מערכת COL | יום כ"ו ניסן ה׳תשפ״ב 27.04.2022

תגלית היסטורית: עדות הרבי על הגר"ח העליר - "הכרתיו אישית"

הוא התגלה כעילוי בגיל צעיר והפליא את העולם בחיבוריו. אצל חוקרי תולדות בית רבי, היה מקובל כי בעת שעמד בראש בית המדרש העליון בברלין פגש את הרבי • כעת הגושפנקא לכך ניתנת בכתב יד קודש • פרסום ראשון
תגלית היסטורית: עדות הרבי על הגר
מימין: הרב חיים העליר משוחח עם הרב סולובייצ'יק מחוץ להיכל הישיבה

בתאריך י"ד סיון ה'תשמ"א, שיגר הרב אלכסנדר סינגער מכתב אל הרבי, הכולל בקשת ברכה, ובקשה שהרבי יתפלל עבור אמו הרבנית רבקה בת הרבנית פרידה, שחלתה ונמצאת במצב אנוש. בין הדברים הוא מציין שאמו היא בתו של הרב חיים הלר זצ"ל.

על גליון המכתב, לצד המילים "בתו של הרב חיים הלר" רשם הרבי בכתב יד קודשו - "הכרתיו אישית, להבדיל בין חיים לחיים".

שתי מילים אלו "הכרתיו אישית", מאששים את השערות החוקרים החבד"יים, וחוקרי תולדות הרבי בכלל, שכתבו תמיד על היכרות מוקדמת בין הגאון לבין הרבי, בברלין גרמניה לפני השואה.

הגאון הרב חיים הֶלֶר, או בהגייה אידישאית העליר, נולד בביאליסטוק בכ' לחודש תמוז ה'תרל"ט לאביו הרב ישראל פינסקר, גדל בוורשה ושם כבר נודע כ"העילוי מוורשה". מגיל 10 לא למד אצל מלמדים אלא ישב והגה בתורה לבדו, ומעולם לא למד בישיבה.

לאחר שנישא עם בתו של הגביר ר' אלכסנדר סענדר דיסקין מלודז' (גיסו היה הרב חיים שניאור זלמן יוסף שניאורסאהן, מוויעליז - לודז'), התגורר בוורשה ושם בבית דודו נפגש עם גדולי הדור ההוא ופלפל עמם בדברי תורה. ר' אלי' חיים מייזל מלודז' העיד עליו שהיה 'סוקר את כל הש"ס בסקירה אחת'...

נודע כגאון וחריף, ובקי בכל מכמני התורה, והיה מחבר פורה במיוחד. הוא הקדיש מזמנו לבירור נוסחאות והצבת ציונים והערות לכמה וכמה ספרי יסוד, וכן עסק רבות - לצד ידיעותיו המופלגות בשפות שונות - בחקר כמה מתרגומי התורה תוך כדי שנלחם בחריפות נגד "מבקרי המקרא" רח"ל.

בשנת עדר"ת ההדיר את "ספר המצוות להרמב"ם" - והוא הוא "הוצאת הר"ח העליר" המצויינת רבות בלקוטי שיחות ובעוד מקומות בתורת רבינו. על פי המצוי בכתביו, הוא תכנן להוציא לאור גם את כל 'משנה תורה' להרמב"ם מבואר עם שינויי נוסחאות.

שנים אחדות לאחר מלחמת העולם הראשונה היגר לברלין, וייסד שם בשנת ה'תרפ"ב את "בית המדרש העליון" שבראשו עמד כמה שנים עד לסגירתו. לאחר כמה שנות נדודים הגיע לארצות הברית והשתקע בניו יורק, שם המשיך בכתיבת ספריו ומאמריו ומסר שיעורים בישיבת רבינו יצחק אלחנן. נלב"ע בערב חג הפסח ה'תש"כ ומ"כ בבית החיים 'הר יהודה' בשכונת רידג'וורד בקווינס, הותיר אחריו את רעייתו ושלוש בנות.

בכרך הנדיר והמיוחד של 'אגרות קודש' שכתב הרבי הריי"צ אל הרבי ואל הרבנית, אנו מוצאים בתאריך א' דר"ח אלול ה'תרפ"ט: "לזאת הנני מבקשך להתראות עם .. הרב העליר .. לפרוש גיני בשלומם הטוב, ולבקשם..". במשך השנים הוא שלח מספריו אל הרבי הריי"צ ואף ניהל עמו חליפת מכתבים. לאחר הסתלקות כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע הגיע הגר"ח יחד עם הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק, לנחם את הרבי בברוקלין.

ה"הכרתיו אישית" החלה איפה בסוף אותם שנים בהן שהה הגר"ח בברלין (ה'תרפ"ב - ה'תרפ"ט). על פי המסופר ונרשם מפי עדים, הגיע הרבי לשמוע את שיעוריו בבית המדרש העליון. הרבי התגורר בברלין מד' לחודש טבת ה'תרפ"ח עד תקופת החתונה, וכן כמה חודשים לאחר החתונה בי"ד כסלו ה'תרפ"ט התיישב בה יחד עם רעייתו הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא, שם דרו עד סיום חורף ה'תרצ"ג.

עוד ממשיך הרבי וכותב: "בטח הוציאו לאור כל כתביו. באם לאו - לכאורה כדאי ביותר להוציאם לאור עתה על כל פנים. כמדומה שאמו תי' התעסקה בזה בעבר".

בצד גליון המכתב, נראה רישום בכתב ידו של מזכיר הרבי, הרב יהודה לייב גראנער, שרשם זאת והכניס אל הרבי, לאחר שהעביר את תשובתו המלאה של הרבי אל הכותב: נדמה לו שהכל נדפס, אבל יברר עוד הפעם ויודיע.

ואכן כעבור כמה וכמה שנים, נדפס ספרו "מסורת התנ"ך" בארבעה כרכים, על ידי חתנו הרב יוסף יצחק סינגער, אביו של הנמען, מהכתבים שעברו אליו עם פטירת גיסתו מרת מרים בת הגאון הרב חיים העליר ע"ה.

תגלית היסטורית חשובה זו מתפרסמת במדור 'אגרות קודש', בקונטרס השבועי מבית 'ועד הנחות בלה"ק', מכון ההוצאה לאור הרשמי של תורת הרבי, לקראת ש"פ אחרי (בחו"ל, וש"פ קדושים בארה"ק), מבה"ח וער"ח אייר הבעל"ט.

מידי שבת בשבתו, מתפרסמים מאמרי דא"ח, שיחות קודש, ואגרות קודש - רובם הגדול בפרסום ראשון.

אם ברצונכם לקבל את האימייל השבועי הכולל את הקונטרס, שלחו אימייל קצר עם הכותרת 'נא לצרף לרשימה השבועית' לכתובת זו - [email protected]

להורדת הקונטרס החדש בצורת קריאה - https://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/5493593/jewish/page.htm

להורדת הקונטרס החדש בצורת הדפסה – https://www.lahak.org/media/pdf/1188/iMLe11889421.pdf

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.