מערכת COL צעיר | יום י"ג ניסן ה׳תשפ״ב 14.04.2022

כל מה שלא ידעתם על ה'שריפת חמץ' של הרבי | סקירה מצולמת

מה השליך הרבי בשנת תשמ"ט לאש שבערה בתנור הגדול, לפני שריפת חמץ? איזה מנהג חזר על עצמו מידי שנה בשעת הביעור? • כך נראה מעמד שריפת חמץ אצל הרבי • סקירה מצולמת
כל מה שלא ידעתם על ה'שריפת חמץ' של הרבי | סקירה מצולמת

 

שריפת חמץ אצל הרבי
סקירה מיוחדת

 

מידי שנה בערב פסח, היה הרבי יורד אל מרתף 770, שם שכן ה"בוילער" – שהיה בעצם תנור הסקה ענק. הרבי נכנס אל החדר החם כשהוא אוחז בידו את שקית הפתיתים שנותרה מבדיקת החמץ של ליל אמש, יחד עם הסידור שלא מש מידו. אל התנור המוסק היטב היה משליך הרבי את השקית, ומקיים את מצוות ביעור חמץ.

 


 1 

שריפת חמץ תש"נ. ניתן להבחין בשקית השניה שהשליך הרבי מבצבצת מאחור 

 

כמה שקיות השליך הרבי?

לא-פעם ירד הרבי למעמד שריפת חמץ כשהוא אוחז ביותר משקית אחת. לעיתים אחז בשתי שקיות נייר דומות, שמשניהם בצבץ קצה של כף עץ, ואותן השליך אחת אחרי השניה. באחת השנים לאחר פטירת הרבנית, סימן גם למשב"ק רשד"ב גנזבורג, שישליך לפניו את שקית הפתיתים של בדיקת החמץ שערך בשליחותו בביתו שברחוב פרזידנט (הרבי ערך בדיקת חמץ באותה שנה בחדרו שב-770).


 

 2 

שריפת חמץ תשמ"ט. הרבי משליך לתוך האש שקית גדולה מלאה חפצים

 

מה עוד השליך הרבי לתנור?

הרבי עצמו לא נהג להשליך את הלולב שנשאר מחג הסוכות לתוך האש, ובודאי בשנים האחרונות. עדויות של אישים שונים מספרות שהיו שנים קודמות שבהם כן השליך הרבי את הלולב אל האש בעצמו. בכל אופן - במקרים רבים היו אלו המזכירים שהשליכו את לולבו של הרבי פנימה. לעומת זאת, ניתן לציין שנה אחת – תשמ"ט – בה השליך הרבי  - קודם לשקית הפתיתים - שקית אחרת, גדולה יחסית ומלאה בפריטים שונים. בין הפריטים שידוע לנו שהיו בשקית הם שני אתרוגים ישנים. ידוע גם שבאחת השנים, מצא הרבי את פתילות החנוכייה שנשמרו על ידי אחד המשב"קים במשך שמונה שנים, ובאותה השנה השליך אותם לאש במהלך שריפת חמץ.


 

 3 

שריפת חמץ תשמ"ח. הרבי משליך לאש פתקים (מסומן) לפני שקית הפתיתים

 

מכתבים ופתקים

פעמים רבות ניתן היה להבחין שהרבי משליך יחד עם שקית הפתיתים גם אי-אלו דפים שונים. בשריפת חמץ תשמ"ח, שנערכה בחצר האחורית של בית הרבי ברחוב פרזידנט, השליך הרבי לפני שהשליך את השקית שני פתקים קטנים, ורק לאחר מכן זרק גם את שקית הפתיתים.

בשנים אחרות היו אלו המזכירים, שהשליכו לאש השריפה שקיות גדולות (ככל הנראה של פ"נים וכד').


 

 4 

שריפת חמץ תש"נ. הרבי חותה באש באמצעות מוט

 

בל יראה ובל ימצא

הרבי נהג לחתות באש לאחר שהשליך את שקית הפתיתים, באמצעות מוט של עץ או ברזל. אחר-כך אמר מתוך סידורו את סדר ביעור-חמץ. בשנים מסוימות, שב הרבי וחתה באש גם אחר אמירת ה"יהי רצון". הרבי נהג לחתות שלוש פעמים, ולעיתים חמש פעמים. היו שנים שהרבי שב וחתה באמצעות המוט גם לאחר אמירת ה"יהי רצון".


 

 5 

 

מפי כתבו

עד לשנת תשמ"ח היה הרבי אומר את נוסח סדר ביעור חמץ מתוך הסידור. בשנת תשמ"ח קרא הרבי את הנוסח מתוך דף שהיה מונח בתוך סידורו, והחל מהשנה שלאחר מכן קרא הרבי את הנוסח מתוך דף-צילום גדול.


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.