מערכת COL צעיר | יום י' ניסן ה׳תשפ״ב 11.04.2022

ושאבתם מים: כמה פעמים בשנה יצא הרבי לשאוב 'מים שלנו'?

בשונה ממנהגם של  רבים מרבותינו נשיאנו שלפניו, נהג הרבי שלא להשתתף בהכנת המצות לחג הפסח. למרות זאת, במעמד שאיבת 'מים שלנו' בערב שקודם האפייה השתתף הרבי בחלק גדול מהשנים • ושאבתם מים
ושאבתם מים: כמה פעמים בשנה יצא הרבי לשאוב 'מים שלנו'?
שאיבת 'מים שלנו' בשנת תשמ"ג

 

שאיבת 'מים שלנו' במחיצת הרבי

 

בשונה ממנהגם של רבים מרבותינו נשיאנו שלפניו, בחר הרבי נשיא דורנו שלא להשתתף באפיית המצות לחג הפסח. המצות של הרבי נאפו על ידי התמימים, והנהלת הישיבה הייתה מופקדת על ארגון האפייה.

למרות מנהגו שלא להשתתף בהכנת המצות במאפיית המצות, השתתף הרבי פעמים רבות במעמד שאיבת 'מים שלנו' לקראת האפייה. פעמיים נהגו לשאוב מים שלנו לקראת אפיית המצות. בפעם הראשונה, בתחילת חודש ניסן נשאבו המים עבור אפיית המצות אותן שלח הרבי לרחבי תבל, ובפעם השניה, בי"ג בניסן, לקראת אפיית המצות שנאפו עבור הרבי עצמו למחרת בערב החג. לעיתים השתתף הרבי בשתי השאיבות ולעיתים אף לא באחת מהן.

 

 

"הלוואי שידחפו כך עבור לימוד תורה.."

לא בכל שנה השתתף הרבי בשאיבת 'מים שלנו'. בחלק מהשנים החליט הרבי שלא לצאת לשאיבה, לעיתים אף שהה באוהל והגיע רק לאחר זמן השאיבה. כך לדוגמה מספר 'יומן משנת הקהל' תשמ"א, כי "ציפו שהרבי ייצא, אולם הוא ישב עם הרב שמחה עלבערג, וכשהגיעה שעת השאיבה מסר המזכיר רל"ג כי הרבי הורה לא לקרוא לו לשאיבת המים ואם לא ייצא שישאבו בלעדיו. וכך נעשה".

באופן טבעי, כאשר יצא הרבי לשאיבת מים שלנו, הנעשית במשך הזמן שבין השקיעה לצאת הכוכבים, נקהל קהל גדול סביב מקום השאיבה. לאחר שנת תשכ"ח, כאשר הותקנה משאבת מים בחצר 770, היו משתמשים בצינור מתוך המשאבה לו היו מחברים ברז, וממנו היה שואב הרבי את המים לתוך כלי זכוכית.

על אף שהקהל שנקהל סביב היה מנגן קול גדול את ניגונו של אדמו"ר הזקן "א-לי אתה", לא נהג הרבי לעודד את השירה. על פניו הקדושות ניכר היה מבע רציני, ומיד בצאתו היה ניגש לשאוב את המים. כולם נדחפו להביט במחזה המיוחד, ובאחת השנים, כאשר נוצרו דחיפות סביב פנה הרבי ואמר לעומדים סביבו: "הלוואי שידחפו כך עבור לימוד תורה"..

 

 

סדר מיוחד

למרות שלא היה סדר קבוע ממש למילוי קנקני ה"מים שלנו", כמה מההנהגות חזרו על עצמם במשך כמה שנים. קודם השאיבה עצמה, היה הרבי שוטף את הכוס שלוש פעמים. כאשר לאחר כל שטיפה ניער את הכוס ורוקן אותה מהמים.

לאחר מכן היה הרבי ממלא את הקנקן בשלוש שפיכות מהכוס שהחזיק בידו. לאחר שפנה לחזור לחדרו, קרה שהרבי עודד את שירת הקהל.

כאמור, מי שהופקדו על הכנת המצות היו חברי הנהלת ישיבת תומכי תמימים המרכזית. בתחילה היה זה ראש הישיבה הרב מנטליק שעמד לצידו של הרבי בעת השאיבה, ולאחר פטירתו, החליפו אותו בתפקיד הרבנים האחים לבית לבקובסקי.

 

צפו:

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.