מערכת COL צעיר | יום י"ב ניסן ה׳תשפ״ב 13.04.2022

תכל'ס, מה כל כך בעייתי במצות מכונה? • הסיפור המלא

מאות שנות מחלוקת עזה מסתתרות מאחורי ארגזי המצות המרובעות שעומדים בתמימות על מדפי הסופר השכונתי. מאיפה הם צצו, ומדוע יצאו נגדם פוסקים מפורסמים בחריפות כל כך? • מצה ומריבה
תכל'ס, מה כל כך בעייתי במצות מכונה? • הסיפור המלא

 

הפולומוס על מצות המכונה

 

 

לבוב, תרי"ח
מזה מאות שנים, שבקהילות האשכנזיות כולם, ללא יוצא מן הכלל, משתמשים כולם באותם המצות. עגולות, דקות וקשות, באמצעות עובדי המאפיות השונות שהיו עמלים כבר תקופה ארוכה קודם חג הפסח, כדי להכין די מצות לכל קהילה וקהילה.

אלו ימים של שינוי. תקופה שכל בניה חשים כי הם עדים למהפכה המתחוללת בעולם. אלו הם ימי המהפכה התעשייתית – מפעלי ענק מוקמים בערים הגדולות. מנועים מיוצרים והקיטור מתגלה, ובבת אחת מקבלת התוצרת העולמית פנים חדשות. הייצור הופך להיות עולמי, רב היקף ובכמויות שעד אז לא הכירו. והמהפכה הזו מחלחלת לכל מקום, גם אל שכונות היהודים, וגם, ובכן – למאפיית המצות.

 

המצאה חדשה

כבר בשנת תקצ"ח, רק עשרים שנה קודם לימים שבהם אנו עוסקים, המציא יהודי מוכשר שהתגורר סמוך לשטרסבורג שבצרפת, מכונה מתקדמת לרידוד וחיתוך המצות. באזורו התקבלה ההמצאה בפנים יפות, ורבנים שונים בצרפת העניקו לה את אישורם. כעת, עשרים שנה לאחר מכן, היא פורצת את גבולות הקהילה היהודית הקטנה יחסית בצרפת וגביר מקומי מלבוב מבקש להכניס את השימוש בה גם במאפייה של לבוב.

 

קרדיט: HARNIK NATI, לע"מ

 

זו הייתה תחילתה של סערה הלכתית עזה, שהדיה הדהדו שנים רבות לאחר מכן, ומשמעותה רלוונטית עד היום. הראשון לצאת חוצץ נגד המכונה היה הגאון הרב שלמה קלוגר רב העיר ברודי. לאחר שהגיעה אליו השמועה על המכונה החדשנית, כמו גם דבר ההיתר שנתן לה רבה של לבוב הגאון הרב יוסף שאול נתנזון, הוא הרים את נס המלחמה בחידוש ההרסני. עד מהרה נעמדו לצידו עוד רבנים רבים, ובין החולקים התפתח דיון הלכתי שאש בערתו הגיעה לכל פינה בקול רעש גדול.

אחד האוסרים את מצות המכונה, הרב מרדכי זאב איטינגא, כתב באותה תקופה על המעניקים היתר למצות מכונה: "אש תוקד בקרבי ובלבי עצורה, בראותי כי פשתה המספחת אשר היא לקרחת ולגבחת בערי אשכנז... לא תאבה להם ולא תשמע להם, לא מהם ולא מהמונם, ואף מרבנים אשר בררו להם, כי כמוהם יהיו עושיהם".

 

הדעות חלוקות

רבים מגדולי אותו הדור, הצטרפו לעדת האוסרים וקראו תיגר על היתר מצות המכונה. לדעה זו, היו שותפים כמעט באופן גורף כל אדמו"רי החסידויות השונות. ניתן היה לומר כי עבור החסידים הפכו מצות המכונה להיות "מחוץ לתחום" לחלוטין.

לעומתם, דווקא בקרב רבני ליטא התקבלו מתירי מצות המכונה בזרועות פתוחות, והיו ביניהם מי שאף העלו את הסברה כי מצות מכונה מהודרות אף יותר ממצות עבודת יד.

