מערכת COL צעיר | יום א' אייר ה׳תשפ״ב 02.05.2022

הרצח, התקווה והנחמה: כך זה היה נראה - שלב אחרי שלב

אחד המאורעות הדרמטיים שעיצבו את דמותה של חסידות חב"ד בארץ הקודש בשנות הי"ד היה הטבח הנורא בבית הספר למלאכה בכפר חב"ד • מתפרסם במלאות 66 שנים לאירוע המזעזע • סקירה מצולמת
הרצח, התקווה והנחמה: כך זה היה נראה - שלב אחרי שלב

 

הרצח, התקווה והנחמה

סקירה מצולמת

 


 1 

כפר חב"ד בשנותיו הראשונות

 

ימי בראשית

כפר חב"ד. אחרי עשרות שנות ייסורים וטלטולים, התיישבו עשרות משפחות חב"דיות, רובם כאלו ששבעו מרורים תחת שלטון הקומוניסטים או נחלצו בנס מידי הנאצים ימ"ש. הכפר, כך קיוו, יהיה להם למנוחה ולנחלה.

 


 

 2 

ההתחלה. תמונה קבוצתית של התלמידים הראשונים בבית הספר למלאכה

 

בית ספר למלאכה

תשט"ו. שש שנים לאחר הקמת כפר חב"ד, הוקם בו "בית הספר למלאכה". המוסד הוקם בהוראת הרבי, והחל לפעול בעיקר עבור ילדי עולים שמצאו בו מקום לימודים ויחס חם, שאיפשרו להם לקיים חיי תורה ומצוות לצד השתלמות במקצוע שיעניק להם פרנסה בעתיד.

 


 

 3 

המבנה הראשון. כאן הכל קרה

 

תשט"ז - מבנה ראשון

בשנה שלאחר מכן – תשט"ז - הגיע לארץ שליחו של הרבי, הרב שלמה אהרן קזרנובסקי. הוא נשלח במיוחד כנציגו של הרבי במעמד חנ וכת המבנה הראשון של "בית הספר למלאכה. המבנה ייועד למקום לימוד ותפילה.


 

 4 

פעולות טרור בכל מקום. חוקר אוסף פרטים לאחר חבלה מכוונת של פדאיון בפסי רכבת

 

אימה בארץ

פדאיון היה שמם של קבוצות טרור שונות, שיצאו רובם משטח רצועות עזה ופגעו ביהודים רבים ברחבי הארץ. קבוצות הפדאיון אומנו ומומנו על ידי ממשלת מצרים. במשך שנות פעילותם הפילו הפדאיון את אימתם על הכול, וניתן בהחלט להבין מדוע – למעלה מ-1000 יהודים נרצחו על ידי קבוצות מרצחים ארורים אלו.


 

 5 

 

אימה בבית הכנסת

ליל ראש חודש אייר תשט"ז. עשרות ילדי בית הספר למלאכה מצטופפים בחדר התפילה שבמבנה בית הספר למלאכה. מתנועעים ושפתותיהם לוחשות את תפילת שמונה עשרה. השקט מופר בבת אחת. האור כבה ובאותו הרגע נשמעים היריות, ומיד לאחריהם הזעקות שמפלחות את חלל האוויר. מחבלי הפדאיון עמדו בפתח בית הכנסת וירו לכל עבר, בבת אחת הפכה השלווה לזוועה.


 

 6 

"ילדים שהם חברים שלנו מתו גם כן". אחד מילדי בית הספר בראיון לתקשורת

 

שוד ושבר

לאט לאט התבררו ממדי האסון. ארבעה מתלמידי בית הספר נהרגו יחד עם מדריך מבוגר שהתפלל עמם. חלקם נהרגו מיד וחלקם לאחר מכן. הכפר עובר טלטלה של ממש. גם בארץ מזעדעזעים כולם מהפיגוע, שמצטרף לשלל פיגועי הפדאיון באותם ימים ממש.

 


 

 

 7 

הרב הראשי הרב הרצוג מבקר בבית הספר למלאכה

 

כפר חב"ד במוקד החדשות

המבקרים עולים לכפר חב"ד. הרבנים הראשיים לישראל, שרים וחברי כנסת ועוד אישים רבים בעלי מעמד מבקרים בכפר הצעיר ומשתתפים בצער חבריו. וגם מבטיחים. מבטיחים לעזור בבטחון הכפר, בשיקום בית הספר למלאכה ובבנייה נוספת של מוסדות ובתים נוספים.


 8 

העיתונות מדווחת. ראשי מוסדות השמאל מגיעים לכפר 

 

משיבים ביטחון

אחרי כל ההבטחות, הגיע שלב המעשים. ההתחלה הייתה צנועה, אבל בהחלט הותירה רושם עז על עיתוני התקופה. ראשי מפלגות השמאל ששלט אז במדינה התייצבו מספר שבועות לאחר הפיגוע בכפר חב"ד וכלי עבודה בידיהם. לעבודה! יחד עם העסקנים החב"דיים המחויכים הוקמו גדרות ואמצעי שמירה אחרים.


 

 9 

הנחת אבן הפינה. בתמונה, אחיו של המדריך שמחה זילברשטרום הי"ד 

 

מאבל לתקווה

הפחד שהשתרר בכפר הצעיר, איבד את כוחו לאחר שמכתביו ומברקיו של הרבי הגיעו והרגיעו את לב התושבים. הרבי בירך וחיזק, והתושבים קיבלו עליהם להוסיף באור. אירוע מיוחד התקיים במלאות "שלושים" לרצח. האירוע שילב בין זיכרון לתקווה. לעילוי נשמתם של הנרצחים הונחה אבן הפינה ל'יד החמישה', מחלקת הדפוס של בית הספר למלאכה. רבים מכל רחבי הארץ הגיעו לכפר כדי לכבד בנוכחותם.

 


 

10 

שלוחי אדוננו. קבוצת השלוחים ליד המטוס שהביאם לארץ הקודש

 

לישועה ולנחמה

המאורעות הקשים הותירו את רישומם על חסידי חב"ד בארץ בכלל, ובפרט על תושבי כפר חב"ד. היו מהם שנפלו ברוחם, ונדרשה רוח חדשה של כוח ותקווה. רוח זו הגיעה עד מהרה, לאחר הודעת הרבי כי יישלח קבוצת שלוחים לארץ. השלוחים היו בחורים צעירים, נמרצים ואיכותיים במיוחד. אלו התקבלו בשדה התעופה בריקודים ובשמחה רבה. בסופו של מסע ארוך שבמהלכו ביקרו בבתי רבנים ואישי ציבור, ובעיקר – התוועדו עם אנ"ש והפכו את האווירה מקצה לקצה, שבו הבחורים ל-770, כשהם מותירים אחריהם רושם בל יימחה.


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.