מערכת COL צעיר | יום כ"ג ניסן ה׳תשפ״ב 24.04.2022

הכול מכוסה אבק? הכירו את התופעה המציקה ששמה אובך

גם אצלכם הרחוב התמלא אבק? הכירו את התופעה המציקה ששמה אובך. מאיפה מגיע ענן האבק לרחובות הערים, ומדוע הוא לא מתפוגג בדרך? • זה הסיפור של האובך
הכול מכוסה אבק? הכירו את התופעה המציקה ששמה אובך

 

 

מהו אובך?

 

לפני זמן לא רב דיווחנו כאן על אובך כבד שתקף את מדינות אירופה. כעת, מגיע האובך גם אלינו. אמנם לא מדובר באותו אובך - אלא באובך אחר לחלוטין, שתוקף אותנו ממזרח – מכיוון ירדן, אותה עברה סופת האבק שיצאה ממדברות ערב הסעודית. אבל גם לאובך הזה מאפיינים דומים, ובמקומות רבים בארץ הוא צבע את האופק בצבע לא מוכר.

 

אפל ומציק

מהו אובך? מדובר בתופעה של זיהום אוויר גבוה, שברוב המקרים ננוצר מסופת אבק. המוני גרגרי חול ואבק שנמצאים באוויר, מקשים על הראייה והנשימה ומפריעים לתפקוד התיקון. האובך נוצר גאגשר שכבת אוויר כבדה אינה מאפשרת לזיהום לעלות מעלה. בשל כך נותר האובך למטה, ולא עולה מעלה ומתפוגג.

ברוב במקרים הגורמים לסופות האבק והחול הללו הם זרמי אוויר חזקים המביאים עמם חול ממדבריות גדולות. בישראל, זרמי אוויר מדבריים עשויים להגיע ממצרים (מדבר סהרה), ירדן, סעודיה ועוד.

 

האלפים נצבעו בצהוב

כזכור, לפני מספר שבועות פגע אופל כבד במדינות רבות באירופה וצבע אותם בצבעים לא אופייניים. חלקיקי האבק הרבים שהגיעו לאירופה ממדבר סהרה נישאו על פני הרוח ממרחק של אלפי קילומטרים, ירדו על מדינות שונות באירופה וכיסו מכוניות ורחובות באבק צהוב ומציק שכיסה את כל מה שבלט מעל פני הקרקע. במקומות מסוימים היה למטרד הבריאותי הזה גם מראה מרהיב – כך לדוגמה באלפים המושלגים התעוררו התושבים למראה שלג שצבעו נוטה מעט לצהוב. מראה לא שגרתי בעליל.

כך זה נראה אז:

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.