מערכת COL צעיר | יום א' אייר ה׳תשפ״ב 02.05.2022

הכירו: העץ הצבעוני בעולם, ולא, אי אפשר לגדל כמוהו בישראל

אקליפטוס הקשת נראה בדיוק כפי שהשם שלו נשמע - צבעוני ושופע חיים. אבל למרות ייחודיותו, אי אפשר להביא אותו לארץ • איפה כן ניתן למצוא אותו, ומה גורם לו להיראות צבעוני כל כך? • מה רבו מעשיך ה'
הכירו: העץ הצבעוני בעולם, ולא, אי אפשר לגדל כמוהו בישראל

 

מסביב לעולם

 

אקליפטוס הקשת נראה בדיוק כפי שהוא נשמע לכם, צבעוני ושופע חיים. הוא אמנם נראה די דומה בצורתו לאקליפטוס שאתם מכירים, אבל בצבעיו הוא ככל הנראה שונה לחלוטין.

הצבעים יוצאי הדופן של אקליפטוס הקשת נגרמים כתוצאה מקילוף מתמשך של קליפת העץ. הקליפה הפנימית שבטבעה צבועה ירוק-בהיר נחשפת ולאחר מכן מבשילה, תחילה לכחול, אחר כך סגול ואחר כך לאדום. גם אז זה עדיין לא מסתיים, ובמסלול הצבעים של העץ הייחודי תהפוך קליפתו לצבועה בכתום ובחום.

 

למה אין כמוהו בארץ?

אקליפטוס הקשת הוא עץ יפהפה שיכול להגיע לגובה של עד 75 מטרים. הקליפה הצבעונית היא לא התכונה היפה היחידה של העץ הזה, גפ פריחתו יפה במיוחד. העץ הוא זן טרופי שמקורו באיי הפיליפינים והוא משגשג בעיקר ביערות גשם שם מזג האוויר לח ואפל. למרות אופיו הקריר, הוא אינו יכול החזיק מעמד בקור מקפיא מידי. העלים מתחילים למות כאשר הטמפרטורות יורדות אל מתחת ל-10 מעלות בלבד, ואילו העץ כולו ימות ב-2 מעלות צלזיוס. המשמעות היא שאקליפטוס הקשת אינו זן מתאים לאזורנו, הוא מצליח לצמוח רק באוזרים בהם הטמפרטורה אינה יורדת אל מתחת לעשר מעלות. גם אם אכן תתעקשו לנסות לגדל עץ אחד שכזה, כצמח בית גדול מדי, הקליפה למרבה הצער לא תייצר את הדוגמה הצבעונית שיש לה בסביבתה הטבעית.

 

נלחם במחלות

אקליפטוס הקשת משמש בעיקר לייצור נייר, זהו עץ היערות הצומח ביותר. המטע הראשון של עצי ענק אלו הוקם בשנת תש"ח  וכעת הוא נפוץ באזורים בעלי מזג אוויר טרופי רבים. באזורי ביצות באפריקה שותלים את האקליפטוס כדי להילחם במגפת מלריה (בדיוק כפי שהיה בארץ לפני כמה עשרות שנים..). העצים צורכים כל כך הרבה מים עד שהביצות הופכות יבשות יותר וליתושים יש לכן הרבה פחות מים לביצים ולזחלים שלהם.

 

ככה נראה העץ המיוחד הזה:

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.