 

פאשקוויל שהופץ בירושלים עם הגעת המצאת מצות המכונה

 

על מה המהומה?

המחלוקת הייתה רבת אנפין, וכללה צדדים רבים. הבעייתיות שבמכונת המצות כללה כמה מהמורות שהמתירים נדרשו לענות עליהם, ואף בעיות כאלו שלא ניתן היה לפותרם. בראש ובראשונה, הזדעקו האוסרים לקבוע שמצות הנעשות באמצעות מכונה אינם יכולות להעשות מתוך כוונת "לשם מצת מצווה" הנדרשת לדעות רבות עבור אפיית מצות. לשם כך, דרושים דווקא בני אדם ממשיים שיכינו את המצות תוך שהם מכוונים לעשיית מצה. בעיה עקרונית נוספת, הייתה החשש מפני המכונות שהיו עשויים מגלגלי שיניים וחלקים נוספים, וקשה היה לשמור שלא יוותרו חתיכות בצק בסדקי המכונה שיחמיצו וידבקו לבצק של המצות. במשך השנים הועלו בעיות רבות בקשר למכונות הכנת המצות, ועד היום יחד עם ההתקדמות הטכנולוגית עולות שאלות חדשות על המכונות המתקדמות בהם נעשים המצות.

ראוי גם לציין את דבריו של הגה"ק רבי חיים מצאנז, בעל ה"דברי חיים" שהיה בין המתנגדים החריפים למצות המכונה. "לדעתי הרבה טעמים על-פי דין לאיסור אך הם כמוסים איתי, כאשר כן קיבלתי מפי מו"ה ז"ל שבכמות אלה הדברים אין לגלות הטעם - רק לפסוק הדין בהחלט, והשומע ישמע וגו'. ולכן בדרך החלט אומר לכם כי העושה מצות על כלי זה הוא חמץ גמור". כלומר – מעבר לטעמים הגלויים שבשלם הוא אוסר את מצות המכונה, ישנם גם טעמים נסתרים שבגינם הוא קובע שיש להתרחק מהיתר המכונה.

גם בדורות הבאים המשיכו שני הצדדים להחזיק בדעתם. כך נוצרה חלוקה ברורה, כאשר באופן כללי חצרות החסידים מקפידים לאכול במשך כל ימי הפסח מצות שמורות עבודת יד, ולעומתם בקרב קהילות אשכנזיות אחרות אוכלים גם לכתחילה מצות מכונה. יוצא מן הכלל הוא ליל הסדר – אז בקרב ציבור גדול מאוד הכולל קהילות שבשאר ימי הפסח אוכלות מצות מכונה, מקפידים לאכול מצות שמורות מעבודת יד.

 

קרדיט: OHAYON AVI, לע"מ

 

הדרך הישרה

רבותינו נשיאנו היו בין המתנגדים בתוקף למצות המכונה, והזהירו על כך פעמים רבות. כך לדוגמה כתב אדמו"ר הרש"ב: "בדבר המאַשין [=מכונה] לאפיית מצה, הלא זה כמה שנים מלפנים רבו המנגדים על המאַשינען, ובמה מצאו עתה שטובה היא, וגם עוד מהודר ביותר וביתרון אשר הרבנים הגדולים ז"ל יראי ה' וחרדים לדבר הוי' אשר בדור שלפנינו אסרו את המאַשין, ומהם אשר לא רצו לגלות הטעמים שלהם בכדי שלא יסתרו אותם, אבל פסקו בתוקף לאיסור, ומהם שכותבים שהוא חמץ גמור, איך ימלא לבנו לעבור חלילה על דבריהם.

..וכאשר כבודו שואל מאתי, אני איני מסכים על-זה בשום אופן, ואין לנו לחדש דברים כי-אם לילך בדרך הישרה שהניחו לנו רבותינו הק' זצוקללה"ה...".

גם הרבי נשיא-דורנו הורה להקפיד להשתמש כמנהגנו רק במצות עבודת יד, ואף לילדים קטנים, כתב שעדיפה האכלתם בקטניות מאשר במצות של מכונה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.