשך כל המוסדות שהועד הקים – ישיבה, תלמוד תורה, בית ספר בנות, בית חנה ועוד - הם בנשיאות הרבי".

במסמך מיוחד מלפני שני עשורים, כתב הרב גורודצקי על מטרות הועד, והנה תמצית הדברים:

"ועד נחלת הר חב"ד אינו כמו ועד כפר חב"ד. ועד כפר חב"ד הוא מוניציפאלי, גובה מיסים כחוק, מקבל תקציבים ממשלתיים כחוק, ונותן את כל השירותים המוניציפאליים לתושבים כמו: תברואה, מים, תאורה, פיתוח כוו'. לעומת זאת, ועד נחלת הר חב"ד אינו מוניציפאלי, ואינו מיועד לתת שרותים מוניציפאליים, אשר ניתנים על ידי העירייה לשכונת נחלת הר חב"ד כמו לכל יתר השכונות בעיר (מובן שככל שביכולתנו אנו משתדלים לסייע לתושבים בעניינים אלו, וכן דואגים שלא יהיה קיפוח של השכונה לעומת שכונות אחרות).

על ועד נחלת הר חב"ד לדאוג לענייני הרבי בנחלת הר חב"ד ובשל כך עליו לדאוג לכל לראש לצביון השכונה. כמו כן עליו לדאוג למוסדות חינוך חב"ד בנחלת הר חב"ד ולבניית הבניינים לצורך המוסדות, וכן להגדלת שטח השכונה לאפשר אכלוס כל משפחות אנ"ש המבקשות לדור בנחלת הר חב"ד. מאחר שהועד איננו ועד מוניציפאלי, כל זה דורש כוחות מרובים והשתדלות מאומצת ביותר. 

תודה לקל ברכות כ"ק אדמו"ר עמדו לנו ועם האמצעים הדלים שעמדו לרשותנו, הצלחנו לעשות הפעולות שנעשו על ידי הועד מאז ייסודו".

הרבי בירך ועודד את ועד נחלת הר חב"ד בכלל ואת הרב גורודצקי בפרט, ואכן ברכת הרבי התגשמה במלואה, וחפץ ה' בידי הועד הצליח בהקמה, תחזוקה והפעלה של מוסדות חינוך, בתי כנסת, מקוואות, ובמקביל דאג לארגון אירועים ולהרחבת השכונה באמצעות בניית בניינים נוספים ובהם דירות המותאמות למשפחות ברוכות ילדים. דגש מיוחד הושם על מוסדות הדורשים משאבים ייחודיים, והם נוהלו בפועל על ידי הועד – מקווה טהרה, בית חנה ועוד. ובשנים הבאות ועד נחלת הר חב"ד דאג לבחירת נציגי חב"ד בעירייה, והם פעלו-פועלים בכל דרך לטובת השכונה החב"דית. 

יש לציין כי ב"ה נחלת הר חב"ד מתרחבת במהירות שיא, וכיום בשכונה וסביבותיה מתגוררים כ-1500 משפחות חב"דיות כ"י, ובהזדמנות זו אאחל ליו"ר החדש הרב יצחק בליז'ינסקי יחד עם כל חברי הועד וכל העסקנים הפועלים למען השכונה של הרבי – הצלחה רבה בהמשך פיתוח והרחבת השכונה ומוסדותיה לנחת רוח הרבי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.