מנדי שדה | יום א' אייר ה׳תשפ״ב 02.05.2022

ברקע הפיגוע: הרבי שב ומתעקש – השם הוא "כפר חב"ד" בלבד!

"ולפלא שכנראה ענין זה קל בעיניהם", כתב הרבי על אי ההתעקשות לכנות את כפר חב"ד בשם זה דווקא • בצילם של המאורעות המזעזעים בשנת תשט"ז, הורה הרבי להקפיד על שמו האחד של הכפר ולא להמשך אחרי הכינוי שניתן לו - "שפריר" • פרק במלחמת השמות
ברקע הפיגוע: הרבי שב ומתעקש – השם הוא

 

שפריר, כפר חב"ד

 

כפי שכבר פרסמנו במסגרת זו בעבר, עבר כפר חב"ד גלגולים רבים, בטרם הוכר רשמית בשם זה. תחילה נקרא בשם "ספריה", כשמו של הכפר הערבי הנטוש שעל חורבותיו נבנה. למשך תקופה קצרה הוכר רשמית גם כ"לוד ה", ולבסוף – לאחר דיון בועדת השמות הממשלתית קיבל את השם "שפריר". לא נחזור על פרטי המאורעות שכאמור, הוקדשה להם יריעה נפרדת בעבר.

הפעם, במלאות 66 שנים לפיגוע ה נורא שהתרחש בשטח כפר חב"ד בא' אייר תשט"ז, נפנה זרקור למכתביו ועידודיו של הרבי – להתעקש על השם "כפר חב"ד" דווקא, ולא להתפשר על שמות אחרים, גם לא כשמות נלווים.

 

זלמן שזר בכפר חב"ד

 

"שעת הכושר להביא בפועל"

לאחר הטבח הנורא בבית הספר למלאכה, עלה באופן אוטומטי שמו של הכפר לכותרות. כל העיתונים דשו במאורע הנורא, והשם "שפריר – כפר חב"ד" שב ונשנה בכל מקום כשמו של הכפר. ממרחק השנים נראה כי אפילו תושבי הכפר ועסקני חב"ד שכבר התרגלו לשם שהעניקה לו 'ועדת השמות הממשלתית' לא הביעו התנגדות גדולה לייצוגם בשם זה.

אבל הרבי דרש שוב ושוב – אך ורק "כפר חב"ד"!

"תמיהתי (מהולה בצער קצת)", כתב הרבי לזלמן שז"ר מספר ימים לאחר הפיגוע "על אשר ברוב קטעי המכ"ע [=המכתבי עת, העיתונים. מ.ש.] שנתקבלו ומתקבלים גם עתה נזכר בדוקא השם שפריר! והרי זה כו"כ עוררתי ע"ד נחיצות קביעות שם כחב"ד ובדוקא. ולפלא שכנראה ענין זה קל בעיניהם, בה בשעה שארז"ל שמא מילתא הוא, ומוכח גם מיני' ובי', מזה שהמכ"ע כותבים בדוקא ההיפך. וד"ל. ובטח עתה שעת הכושר להביא בפועל גם את זה, ולכלול (בשם זה או: כחב"ד א' וב') גם הכפר הישן".

משמעות דבריו של הרבי, כי אין לזלזל בערכו של שם הכפר. השם אינו רק שם, אלא גם מבטא משמעות, שאותה – מסביר הרבי היו מי שבכוונה ביקשו להעלים, כאשר הזכירו בעיתונים את הכפר בשם "שפריר".

 

שפריר. הגהת הרבי על נוסח ההקשה

 

שינוי מבפנים

אם חשבתם שהרבי היה צריך לפעול זאת רק ב"חוץ", אנו מוצאים כי גם "פנימה", שגו והוסיפו להשתמש בשם "שפריר" עד שהרבי נאלץ לתקן ולהעיר. כך אירע מספר ימים לאחר מכן, כאשר לקראת הוצאת "ביטאון חב"ד" הקדישה המערכת את הגליון לזכר הנרצחים בפיגוע. וכך כתבו חברי המערכת, לאחר פירוט שמות הנרצחים: "שנרצחו בידי בני עולה, בני בלי שם, רוצחים מתועבים ימ"ש, בבית־הספר החקלאי שבכפר חב"ד באור ליום ב' דר"א אייר, ט"ז לספירת העומר, בספירת גבורה שבתפארת, בעת עמדם בתפלת שמונה־עשרה של תפלת ערבית. לשמם, לזכרם ולעילוי נשמתם, מקדישים אנו גליון זה. א-ל מסתתר בחביון --- שפריר עוזו נקום נקמת דם עבדיך, דם תנוקות של בית רבן שנשפך על קדושת שמך יתגדל ויתקדש".

אלא שבטיוטה המקורית של מודעה זו, נכתבו מלכתחילה מספר מילים נוספות אותם מחק הרבי, כאשר הובאה לו טיוטת הגליון. אף חברי מערכת בטאון חב"ד שגגו תחילה וכתבו "שפריר-כפר חב"ד". והרבי העביר את הקולמוס מעל המילה "שפריר" והסיר אותה ממילות המודעה. ראוי לציין שאת הציטוט "א-ל מסתתר בחביון --- שפריר עוזו" בו נרמז בהדגשה השם "שפריר", הותיר הרבי על כנו כבתחילה.

 

 ניכר שהדברים חלחלו לבסוף להכרתם של החסידים, ומעתה הפסיקו לעשות שימוש בשם "שפריר". כך לדוגמה אנחנו מוצאים מכתב שנכתב חודשים ספורים לאחר מכן על ידי ועד הכפר, וממוען לזלמן שז"ר. הבלאנק, עודנו נושא את השם "שפריר - כפר חב"ד", אבל ניכר כי העבירו על השם "שפריר" שני קווים נחרצים לאמור: לא עוד "שפריר-כפר חב"ד", כי אם "כפר חב"ד" בלבד...

פחות משנה לאחר מכן, בתום מסכת של שתדלנויות, הפך הכפר גם באופן רשמי ל"כפר חב"ד".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.