שחר וולף | יום י' ניסן ה׳תשפ״ב 11.04.2022

הריבית עולה הערב בארץ: מה זה אומר תכלס וממה צריך להיזהר?

ההשפעה של עליית הריבית תהיה במגוון תחומים ותהיה משמעותית לכולנו. אני ממליץ להחזיק יותר שקלים על פני מט"ח וכן לעשות חישוב סיכונים בעת נטילת הלוואות. טור כלכלי מיוחד לגולשי COL מאת שחר וולף
הריבית עולה הערב בארץ: מה זה אומר תכלס וממה צריך להיזהר?
כותב השורות, שחר וולף

היום זה יקרה. אחרי ששמענו רבות על הצורך של בנק ישראל להעלות את הריבית המרכזית במשק, היום בערב תתכנס הועדה המחליטה ונשמע על עליית הריבית, זאת ככל הנראה תהיה העליה הראשונה מידי רבות שיהיו בשנה הקרובה. הערכה היא שהריבית תזנק באחוז תוך שנה מהיום.

הרקע שבגללו נדרשת עליית הריבית היא עלית מחירים הגואה בכל מרכיבי המשק, עלייה במחירי הדלק, המזון, החשמל, והשירותים השונים. כעת העליות הללו הולכות להשפיע עלינו מכיוון אחר בחשבון הבנק שלנו.

הכלי המרכזי שיש בידי הבנק המרכזי הוא הריבית במשק. בשפת העם היא נקראת ריבית הפריים. 'ריבית הפריים' נחשבת כריבית יציבה והיא המקור לעידוד השקעות או להפחתת כמות הכסף במצב של ביקושים שגוברים על ההיצע. הריבית הזו כמעט ולא השתנתה ב- 12 השנים האחרונות, אך היום הריבית תשתנה, השאלה רק בכמה? 

ההשפעה של עליית הריבית תהיה במגוון תחומים ותהיה משמעותית לכולנו. 

ההשפעה המרכזית תהיה התייקרות החזרי הלוואות והמשכנתאות. ריבית הפריים היא הבסיס לקביעת הריבית על הלוואות ומשכנתאות. עליה בריבית הפריים פרושה עלייה בסכום אותו נשלם על המינוס שלנו, על המשכנתא שלנו, גם מי שלקח משכנתא לפני עשר שנים יפגע. אנחנו נשלם על ההלוואות שלקחנו ועל הלוואות שניקח יותר כסף.

המשמעות הכספית של עליה ב-1% במחיר הכסף היא תשלום של עוד 250 ש"ח בשנה על 100 אלף ש"ח הלוואה. על משכנתא שמרכיב הפריים שלה הוא חצי מליון שקל נשלם עוד 1250 ש"ח בשנה. ההשפעה המיידית אם מחר הבנק יעלה ב0.1% את הריבית ההשפעה תהיה בשקלים בודדים.

2. שער הדולר – בתגובה לעלית הריבית שער הדולר נחלש, היום שער הדולר עומד על כ-3.2 ש"ח.  אך צפוי לרדת כאשר הריבית תעלה.

3. שוק ההון – כאשר הריבית במשק עולה, הכדאיות להשקיע בשוק ההון יורדת, זה משאיר משקיעים שונאי סיכון להעדיף את הריבית בבנק ולכן שוק ההון צפוי להיחלש במידה מסוימת. יתכן שהצפי כבר מגולם בשוק ולכן זה לא ישפיע בצורה משמעותית. 

4. חסכונות בבנק - החסכונות בבנק צפויים להניב קצת יותר כסף, אבל עדיין לא הייתי ממליץ לחסוך בבנק, התשואה שם היא עדיין נמוכה מאד (אם נפחית את המדד בשוק נראה שחיסכון בבנק הוא רווח שלילי).

כפועל יוצא מהדברים שכתבתי כאן אני ממליץ להחזיק יותר שקלים על פני מט"ח וכן לעשות חישוב סיכונים בעת נטילת הלוואות. לחשוב לאן הריבית עלולה לטפס, בכמה זה ייקר לנו את ההלוואות ובכך להיות מחושבים איזה הלוואות אנחנו לוקחים. 

בהצלחה!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.